loading...
فناوري آموزشي(اطلاعات معدن طلا هستند)
صلوات

درخواست عضويت در وبلاگ

باسلام خدمت بازديدكنندگان محترم

درصورت تمايل وبراي ارتباط بيشتر خواهشمندم در بخش عضويت سريع ثبت نام نماييد.

همين روبرو__________________________ اينجا

باتشكر

عليرضااكبرآبادي بازدید : 294 شنبه 20 آذر 1395 نظرات (2)
                 یادداشت
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3929 تاریخ چاپ:1395/09/20 بازدید:337بار کد خبر: DEN-1082531

 

 

محمود سریع‌القلم
استاد دانشگاه شهید بهشتی

یکی از نکاتی که باراک اوباما و جان کری در طول رفت و برگشت‌های برجام بارها و بارها تکرار کردند این بود: «ما طیفی از اختلافات با ایران داریم. فعلا بر یک اختلاف و حل آن متمرکز شده‌ایم. فعلا ۸ اختلاف دیگر قابل حل نیستند. تعریف خود را از جمهوری اسلامی تغییر نداده‌ایم و به او نیز اعتماد نداریم. مبنای برجام، اعتماد نیست بلکه نظارت، حضور، روش‌های دیجیتالی، راستی‌آزمایی و بازگشت تحریم در صورت تخلف است. » ۱۵۵ نفر در تیم آمریکا فعال بودند که مورخ و روان‌شناس را نیز شامل می‌شد. در یک فرآیند 10 ساله، با اعمال تدریجی تحریم‌های اقتصادی، آمریکا خود را آماده کرد تا بر اساس آنچه فوری تلقی می‌کرد به حل‌وفصل موضوع هسته‌ای بپردازد.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 261 جمعه 19 شهریور 1395 نظرات (0)
             نگاهی به پرفروش ترین خودروی تمام الکتریکی دنیا
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3859 1395/06/18 کد خبر: DEN-9760ABF4-867A-4856-A7A5-C95208F380DD
 

 

هر روز اخبار زیادی در زمینه ابداع یک فناوری مدرن در خودروها به گوش می‌رسد. شرکت‌های بزرگی چون گوگل و اپل نیز با سرمایه‌گذاری‌های سرسام‌آور خود را درگیر طراحی اتومبیل‌های خودران کرده‌اند. با اینکه بحران سوخت و قیمت بالای نفت بیش از هر زمان دیگری توسط مشتریان ملموس شده، ولی به طرزی عجیب هنوز بیش از 80درصد بازار را همان بنزین‌سوزها و گازوئیل‌سوزها پُر کرده‌اند. با اینکه چندی هیبریدی‌هایی چون نیسان لیف، شورولت ولت و مهم‌تر از همه تویوتا پریوس نیز با اقبال روبه‌رو شده ولی هنوز آینده روشنی برای EVها (خودروهای برقی) متصور نیست. دلیل اصلی‌اش بازده پایین موتورهای الکتریکی و نیاز مدام آنها به شارژ بود. برقی‌ها کم‌کم به اسباب‌‌بازی‌های فناورانه و پروژه‌های دانشجویی تبدیل می‌شدند تا اینکه ناگهان تسلا آمد. یک شرکت نوظهور در زمینه لوازم و تجهیزات برقی که تخصص خوبی در ساخت الکترو موتور و باتری‌های با ظرفیت بالا داشت. همان‌طور که ورود هوندا به دنیای هواپیماسازی شوکه‌کننده بود، معرفی تسلا به‌عنوان یک خودروساز نیز، تعجب‌برانگیز بود. اما به طرزی متحیرانه این آمریکایی تبدیل به بزرگ‌ترین برقی‌ساز دنیا و یکی از ثروتمندترین‌ها شد. شرکت چند مدل را در لیست فروش خود قرار داده ولی بی‌شک «مدل اِس» هنوز هم یک رکورد دست‌نیافتنی است.

 

به تازگی 13 سالگی‌اش را جشن گرفته است. خودروسازی که به نسبت برندهای دیگر هنوز روزهای اول زندگی‌اش را سپری می‌کند ولی در مقابل با چنان موفقیتی روبه‌رو شده که بزرگان آن را در مجموع 50 سال هم تجربه نکرده بودند. تسلا سال 2003 به‌عنوان یک کمپانی صنعتی در زمینه محصولات برقی آغاز به کار کرد. موتورهای برقی‌ خوبی می‌ساخت و باتری‌هایش زبانزد بودند. اینکه چه شد مدیران جوان تسلا به فکر ساخت یک خودرو افتادند هنوز معلوم نیست ولی سال 2011 با یک قرارداد سنگین که با لوتوس انگلستان منعقد کردند، شاسی قدیمی مدل الیسه را خریدند و روی آن یک موتور برقی جالب نصب کردند. این خودرو «رودستر» نام گرفت. پیش‌بینی می‌شد که اولین پروژه خودرویی شرکت، خیلی زود شکست بخورد ولی رودستر چنان محبوب شد که در همان سال اول عرضه توانست در 30 کشور دنیا حدود 2500 دستگاه بفروشد. این خودرو، 2 نفره و2 در روبازی بود که اولین موتور الکتریکی‌اش می‌توانست معادل 248 اسب‌بخار نیرو تولید کند. مدل‌های برقی رکوردهای 288 و 300 اسب‌بخار را نیز در کارنامه ثبت کردند. شتاب صفر تا صد 7/ 3 ثانیه‌ای رودستر تمام تفکرات درباره تنبل بودن ای‌وی‌ها را نقش بر آب کرد. از نظر هزینه انرژی، این‌طور برآورد می‌شود که مصرف سوخت آن معادل مصرف 2 لیتر در هر 100 کیلومتر یک خودروی بنزینی است. تسلا به تنهایی توانست یک دنیای جدید را شکل بدهد. دنیایی به اسم خودروهای برقی اسپرت.

 

 

 

فضایی‌ها روی زمین

تسلا طی فقط یک سال چنان شهرت و ثروتی برای خود دست و پا کرد که هیچ شرکت دیگری تجربه‌اش نکرده بود. سال 2012 که شروع شد، فشارها روی شرکت هم بیشتر شد. حالا دیگر رقبا و منتقدان به دنبال راه نفوذی برای تخریب آن بودند. چالش‌هایی که ابتدا با بحث ایمنی بدنه و امکان حریق باتری‌ها استارت خورد و سپس به بحث دروغ‌گویی درباره میزان مصرف شارژ و دزدی ایده کشیده شد.

اما واقعیت آن است که هیچ‌یک از جار و جنجال‌ها نتوانستند تسلا را به زیر بکشند. تازه این در حالی بود که شرکت در این سال از یک محصول دیگر نیز پرده‌برداری کرد؛ مدل اِس. یک سدان فول‌سایز تمام برقی با ویژگی‌های لوکس. باید اعتراف کرد که شرکت با عرضه این خودرو علاوه بر اینکه تمام رقبا را سرکوب کرد، تاریخ را نیز به سود خود تغییر داد. با اینکه مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و سرمایه‌گذاری‌های کهکشانی در زمینه ای‌وی‌ها کرده بودند ولی تولیداتشان آنقدر محافظه‌کار فانتزی بود که نمی‌شد حتی روی فروش چند ده دستگاهی‌‌شان حساب باز کرد. تسلای جدید همان ابتدای کار با کسب 5 ستاره کامل از مرکز ملی امنیت بزرگراه‌های آمریکا، نشان داد که ایمنی‌اش در حد و اندازه‌های یک شاسی‌بلند ضد گلوله است. به دلیل ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتر، دیگر آن موتوری که روی رودستر نصب شده بود، کشش نداشت. بنا بر این از قوای محرکه جدید رونمایی شد. ابداعی بسیار خبرساز. تسلا با طراحی یک موتور برقی 85 کیلووات ساعتی توانست کاری کند که حداکثر با یک بار شارژ بتوان 426 کیلومتر پیمایش داشت. مدل اِس از همان لحظه رونمایی، فروشی غیرقابل پیش‌بینی داشت.

سال 2012 از سوی سایت‌های کار‌اند درایور و کانسیومر ریپورت به‌عنوان بهترین خودرو برگزیده شد. سال 2013 هم از سوی مجله‌های موتور ترند، اتومبیل مگزین و روزنامه تایم به‌عنوان خودروی سال انتخاب شد. به‌طوری که در سال 2015 تبدیل به پرفروش‌ترین خودروی برقی پلاگین (با اتصال مستقیم به برق شهر) دنیا شد. حدود 60درصد بازار فروشش تنها در آمریکا میسر شده است. اروپایی‌ها که برایش سر و دست می‌شکنند. محال است در دانمارک، نروژ، هلند، آلمان و سوئیس روزی چند تسلا مدل اس مشاهده نشود. چینی‌ها نیز به تازگی به جمع خریداران این برقی اضافه شده‌اند. همان‌طور که شرکت هیچ‌گاه پنهان نکرد که رودستر با طرحی الهام‌ گرفته از لوتوس تولید شده، درباره مدل اس نیز همیشه اظهار می‌کرد که طراحی‌اش از روی خودروهای مزدا بوده است. سال گذشته میلادی اعلام شد که خودروهای برقی تسلا در کل دنیا چیزی حدود یک میلیارد و 600 میلیون کیلومتر پیمایش داشته‌اند. این یعنی جلوگیری از انتشار بیش از نیم میلیون تن گاز دی اکسید کربن. در کوارتر سوم سال 2012 که این خودرو عرضه شد، تنها 250 دستگاه از آن به فروش رفت. اما آمار نهایی حکایت از آن دارد که تا پایان کوارتر دوم سال جاری میلادی فروش از مرز 9 هزار و 760 دلار نیز گذشته است. بیشترین آمار فروش این خودرو به کوارتر پایانی سال قبل برمی‌گردد که عدد 17 هزار و 272 دستگاه ثبت شده است.

 

خواندنی‌های تسلا

بنا به دلایل فنی، در حقیقت هیچ‌وقت یک موتور برقی تسلا خاموش نمی‌شود. درست مانند لپ‌تاپی است که در حالت استندبای قرار دارد. خیلی‌ها هنوز فکر می‌کنند ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا، موسس آن نیز بوده است. در حالی‌که موسس اصلی شرکت الان خودش زیردست ماسک است. حتی نام شرکت تسلا را نیز مارتین ابرهند انتخاب کرده بود. نسخه پایه مدل اس از کره‌ای‌ها نیز ارزان‌تر است ولی نسخه نهایی‌اش از یک ب‌ام‌و هم گران‌تر می‌شود. گفته می‌شود گواهی ثبت اختراع مدل‌های قبلی تسلا دیگر باطل شده است. این یعنی هر کسی می‌تواند از الان به بعد یک خودروی برقی اسپرت در گاراژ خانه‌اش بسازد. طبق قوانین ایالتی که منحصراً برای کمپانی تسلا مصوب شده، خرید و فروش محصولات این شرکت تنها باید از طرف نمایندگی‌های آن صورت بگیرد. زیر شاسی این خودرو چند صد باتری معمولی لپ‌تاپ قرار دارد. اگر مالک تسلا مدل اس باشید در ازای پرداخت تنها 60 دلار می‌توانید طی 90 ثانیه صاحب باتری‌های جدید شوید. موتور برقی تسلا آنقدر کوچک است که به راحتی در دستان یک نفر جا می‌شود و به توجه به وزن 28 کیلوگرمی می‌تواند آن را به سادگی حمل کند. مدل اس بیشترین فضای قسمت بار را در بین رقبایش دارد. برخی از آپشن‌های این خودرو به طرزی عجیب گران هستند. مثلاً نصب سان‌روف روی این خودرو 2500 دلار هزینه دارد. تسلا اولین شرکتی بود که توانست از یک نمایشگر واقعاً بزرگ 17 اینچی در داخل کابین استفاده کند. مرکز ثقل مدل اس و فورد جی‌تی دقیقا در یک نقطه قرار دارند. این خودرو حتی کی‌لس (استارت بدون کلید) هم نیست. باید درونش بنشینید و استارت بزنید.

 

پورشه با قلب یخی

موتور اولیه‌ای که برای تسلا مدل اس در نظر گرفته شد می‌توانست معادل 362 اسب‌بخار نیرو و 440 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این عدد بعدها به 416 اسب‌بخار نیرو و 600 نیوتن‌متر گشتاور رسید. دیفرانسیل محور عقب این خودرو با توجه به ساختار گردش موتور برقی آن باید متفاوت با یک اکسل معمولی باشد. به همین دلیل ضریب انتقال قدرت این خودرو در مقابل حتی آمریکایی‌های عضلانی نیز بیشتر است. شاید موتور این خودرو بسیار قدرتمند و کارا باشد ولی رکوردزنی‌اش را باید مدیون طراحی بسیار آیرودینامیکی دانست که تنها باعث به وجود آمدن ضریب اصطکاک 24/ 0 واحدی شده است. این خودرو با طول، عرض و ارتفاع 4970، 1964 و 1445 میلی‌متری‌اش درست مانند یک مرسدس‌بنز Eکلاس و یا ب‌ام‌و سری 5 کشیده و پرابهت است. به‌طور معمول این تسلاها وزنی حدود 2000 کیلوگرم دارند. استفاده از موتور قوی‌تر یا باتری‌های کمتر، تاثیر مستقیمی بر وزن خودرو دارند. تسلا مدل اس در ویرایش 90D خود می‌تواند به سرعت نهایی 249 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. باور نخواهید کرد اگر بدانید شتاب صفر تا صد این تیپ فقط 8/ 2 ثانیه است. البته شاید این مدل از نظر سرعت و قدرت سرآمد تسلاها باشد ولی اغلب مشتریان ترجیح می‌دهند سراغ نمونه کندتر ولی فول‌تر P85D بروند که شتاب صفر تا صدی معادل 1/ 3 ثانیه دارد. مدتی که از عرضه همین مدل گذشت، تسلا کاری کرد که ضمن حفظ المان‌های لوکس و تجملی، شتاب نسخه اسپرت‌ را نیز داشته باشد. به همین خاطر یک موتور برقی جدید 691 اسب‌بخاری رویایی را روی آن تعبیه کرد. خرید یک تسلای 2 محور برای مشتری‌اش تقریبا 15 هزار دلار قیمت بیشتر را در پی دارد. البته این سیستم کاهش مصرف برق را تا 2درصد نیز در پی دارد.

یکی از ایراد‌های اصلی تولیدات تسلا، وجود تیپ‌های مختلف و پیچیدگی انتخاب در آنهاست. مثلاً همین مدل اس در تیپ پایه خود قیمتی معادل 60 هزار دلار دارد ولی در صورت استفاده از بالاترین فناوری‌ها این عدد به 105 هزار دلار هم می‌رسد. این اختلاف بازه قیمتی را هرگز در هیچ شرکت دیگری ندیده بودیم. در حال حاضر چالش اصلی شرکت، بحث وزن بالای باتری‌ها است که به خودی خود وزنی معادل 540 کیلوگرم پیدا کرده‌اند. آخرین راهکاری که تسلا با کمک پاناسونیک ابداع کرده، استفاده از باتری‌های سیلندری به جای باتری‌های تخت است. باتری‌هایی با فناوری نیکل-کبالت-آلومینیوم. البته سری فوق هنوز به‌صورت محدود عرضه می‌شود چراکه قیمت آن تقریبا 22درصد بیشتر نمونه‌های متعارف است. تسلا به شدت نسبت به کیفیت باتری‌ها تعصب دارد. به‌طوری‌که بسته کامل را تا 8 سال و یا 200 هزار کیلومتر گارانتی کرده است. اواسط سال گذشته مهندسان شرکت از فناوری جدید تزریق سیلیکون به گرافیت برای بهبود 6درصد ظرفیت نگهداری الکتریسیته خبر دادند که البته این پروژه نیز از نظر اقتصادی هنوز برای شرکت مقرون به صرفه نیست. گهگاه بخشی از دانش علمی این خودرو برای محافل دانشگاهی منتشر می‌شود. همین اواخر متوجه شده‌ایم که جعبه فیوز این خودرو قطعاتی با جریان 1300 آمپر نیز دارند. تیپ 40kwh به‌عنوان سری پایه مدل اس دارای یک موتور برقی 382 اسب‌بخاری با 430 نیوتن‌متری است. شتاب صفر تا صد آن 5/ 6 ثانیه‌ و سرعت نهایی‌اش 180 کیلومتر در ساعت است. این مدل با یک بار شارژ 230 کیلومتر پیمایش دارد. سری میانی این خودروها با یک موتور برقی 518 اسب‌بخاری و 658 نیوتن‌متری می‌تواند صفر تا صد را در 2/ 4 ثانیه طی کند و سپس به سرعت نهایی 249 کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو نیز با یک بار شارژ کامل باتری‌ها می‌تواند بیش از 500 کیلومتر پیمایش داشته باشد. اما دست آخر بهترین و البته گران‌ترین مدل تسلا مدل اس، نسخه‌ 100kwh است با موتور رویایی 762 اسب‌بخاری که 967 نیوتن‌متر نیز گشتاور دارد. شتاب صفر تا صد آن تنها 5/ 2 ثانیه ثبت شده است. به‌صورت تئوری حساب شده که یک تسلا مدل اس پایه سالانه بین 600 تا 700 دلار هزینه برقی دارد.

 
عليرضااكبرآبادي بازدید : 287 یکشنبه 10 مرداد 1395 نظرات (0)
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3825 تاریخ چاپ:1395/05/10 بازدید:7026بار کد خبر: DEN-1062237

 

 

دنیای اقتصاد: به‌دنبال رفع تحریم‌ها در زمستان سال گذشته، بازار سهام روند صعودی را در پیش گرفت؛ موضوعی که بیش از هر چیز به معنای امیدواری سهامداران به بهبود شرایط اقتصادی بود. گرچه از ابتدای سال جاری تا حدودی قیمت‌ها تعدیل شده‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان انتظارات از رشد سودآوری شرکت‌های سهامی بالا است. نسبت قیمت به درآمد (P/ E) که به نوعی بیانگر انتظارات سهامداران از سودآوری آینده است، برای متوسط کل بازار حدود 7 مرتبه است. این در حالی است که بررسی نسبت مزبور برای 321 نماد بورسی نشان می‌دهد نسبت P/ E در 206 نماد بالاتر از میانگین کل بازار است. در واقع، هرچند در بخش مهمی از شرکت‌های بزرگ نسبت مزبور پایین است؛ اما در تعداد زیادی از نمادها، رشد قیمت‌ها (صورت کسر) سریع‌تر از رشد سودآوری (مخرج کسر) بوده است. موضوعی که تاکید می‌کند سهامداران همچنان نسبت به آینده سودآوری شرکت‌ها و بهبود فضای اقتصادی امیدوارند. به‌عبارت دقیق‌تر، خریدارانی که در قیمت‌های کنونی وارد این سهام شده‌اند امیدوارند در آینده، رشد سودآوری شرکت‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری‌شان موجب تعدیل نسبت P/ E شود، بنابراین سهامداران باید برای خرید دید بلندمدت داشته و از خریدهای هیجانی جلوگیری کنند تا به‌تدریج نسبت مزبور متناسب با انتظارات تعدیل شود.

اینجا

عليرضااكبرآبادي بازدید : 241 شنبه 02 مرداد 1395 نظرات (0)

هفت نوع ریسک که سرمایه‌گذاران در بورس باید از آن دوری کنند 

...

 

انواع ریسک در بازار بورس کدامند؟

 

سرمایه‌گذاران همواره با انواع ریسک در بازار بورس مواجه هستند که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. ساده‌ترین تعریفی که از ریسک می‌توان ارائه داد این است که: «یک سرمایه‌گذار احتمال دارد بخشی یا همه سرمایه خود را از دست بدهد». نترسید، اگر انواع ریسک در بازار بورس را بشناسید و برای روبرو شدن با آن برنامه‌ریزی کنید، آسیبی به شما نخواهد رساند. ابتدا لازم است قدیمی‌ترین رابطه‌ای را که در دنیای سرمایه‌گذاری وجود دارد، به شما معرفی کنم… بله رابطه ریسک و بازده.

 

رابطه ریسک‌و بازده بیان می‌کند که اگر بخواهید بازده بالاتری به دست آورید، باید ریسک بیشتری را هم تحمل‌کنید و اگر نمی‌خواهید، پس بازدهی سرمایه‌گذاری شما هم زیاد نخواهد بود.

 

یک مثال از دنیای واقعی موضوع را روشن‌تر می‌کند. یکی از دوستانم مبلغی پس‌انداز داشت که می‌خواست جایی سرمایه‌گذاری کند. وقتی از نرخ بهره سپرده‌های بانکی مطلع شد، با تعجب به من گفت: «اینکه حتی از نرخ تورم هم کمتر است! می‌خواهم پولم را جایی سرمایه‌گذاری کنم که سود بیشتری داشته باشد.» پرسیدم چرا در بازار بورس سرمایه‌گذاری نمی‌کنی؟ و جواب داد: «بورس؟ مگر دیوانه شدم؟ سرمایه‌گذاری در سهام خیلی ریسکی است!» خب… اگر نمی‌خواهید ریسک بیشتری را تحمل‌کنید، پس اعتراضی هم به نرخ سود سپرده‌های بانکی نداشته باشید! ریسک از هر نوعی که باشد، بر سرمایه شما اثر می‌گذارد، خواه پولتان در بانک باشد، خواه در بورس یا حتی زیر بالش شما پنهان‌شده باشد، بازهم از گزند ریسک در امان نخواهد بود. ریسک آتش‌سوزی منزل یا دزدیده شدن پولتان را در نظر بگیرید!

 

به همین دلیل فهمیدن ریسک، پیش از سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. در زیر انواع ریسک در بازار بورس را به‌طور مختصر معرفی می‌کنم.

 

 

 1➖ ریسک مالی

 

فرض کنید شما در سهام شرکت آلی‌بالی سرمایه‌گذاری کرده‌اید و سهام آن را در قیمت ۳۷۰ تومان خریده‌اید. حالا بعد از مدتی، شرکت آلی‌بالی با مشکلاتی در فرآیند تولید و فروش روبرو می‌شود و نمی‌تواند محصولات خود را بفروشد و تعهدات خود را عملی کند و لذا با جدی‌تر شدن مشکلات، شرکت اعلام ورشکستگی می‌کند. حالا شما صاحب سهام یک شرکت ورشکسته هستید که سهامتان در بازار هیچ ارزشی ندارد. به چنین ریسکی که همواره در بازار بورس سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند، ریسک مالی گفته می‌شود.

 

راه‌حل در امان ماندن از ریسک‌مالی چیست؟ برای اینکه ریسک مالی سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید لازم است قبل از خرید سهام، اطلاعات کافی در مورد آن جمع‌آوری کنید و این اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنید . توجه داشته باشید یک تحقیق کامل تا حدودی برنامه‌ریزی و کمی شم مالی تا حد زیادی ریسک مالی را کاهش می‌دهد.

 

 

2 ➖ ریسک نرخ بهره

 

وقتی تاریخچه این ریسک را در بازارهای جهانی بررسی می‌کنیم، می‌بینم که ریسک نرخ بهره، در بیشتر موارد اوراق بهادار با درآمد ثابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما با توجه به ربوی بودن آن به شکل معمول و جهانی‌اش در اقتصاد ما تعریف نمی‌شود؛ اما می‌توان نرخ بهره بانکی را به‌عنوان نرخ بهره عمومی در نظر گرفت. حالا فرض کنید هفته گذشته در اوراق مشارکت دولتی با نرخ علی‌الحساب ۲۱ درصد سرمایه‌گذاری کردید، در آن روز، نرخ سپرده‌های بانکی بلندمدت ۱۸ درصد بود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت دولتی بازده بالاتری داشت. حالا اگر دولت به بانک‌ها اجازه دهد که نرخ سپرده‌هایشان را تا حداکثر ۲۵ درصد افزایش بدهند چه اتفاقی می‌افتد؟ اوراق مشارکتی که شما پیش‌ازاین خریده‌اید، ارزش خود را تا حد زیادی از دست خواهد داد!

 

این تنها اثر مخرب ریسک نرخ بهره نیست. افزایش نرخ بهره باعث می‌شود نرخ وام دهی بانک‌ها هم افزایش یابد و درنتیجه هزینه تأمین مالی شرکت‌های بورسی بیشتر شود. افزایش هزینه‌های مربوط به تأمین مالی شرکت‌ها ممکن است بر تولید و فروش آن‌ها اثر بگذارد و شرکت‌ها با مشکلاتی روبرو شوند. همین‌طور افزایش نرخ بهره بانکی باعث خروج سرمایه از بازار بورس به سمت بانک‌ها و کاهش نقدینگی بازار بورس می‌شود که رکود در بازار بورس را به دنبال خواهد داشت.

 

برای مقابله با این ریسک همواره نیم‌نگاهی به جریانات کلی اقتصاد و همین‌طور قوانین و مقررات بانک مرکزی داشته باشید، پس‌انداز خود را فقط در یک نوع دارایی سرمایه‌گذاری نکنید. بهتر است آن را در منابع مختلف نظیر سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سهام بورسی سرمایه‌گذاری کنید.

 

3➖ ریسک بازار 

 

بازار بورس از چندین هزار نفر سرمایه‌گذار تشکیل‌شده که روزانه خریدوفروش می‌کنند. برآیند تصمیم‌گیری این سرمایه‌گذاران است که مشخص می‌کند قیمت یک سهم افزایش یابد یا کاهش. یک سهم هرچقدر هم که خوب باشد، درصورتی‌که اغلب سرمایه‌گذاران تصمیم به فروش آن بگیرند، با مازاد عرضه و کمبود تقاضا روبرو خواهد شد و درنتیجه قیمت آن کاهش می‌یابد. برعکس سهمی که تقاضای بیش‌ازاندازه برای آن باشد، به دلیل کمبود عرضه قیمتش افزایش می‌یابد. نوسانات قیمت سهام در بازار، ریسک بازار را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد.

 

باید توجه داشت که بازار بورس ماهیتاً نوسان‌پذیر است، بنابراین اگر پیش از خرید خود با دقت تحقیق کرده‌اید و از خرید خود مطمئن هستید، فریب نوسانات روزانه و کوتاه‌مدت را نخورید… بلندمدت فکر کنید.

 

 

4➖ ریسک تورم 

 

امروز شما ده هزار تومان چه چیزهایی می‌توانید بخرید؟ پنج سال قبل چه؟ بیست سال قبل چطور؟ به این میگویند ریسک تورم!

 

پول خود را یکجا راکد نگه ندارید، درجایی سرمایه‌گذاری کنید که بازده آن بیشتر از نرخ تورم باشد…همین!

 

 

5 ➖ ریسک سیاسی یا ریسک دولتی 

 

اگر شرکت‌ها را ماهی فرض کنیم، دولت و سیاست‌های آن مانند برکه‌ای می‌ماند که ماهی‌ها در آن شنا می‌کنند؟

 

آیا ماهی‌ها در برکه‌ای که آب آن آلوده است، زنده می‌مانند؟ مسلماً خیر! قوانین و سیاست‌های دولت هم می‌تواند اثرات غیرقابل جبرانی بر برخی شرکت‌ها داشته باشد. اگر سهامدار شرکتی هستید که تحت تأثیر قوانین دولتی قرار دارد، بیشتر مراقب باشید. ممکن است یک‌شبه سرمایه خود را از دست دهید!

 

 

6➖ ریسک شخصی 

 

منشأ ریسک‌های سرمایه‌گذاری همیشه بازار و عوامل اقتصادی نیست. گاهی سرمایه‌گذاران خودشان سرمایه‌گذاری خود را دچار خطر می‌کنند. فرض کنید شما ۵ میلیون تومان در سهامی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. حالا قیمت سهام تحت تأثیر عوامل مقطعی، کاهش‌یافته و ارزش سرمایه‌گذاری شما به ۴ میلیون تومان رسیده است. علی‌رغم اینکه شما باهدف بلندمدت در این سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اید، اما ناگهان رخدادی پیش می‌آید که شما به پول سرمایه‌گذاری شده احتیاج پیدا می‌کنید. پس مجبورید سهام خود را با زیان بفروشید. این نوع خطر، ریسک شخصی نام دارد.

 

 

7➖ ریسک احساسی 

 

منطق و انضباط در سرمایه‌گذاری از اصول اولیه ورود به بازار بورس است؛ اما همه ما انسان هستیم و گاهی مغلوب احساساتمان می‌شویم. نتیجه اینکه ضرر می‌کنیم! یاد بگیرید حریص نباشید، به خاطر ترس از زیان، دست از سرمایه‌گذاری نکشید و عاشق سهامتان نشوید و به‌موقع آن‌ها را بفروشید.

 

نکته نهایی اینکه اجازه ندهید ریسک سرمایه‌گذاری شما را بترساند، چراکه زندگی کردن همراه با ریسک و خطر است. مطمئن باشید که همه انواع ریسک‌ها را یاد گرفته‌اید و سعی کنید دانشتان را در مورد انواع ریسک در بازار بورس سرمایه‌گذاری بیشتر کنید و اثرات آن‌ها بر اهداف مالی و سرمایه‌گذاری خود مدیریت کنید. (مدیر مالی)

منبع :کانال تلگرامی دست نوشته های بورسی نجوا

عليرضااكبرآبادي بازدید : 276 شنبه 02 مرداد 1395 نظرات (0)

چرا باید در صندوق های سرمایه گذاری مشترک سرمایه‌ گذاری کنید؟

...

 

هر موقع صحبت از سرمایه گذاری در بورس می‌شود، لازم است بدانید که سرمایه گذاری در بورس فقط از یک‌راه و آن‌هم سرمایه گذاری در سهام انجام نمی‌شود، بلکه شما می‌توانید در صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک یکی از روش‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم است که گاهی از سرمایه گذاری مستقیم در بورس و خرید سهام بهتر است، به‌خصوص برای سرمایه گذارانی که ریسک گریز هستند.

 

شناسایی و خرید یک سهم فوق‌العاده، آرزوی هر آدمی است، اما گاهی شرایطی به وجود می‌آید که جستجو برای یافتن این نوع سهام، تبدیل به یک بازی خطرناک می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود سرمایه گذاران ریسک گریز و محافظه‌کار، برای کاهش ریسک خود حتماً بخشی از سرمایه خود را به صندوق های سرمایه گذاری مشترک اختصاص دهند.

 

صندوق های سرمایه گذاری مشترک ، نوعی از شرکت‌های سرمایه گذاری هستند که پول‌های اندک سرمایه گذاران را جمع‌آوری می‌کنند، آن را یک‌کاسه می‌کنند و همه‌ی آن وجوه را در مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر ابزارهای مالی سرمایه گذاری می‌کنند. فرض کنید هر واحد سهام صندوق سرمایه گذاری فرضی بیتا ۱۰۰۰ تومان باشد. این شرکت مجموعاً یک‌میلیون واحد منتشر کرده، بنابراین با فروش این واحدهای سرمایه گذاری به اشخاص و نهادهای مالی می‌تواند یک میلیارد تومان پول جمع‌آوری کند و این مبلغ را در دارایی‌های متنوعی سرمایه گذاری کند. حالا فرض کنید شما ۵۰۰۰۰۰ تومان پول داشته‌اید و با آن ۵۰۰ واحد از سهام صندوق را می‌خرید. با این کار شما توانسته‌اید در مجموعه متنوعی از سهام و اوراق بهادار و دارایی‌ها سرمایه گذاری کنید و ریسک سرمایه گذاری خود را به‌شدت کاهش دهید، درصورتی‌که اگر می‌خواستید خودتان به‌تنهایی در همه این ابزارها سرمایه گذاری کنید، با ۵۰۰۰۰۰ تومان کار بسیار دشواری بود و احتمالاً امکان‌پذیر نبود.

 

مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

 

تا سال ۱۳۸۷ سرمایه گذاران فقط می‌توانستند در سهام سرمایه گذاری کنند، اما از آن سال به بعد، صندوق های سرمایه گذاری مشترک فعالیتشان را در بازار بورس آغاز کردند و سرمایه گذاران جایگزین جدیدی برای سهام یافتند. حالا سرمایه گذاران می‌توانستند به‌جای یک سهم در مجموعه‌ای از سهام و ابزارهای مالی سرمایه گذاری کنند. درواقع صندوق ها پول‌های اندک سرمایه گذاران را جمع می‌کنند و در سبدی از سهام و ابزارهای مالی سرمایه گذاری می‌کنند.

 

از طرفی سرمایه گذاران از مدیریت حرفه‌ای سبد سهام هم بهره‌مند بودند. زیرا مدیران صندوق ها عمدتاً افراد آگاه و متخصص در حوزه سرمایه گذاری هستند و به جدیدترین اطلاعات و اخبار دسترسی دارند که این مورد، مزیت بزرگی برای سرمایه گذاری در صندوق ها به‌حساب می‌آید.

 

به‌علاوه متنوع سازی سهام برای سرمایه گذاران کار بسیار دشواری است. چراکه نه سرمایه کافی دارند و نه دانش لازم را؛ اما سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری این امکان را ایجاد کرد که تنوع‌بخشی سبد دارایی‌ها به‌طور کامل و بهینه انجام شود.

 

سرمایه گذاری در صندوق گزینه مناسبی برای تازه‌کاران بازار بورس است؛ اما معایبی هم دارد. برای مثال سرمایه گذاران هیچ اختیاری در نوع سرمایه گذاری صندوق ها ندارند. برای مثال نمی‌توانند تعیین کنند صندوق در چه سهمی سرمایه گذاری کند. همچنین نقدشوندگی این صندوق ها هم پایین‌تر از سهام است و معمولاً شما وقتی دستور فروش واحد صندوق خود را می‌دهید در حدود پنج روز طول می‌کشد تا وجه حاصل از آن را دریافت کنید.

 

انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک در ایران چگونه‌اند؟

 

سه عامل زیر صندوق های سرمایه گذاری را از یکدیگر متمایز می‌کنند:

 

1 . میزان سرمایه و اندازه صندوق سرمایه گذاری: که صندوق ها را به‌اندازه کوچک و اندازه بزرگ تقسیم می‌کند و مشخص‌کننده حداقل و حداکثر تعداد واحدهای سرمایه گذاری است که صندوق مجاز است منتشر و صادر کند.

  2 . ماهیت سرمایه گذاری صندوق ها (سهام، اوراق با درآمد ثابت و مختلط): صندوق های سرمایه گذاری در ابتدای فعالیت خود مشخص کرده‌اند که هدف تشکیل آن‌ها، سرمایه گذاری در چه دارایی‌هایی است. برخی مجاز به سرمایه گذاری در سهام هستند، برخی اوراق با درآمد ثابت و برخی هم مختلط‌اند.

 3 . قابل معامله بودن یا نبودن سهام آن‌ها در بورس: برخی صندوق های سرمایه گذاری در بازار بورس معامله نمی‌شوند و شما برای سرمایه گذاری در آن‌ها باید به نمایندگی‌های صندوق مراجعه کنید و مستقیماً واحدهای سرمایه گذاری را از خودشان خرید کنید؛ اما برخی دیگر از صندوق ها، قابل معامله در بورس هستند و واحدهای سرمایه گذاری آن‌ها در قالب سهام در بورس خریدوفروش می‌شود؛ اما تعداد صندوق های قابل معامله در بورس نسبت به سایر انواع صندوق ها اندک است. (تا زمان نگارش این مقاله در خرداد ۱۳۹۴ فقط ۱۱ صندوق قابل معامله در بورس در مقایسه با ۱۳۴ صندوق غیر معامله در بورس)

 

این اطلاعات را می‌توانید با مطالعه امیدنامه صندوق ها به دست آورید.

 

چطور می‌شود صندوق ها را باهم مقایسه کرد؟

 

ساده است. ابتدا به وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران یا هر وب‌سایت اطلاع‌رسانی دیگر مراجعه کنید و به بخش صندوق های سرمایه گذاری بروید. در آنجا با انواع صندوق ها، عمر آن‌ها، ارزش خالص هر واحد و ارزش خالص کل دارایی‌های آن‌ها آشنا می‌شوید.

 

ارزش خالص هر واحد، مبلغی است که شما در صورت تمایل به سرمایه گذاری در آن صندوق باید بپردازید؛ بنابراین اگر پول زیادی ندارید،صندوق هایی را بررسی کنید که ارزش خالص هر واحد آن‌ها کمتر است.

 

قبل از تصمیم به سرمایه گذاری سری هم به وب‌سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران بزنید. در این سایت اطلاعات دقیق‌تری در مورد بازده روزانه، ماهانه و سالانه صندوق به دست می‌آورید، نشانی وب‌سایت صندوق ها نیز در این پایگاه اطلاعاتی موجود است و می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت صندوق ها امیدنامه، نحوه سرمایه گذاری در صندوق و هزینه‌های سرمایه گذاری را مطالعه کنید. (مدیر مالی)

منبع :کانال تلگرامی دستنوشته های  بورسی نجوا

https://telegram.me/dast_neveshteha

عليرضااكبرآبادي بازدید : 324 چهارشنبه 30 تیر 1395 نظرات (0)

متن زیر قسمتی از سخنرانی دکتر رنانی است که توسط ایشان در اختیار ایلنا قرار گرفته است: 

اگر بخواهیم در مملکت رونق اقتصادی ایجاد کنیم باید دو ضلع مهار تورم و سرمایه گذاری با همدیگر تقویت شوند...کاهش تورم به زیر 10 درصد دستاورد کمی برای دولت آقای روحانی نیست...ولی به هیچ وجه هم کافی نیست و به تنهایی رونق اقتصادی به همراه نمی آورد...برای حل معضل بیکاری و رسیدن به نرخ رشد اقتصادی 6 درصدی به سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز داریم...نکته جالب اینجاست که سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی فقط و فقط با دریافت سیگنال های مثبت سیاسی امکان پذیر است!!! به همین دلیل من همیشه به دوستان گفته ام مشکل اقتصاد ایران یا به طور خاص تر مشکل بورس ایران 90 درصد سیاسی و 10 درصد ریشه اقتصادی دارد!!!
متاسفانه دولت ها در ایران قدرت تصمیم گیری زیادی ندارند و بارها در دو سال اخیر مشاهده کردیم که دولت آقای روحانی در خیلی از مسائل نمی تواند حرف آخر را بزند!!!
به همین جهت تا زمانی که تمام مسئولان نظام جمهوری اسلامی به یک توافق سیاسی جامع  درباره مسائل مختلف داخلی و بین المللی نرسند هیچ رشد اقتصادی پایدار نخواهد بود و معضلات اقتصاد ایران حل نشدنی باقی می ماند!!!
به قول آقای روحانی ما الان به "برجام 2" در درون کشور نیاز داریم و باید جناح ها و طیف های مختلف سیاسی پای میز مذاکره با یکدیگر بنشینند
عليرضااكبرآبادي بازدید : 297 چهارشنبه 30 تیر 1395 نظرات (0)

 

 

معنای اپوزیسیون چیست ؟

اپوزیسیون در لغت به معنای ضدیت , مخالفت و مقابله است و در مفهوم وسیع به معنای کوشش و تلاش احزاب , اتحادیه ها و گروه ها برای دست یابی و رسیدن به اهدافی در جهت مخالف هدف های دارندگان قدرت سیاسی , اقتصادی و اجتماعی است .
در نظام سیاسی و حکومتی دنیا دو نوع اپوزیسیون مطرح است : قانونی یا پارلمانی ; غیر قانونی .
الف ) در برخی نظام هایی که دارای حکومت پارلمانی هستند, به موجب قانون اساسی آن کشور, موجودیت اپوزیسیون به رسمیت شناخته شده و در پارلمان گروهی را تشکیل می دهند که از دولت یا حکومت حمایت نمی کنند, اما همانند دولت خود را وفادار به قانون اساسی آن کشور می داند, به بیان دیگر, محور وفاق ملی و وحدت آن ها, قانون اساسی است . آن ها می توانند در گفت و گوهای مجلس قانون گذاری , مطابق شرایطی که قانون اساسی معیّن کرده , در کار حکومت نظارت مستقیم داشته باشند و افکار عمومی را در جریان وقایع و حوادث کشور و جهان قرار دهند. این گونه اپوزیسیون در کشورهای سنتی لیبرال , مانند انگلستان , فرانسه و سوئد که معمولاً دو حزب اصلی و مهم در آن وجود دارد, مظهر حکومت احتمالی آینده است و به نوبت نقش حاکم و اپوزیسیون را به عهده می گیرند.
ب ) در برخی از نطام های حکومتی اعم از این که دارای قانون اساسی و پارلمان باشد, مانند امریکا و یا نباشد,مانند عربستان , اپوزیسیون جایگاهی در قانون اساسی ندارد و به عنوان یکی از نهادهای قانونی و رسمی به حساب نمی آید.(1)
در کشورهای جهان سوم و عقب مانده , اپوزیسیون غالباً به آن دسته از مخالفانی اطلاق می شود که در صددبراندازی نظام حکومتی آن جامعه یا به زیر کشیدن قدرتمندان نظام از اریکهء قدرت هستند و گاهی اوقات از طرف قدرت های مسلط جهانی به صورت پنهان یا آشکار مورد حمایت و پوشش سیاسی , تبلیغی و مالی قرار می گیرند.
پـاورقی:
1) در مورد واژهء اپوزیسیون ر.ک : داریوش آشوری , دانشنامهء سیاسی و فرهنگ فشردهء انگلسی به فارسی آریانپور رجوع شود.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 295 چهارشنبه 23 تیر 1395 نظرات (0)
                 پرسش امروز
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3811 تاریخ چاپ:1395/04/23 بازدید:13بار کد خبر: DEN-1059867

مهتاب رحمتعلی: برآیند عملکرد صنایع در سه ماه نخست امسال چندان جالب توجه نبود و همین امر نیز بازدهی منفی را برای کل بازار به بار آورد. هرچند در این میان برخی صنایع توانستند سود قابل‌توجهی برای سهامداران به همراه داشته باشند، اما عملکرد منفی تعداد زیادی از صنایع دور از انتظار بود. به اعتقاد کارشناسان، پایان فصل مجامع و شروع انتشار گزارش‌های سه‌ماهه می‌تواند تصویر واقعی‌تری از عملکرد صنایع را برای سهامداران به همراه داشته باشد. تصویری که براساس آن می‌توان برای ورود هر سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف تصمیم‌گیری کرد. در سال 95 گروه خودرو در کنار گروه دارویی از جمله صنایع بزرگی بودند که در کنار شرکت‌های کوچک پربازده ظاهر شدند. در همین حال اما عملکرد گروه‌های بانک، پتروشیمی و معادن دور از انتظار بود. حال باید دید کارنامه سه ماهه شرکت‌ها تا چه حد می‌تواند انتظار از عملکرد شرکت‌ها و تحقق وعده‌های مدیران را برآورده کند. در این شماره باشگاه مدیران پنج صنعت خودرو، دارو، معادن و فلزات، پتروشیمی و سیمان مورد بررسی قرار گرفته است تا سهامداران بتوانند چشم‌اندازی از این صنایع در سال 95 ترسیم کنند.

 

دلایل استقبال از سهام خودرو

علی دهدشتی نژاد

مدیر عامل سرمایه‌گذاری پارند

 

بازار سهام ایران همیشه با اپیدمی‌های نه چندان منطقی روبه‌رو است. یکی از این اپیدمی‌ها این است که یک صنعت به تنهایی، روند کل بازار سرمایه را در روز تعیین می‌کند و این نقش را امروزه صنعت خودرو ایفا می‌کند. به این معنا که اگر صنعت خودرو مثبت باشد، احتمالا کل بازار سهام آن روز مثبت است و اگر منفی باشد کل بازار منفی می‌شود. به این دلیل که این صنعت به لحاظ شرایط ویژه ای که در روزهای پساتحریم دارد نقش لیدر بازار سرمایه را بازی می‌کند. با نگاهی به جدول ذیل، میزان همبستگی صنعت خودرو به شاخص کل و همچنین میزان نوسان این صنعت نسبت به کل بازار (ضریب بتا) نشان داده شده است که گویای واقعیت فوق است.

* ضریب بتا نشان می‌دهد این صنعت 65 درصد نوسان بیشتر نسبت به کل بازار دارد.

* ضریب همبستگی نشان می‌دهد که رفتار حرکتی این صنعت 70 درصد مواقع با رفتار حرکتی شاخص قابل توجیه است.

بنابراین وقتی صنعتی لیدر بازار سرمایه می‌شود قطعا انتظارات سرمایه‌گذاران هم از آن صنعت متفاوت می‌شود. بنابراین تحلیل صنعت خودرو خصوصا سهام دو خودروساز بزرگ کشور این روزها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

بررسی وضعیت صنعت خودرو

سهام گروه خودرویی‌ در حال حاضر در طبقه بندی چهارگانه انواع سهام از حیث تحلیل جزو گروه «سهام رشدی» هستند. سهام رشدی به سهامی‌اطلاق می‌شود که در حال حاضر گران تر از ارزش ذاتی در بازار معامله می‌شوند و از نسبت P/ E بالایی برخوردارند، ولی به واسطه اتفاقی که در آینده قرار است در سهام بیفتد باعث رشد سودآوری شده و ارزش ذاتی سهام را فراخور قیمت جاری افزایش داده و تعدیل می‌کند. بنابراین صنعت خودرو نیز در حال حاضر جزو گروه سهام رشدی محسوب می‌شود یعنی قیمت سهام آن در حال حاضر بیش از ارزش ذاتی کنونی معامله می‌شوند و از نسبت‌های ارزیابی بالایی برخوردارند ولی همچنان مورد اقبال سرمایه‌گذاران هستند. به این معنا که در حال حاضر گران هستند، ولی پس از رخ دادن اتفاقاتی که باعث رشد سودآوری صنعت می‌شود، ارزش ذاتی این گروه نیز افزایش یافته و در نقطه مناسبی نسبت به ارزش جاری قرار می‌گیرد. بنابراین به نوعی، اطلاعات و اخبار آتی زودتر در قیمت سهام پیش خور می‌شود تا بعد‌ها در ارزش ذاتی تاثیر خود را بگذارد. در تجزیه و تحلیل سهام رشدی تحلیلگر می‌تواند به این نتیجه برسد که احتمال وقوع اتفاقی که باعث رشد آتی قیمت سهام می‌شود، چه میزان است به این معنا که با تحلیل سهام می‌داند رشد سودآوری در سهام به احتمال قوی در آینده نزدیک رخ می‌دهد، پس سهام را می‌خرد و منتظر حادث شدن اتفاق می‌ماند، اما نکته مهم در خصوص صنعت خودرو این است که آن اتفاقی که باعث می‌شود تا سهام این گروه رشد خوبی را در آینده تجربه کند و ارزش ذاتی را بالا ببرد تا قیمت‌های اخیر را توجیه کند، همه و همه وابسته به نوعی اخبار هستند. اخباری که می‌تواند تحقق پیدا کند یا نکند.

اخباری که در صنعت خودرو می‌تواند باعث رشد قیمت‌ها شود، همکاری خودروسازان جهانی با خودروسازان داخلی است. به این معنا که اگر همکاری خودروسازان خارجی اتفاق بیفتد و سوئیفت بانکی برای تبادل مالی این شرکت‌ها باز شود، در آن صورت این اتفاق می‌تواند باعث رشد سودآوری و افزایش ارزش ذاتی سهام این گروه بشود در غیر این‌صورت اتفاق بنیادی دیگری نمی‌تواند به تنهایی قیمت‌های کنونی این گروه را در کوتاه مدت توجیه کند. بنابراین مشکل اصلی این است که تحلیل این صنعت فقط وابسته به وقوع یک خبر است و وقوع اخبار هم غیر قابل پیش‌بینی هستند. بنابراین نمی‌توان به درستی و با درجه بالایی از اطمینان همکاری خودرو سازان خارجی با خودروسازان داخلی را پیش‌بینی کرد یا قطعی دانست.

 

نتیجه‌گیری

سهام صنعت خودرو به دلیل اینکه جزو سهام رشدی با توجه به شرایط حاضر محسوب می‌شوند، گران‌تر از ارزش ذاتی معامله می‌شوند تا اینکه وقوع اتفاقی در آینده باعث رشد سودآوری آنها شده و ارزش ذاتی آنها را تا حدی بالا ببرد که قیمت‌های کنونی را توجیه کند. ولی متاسفانه وقوع این اتفاق در صنعت خودرو وابسته به وقوع خبری است که منجر به همکاری خودروسازان خارجی بشود و پیش‌بینی احتمال وقوع خبر هم کار آسانی نیست. بنابراین اگر این خبر به وقوع بپیوندد و از همه مهم‌تر عملیاتی شود، سهام این گروه برای سرمایه‌گذاری مناسب است و قیمت‌های جاری این گروه را توجیه می‌کند و در صورت عدم وقوع این خبر، اتفاقات بنیادی دیگر از قبیل رشد فروش نمی‌توانند در بازه کوتاه مدت قیمت‌های کنونی را توجیه کند، البته باید توجه داشت که تک سهم‌های این گروه بنا به شرایط خاص هر شرکت می‌توانند مستقل از صنعت حرکت کنند.

 

 

چشم‌انداز مناسب دارویی‌ها با افزایش تولید و صادرات

 

محمدداوود فصاحت

کارشناس کارگزاری بورس بیمه ایران

 

به‌رغم بازدهی منفی 5/ 9درصد شاخص کل در سه ماهه ابتدایی سال 95 شاخص گروه دارویی در این مدت بازدهی مثبت 5/ 6درصد را نشان می‌دهد که در این بین «دالبر» که در مجمع خود نیز با خبرهای خوبی از طرح‌های توسعه شرکت، راه‌اندازی خطوط تولید و تولید داروهای جدید همراه بوده با کسب بازدهی 41درصد بیشترین بازدهی را در این گروه داشته است. همچنین شرکت داروسازی اکسیر که در سه ماه پایانی سال 94 بازدهی قابل‌توجهی را نصیب سهامداران خود کرده بود، از ابتدای سال وارد روند اصلاح قیمتی شده و با کاهش 17درصد بیشترین کاهش قیمت را در این گروه داشته است. علت رشد این گروه در بازه سه‌ماه ابتدایی سال 95 را در عوامل زیر باید جست‌وجو کرد:

نزدیکی به فصل مجامع و تقسیم سود مناسب سنتی این گروه: گروه دارویی همانند سنوات گذشته تقسیم سود مناسبی را در فصل مجامع داشتند و به‌طور میانگین 83درصد سود خود را بین سهامداران خود توزیع کردند که در این بین نماد دشیمی با توزیع 114درصد بیشترین درصد سود تقسیمی را از آن خود کرد و نمادهای دارو، والبر و دسبحا به ترتیب با 99درصد، 98درصد و 96درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. نماد ددام نیز که تنها شرکت زیانده این گروه در سال 94 لقب گرفت سودی برای توزیع بین سهامداران خود نداشت. در این گروه نمادهای دامین و پخش با تقسیم سود مشابه 39درصد کمترین درصد تقسیم سود نقدی را به سهامداران خود داشتند.

پیش‌بینی مناسب سود سال 95 گروه دارویی: گروه دارویی اولین پیش‌بینی سود خود را با افزایش نسبت به سال قبل پیش‌بینی کرده است، روند افزایشی سود شرکت‌های این گروه در 2 سال گذشته به‌رغم شرایط رکودی در کشور خیال سهامداران را از بابت تحقق سود پیش‌بینی شده برای سال 95 آسوده‌ کرده است. به‌طور متوسط شرکت‌های گروه دارویی سود سال 95 خود را با 15درصد افزایش نسبت به سود محقق شده سال 94 پیش‌بینی کرده‌اند. «ددام» که سال قبل را با زیان به پایان رسانیده بود برای سال جاری 526ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است. همچنین نمادهای دلر، دارو و دسانکو به ترتیب با افزایش 47درصد، 44درصد و 36درصد خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی سود را برای سال 95 داشته‌اند. در این گروه نمادهای دروز، کی‌بی‌سی و دفارا به ترتیب با 69درصد، 34درصد و 22درصد کاهش نسبت به سال قبل سود سال‌جاری خود را پیش‌بینی کرده‌اند.

رشد P/ E گروه دارویی: کاهش تدریجی نرخ سود بانکی در سال جاری باعث توجه بیشتر بازار به شرکت‌های P/ E پایین با dps مناسب شد. اطمینان بازار به سودهای پیش‌بینی شده گروه دارویی و در عین حال وجود ابهامات در سایر گروه‌های بازار و ریسک عدم تحقق سود پیش‌بینی شده سایر گروه‌ها باعث افزایش P/ E گروه دارویی در سه‌ماه اول امسال شد. در حال حاضر نماد دکیمی با P/ E = 8/ 4 کمترین P/ E گروه را دارد و بعد از آن نمادهای «پخش»، «دیران» و«‌دسبحان» P/ E در محدوده 5 دارند. دروز با P/ E = 81 بیشترین P/ E گروه را دارد و بعد از آن شرکت سبحان آنکولوژی که در اواخر سال 94 در فرابورس پذیرفته شد باP/ E = 15 قرار دارد. شایان ذکر است نمادهای «تیپیکو»، «وپخش»، «دپارس» و «دروز» هنوز مجمع سالانه خود را برگزار نکرده‌اند.کاهش هزینه‌های مالی، سرعت بخشیدن طرح‌های توسعه‌ای، افزایش سهم بازار تولید داخل و امکان همکاری با شرکت‌های مطرح خارجی و امکان افزایش صادرات از مهم‌ترین تحولات پساتحریم صنعت دارو از پتانسیل‌های گروه دارویی هستند که امکان تحقق بخشی از این موضوعات در سال جاری و زودتر از سایر گروه‌ها باعث شد این گروه در سه‌ماه ابتدایی امسال بیش از پیش مورد توجه بازار قرار بگیرد.

 

چشم‌انداز مناسب گروه دارویی

کاهش هزینه‌های مالی

تحقق سه موضوع در سال جاری می‌تواند به کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌های دارویی که وزن قابل‌توجهی در صورت‌های مالی این گروه دارد منجر شود نسبت هزینه مالی به فروش 12درصد این صنعت در کنار حاشیه سود خالص متوسط 22درصد تاثیر بسیار مهم این موضوع بر سود و زیان شرکت‌های این گروه را مشخص می‌کند.

1- کاهش نرخ سود بانکی: طبق آخرین مصوبه شورای‌عالی پول و اعتبار نرخ تسهیلات بانکی از اواسط تیرماه به 18درصد خواهد رسید. متوسط این نرخ در سال گذشته حدود 24-26 درصد بوده است. این موضوع تاثیر مستقیمی روی کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌های گروه دارویی خواهد داشت، البته تا تسویه کامل تسهیلات قبلی و دریافت تسهیلات با نرخ‌های جدید به سه تا 6 ماه زمان نیاز خواهد بود و اثرات این موضوع بعد از این مدت نمایان خواهد شد.

2- امکان استفاده از یوزانس: در هفته گذشته معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد که بانک مرکزی مجوز یوزانس 6‌ماهه را به بانک‌ها اعلام کرده است، باتوجه به وزن متوسط 70درصد واردات در تامین مواد اولیه شرکت‌های دارویی، این موضوع تاثیر قابل توجهی در کاهش حجم تسهیلات دریافتی شرکت‌های این گروه و کاهش هزینه‌های مالی آنها خواهد داشت.

3- کاهش دوره وصول مطالبات: در اصلاحیه بودجه سال 95 که دولت به مجلس فرستاده است درخواست افزایش 5 هزار میلیارد تومانی بودجه بیمه سلامت شده است که در صورت تصویب، بودجه بیمه سلامت در سال 95 به 10.500 میلیارد تومان خواهد رسید درحالی‌که این عدد در سال گذشته کمتر از 5 هزار میلیارد تومان بوده است. می‌توان انتظار داشت با تحقق این موضوع پرداختی‌های بیمه سلامت وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته پیدا کند و با کاهش دوره وصول مطالبات، نیاز به اخذ تسهیلات در شرکت‌های دارویی کاهش پیدا کرده و هزینه‌های مالی آنها با کاهش همراه شود.

 

افزایش سهم تولید داخل در بازار کشور

قیمت‌های بسیار بالای داروهای خارجی، ارزبری و توان تولید داخل باعث شده در سال‌های اخیر سیاست‌های وزارت بهداشت مبتنی بر کاهش واردات و افزایش سهم تولید داخل باشد. این موضوع باعث نگاه جدید شرکت‌های معتبر خارجی که قصد ندارند بازار 5/ 3 میلیارد دلاری ایران را از دست دهند خواهد شد. سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های مطرح خارجی و همکاری آنها با شرکت‌های داخلی برای تولید دارو به صورت تحت لیسانس در نهایت زمینه را برای افزایش سهم تولید داخل و افزایش سطح فروش شرکت‌های دارویی مهیا خواهد کرد.

 

افزایش صادرات

افزایش صادرات داروی کشور و حضور در بازارهای جهانی به یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت تبدیل شده است. افزایش دو برابری حجم صادرات دارویی کشور در سال 94 نسبت به سال 92 نشان‌دهنده اهتمام ویژه دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط به این موضوع است. برای سرعت دادن به این روند، پیش زمینه آن اصلاح زیرساخت‌ها، افزایش سطح GMP و استانداردهای کیفی صنعت دارویی، نوآوری و افزایش تکنولوژی و دستیابی به دانش تولید داروهای جدید است. با فصل جدید ایجاد شده در پسابرجام و همکاری با شرکت‌های بین‌المللی و شرکت‌های برند دارویی جهان، شرایط برای این امر تسهیل شده است و می‌توانیم شاهد حضور پررنگ‌تر شرکت‌های داخلی در بازارهای منطقه‌ای و افزایش حجم صادرات داروی کشور در سال 95 و سال‌های آتی باشیم. از کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، یمن و قرقیزستان و تاجیکستان به عنوان مهم‌ترین بازارهای هدف منطقه‌ای یاد می‌شود.

در جدول زیر نمایی از آخرین وضعیت گروه دارویی را مشاهده می‌کنید.

 

 

وضعیت فعلی و آتی معدن و صنعت فولاد

 

مرتضی علی اکبری

معاون مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات

 

قیمت محصولات فولادی و معدنی در ایران تا حدود زیادی وابسته به قیمت‌های جهانی است و از اواخر سال 94 قیمت جهانی فولاد و ماده معدنی افزایش یافت و سپس بعد از حدود دو ماه روند کاهشی، قیمت فولاد به محدود 1250تومان رسیده که با پیش‌بینی رونق نسبی اقتصاد و مسکن که انتظار می‌رود در ماه‌های آتی به وقوع بپیوندد تقریبا می‌توان گفت قیمت‌ها حداقل در همین محدوده باقی بماند. در این صورت انتظار تعدیل مثبت EPS شرکت‌های معدنی و فولادی به دلیل اینکه بودجه سال 1395 خود را با شمش 1000تومان دیده‌اند ضرورت خواهد داشت ولی اصولا در کشور ما قیمت تمام شده تولید بالا است و شرکت‌ها باید نسبت به کاهش قیمت تمام شده تولیدات تصمیم سخت و اساسی بگیرند که البته این نکته را باید در نظر داشت که واقعا در حال حاضر شرایط بیکاری و رکود، کار بسیار سختی است، ولی این امر از ضروریات محسوب می‌شود و از طرفی دولت هم باید بیشتر از صنایعی مثل فولاد و معدن که اشتغال زیادی به همراه دارد حمایت کند، مثلا عوارض واردات فولاد را باز هم بیشتر کند و مسکن بیش از پیش رونق یابد و بودجه وام‌های عمرانی افزایش یابد و جایزه‌های صادراتی و اجرایی روان شود و معادن کشور در اختیار تولیدکنندگان فلزات قرار گیرد و مثل خیلی از کشورها حقوق دولتی و حق پروانه بهره‌برداری از معادن را در شرایط کاهش قیمت‌های جهانی به شدت کاهش دهد تا ضمن افزایش اشتغال، زنجیره تولید در این واحد‌ها کامل شود.

 

صنعت فولاد در ایران و جهان

صنعت فولاد پس از صنعت نفت و گاز دومین صنعت بزرگ جهان به شمار می‌رود. اشتغال مستقیم در آن 8 میلیون شغل و غیرمستقیم بیش از 50میلیون شغل است.مجموع تولید فولاد در سال 2015 بالغ بر 1622.8 میلیون تن با 8/ 2درصد کاهش نسبت به سال قبل بود که تولید چین با سهم 5/ 49درصدی به تنهایی بالغ بر 803 میلیون تن بوده است. در حالی که مجموع تقاضای فولاد در سال مورد گزارش 1500 میلیون تن بوده است. منطقه خاور دور و اقیانوسیه، بیشترین مصرف فولاد در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. نرخ بهره‌برداری از ظرفیت فولاد جهان در یک سال اخیر از 5/ 69 درصد به 6/ 64 درصد با 9/ 4 درصد کاهش در پایان سال 2015 رسیده است. بهره‌برداری از ظرفیت در آوریل 2016 (فروردین 95) به دلیل چشم‌انداز مثبت اقتصاد جهانی به 5/ 71 درصد رسید.

مجموع تولید 2015 ایران، 14/ 16 میلیون تن بوده است و در 4 ماه نخست 2016 نیز به 57/ 5 میلیون تن تولید دست یافته‌ایم. پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 با 5/ 3 درصد رشد نسبت به سال گذشته به تولید 71/ 16 میلیون تنی فولاد دست یابیم. ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در منطقه خاورمیانه و چهاردهمین کشور بزرگ تولیدکننده فولاد در جهان به شمار می‌رود. مصرف فولاد در ایران 7/ 17 میلیون تن است. رشد مصرف فولاد در ایران از سال 2008 تا 2015 به‌طور متوسط سالانه 1/ 2 درصد بوده است، در همین دوره رشد متوسط جهانی مصرف فولاد رقم 7/ 2 درصد است.

 

چشم‌انداز تولید (عرضه) فولاد

در مجموع پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد در سال 2016 نسبت به 2015 دچار کاهش نشود، زیرا افزایش تولید آمریکای شمالی و کشورهای خاور دور به جز چین، کاهش تولید محصول در چین و اقتصادهای نوظهور را پوشش خواهد داد. در سال 2017 با پیش‌بینی افزایش تولید در آمریکا، کشورهای خاور دور به جز چین، اتحادیه اروپا و کشورهای مشترک‌المنافع، میزان افزایش تولید در جهان بیشتر از کاهش تولید در چین خواهد بود، از این رو پیش‌بینی می‌شود تولید محصول در سال 2017، حدود 8/ 0 درصد افزایش یابد. سرانه مصرف فولاد به‌عنوان یکی از شاخص‌های رشد اقتصادی است، به‌طوری که این آمار در جهان 8/ 219 کیلوگرم و در خاورمیانه 3/ 225 کیلوگرم است، در ایران سرانه مصرف فولاد در سال 2014 رقم 6/ 216 کیلوگرم بوده است.

 

چشم‌انداز مصرف (تقاضای) فولاد

* تقاضای فولاد در سال 2015، پس از 6 سال افزایش مداوم دچار کاهش شد. انجمن جهانی فولاد مصرف فولاد جهان در سال 2016 را با 8/ 0 درصد کاهش و در سال 2017 را با 4/ 0 درصد افزایش پیش‌بینی کرده است.

* اکونومیست اینتلیجنس یونیت نیز تقاضای محصول در سال 2016 را با 2/ 2 درصد افزایش پیش‌بینی کرده است. همچنین بیان می‌دارد اصلاحاتی که پس از کاهش تقاضا در سال 2015 ایجاد می‌شود، تقاضای فولاد در کشورهای توسعه‌یافته، اتحادیه اروپا، آمریکا و هند را افزایش خواهد داد. تقاضای فولاد در چین اندکی افزایش خواهد داشت و اقتصادهای نوظهور شاهد افت قیمت فولاد خواهند بود.

 

چالش‌ها و راه‌حل‌های صنعت در سطح جهانی

* مازاد ظرفیت تولیدی چین و سیاست دامپینگ قیمت‌ها که این کشور در پیش گرفته است.

* هند، آمریکا، کشورهای OECD و اتحادیه اروپا برای مقابله با این شرایط غیررقابتی اقدام به افزایش شدید تعرفه‌های وارداتی کرده‌اند. به‌عنوان مثال آمریکا تعرفه واردات از چین را به شدت بالا برده است.

 

چالش‌های صنعت در ایران

* ضعف سیاست‌گذاری در حوزه صادرات

* هم‌راستا نبودن سیاست‌های بانکی با صادرات

* تثبیت دستوری نرخ ارز

* نبود تشکیلاتی منسجم درخصوص صادرات فولاد

* عدم اعمال تعرفه‌های گمرکی مناسب

* مازاد نیروی انسانی در کارخانه‌های تولیدی فولاد

* دولتی بودن عمده معادن کشور یا تاثیرپذیری آنها از قوانین دولتی و عدم همکاری دولت با صنعت جهت تسهیل دسترسی به مواد اولیه

* بالا رفتن هزینه‌های انرژی در کشور و از بین رفتن مزیت سابق دسترسی به منابع انرژی ارزان

* عدم فراهم‌سازی زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی (در چنین شرایطی هزینه حمل و نقل یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت تمام شده در سنگ‌آهن ایران است. کشورهای بزرگ دنیا راهکارهای جدیدی برای کاهش هزینه حمل و نقل خود اندیشیده‌اند از جمله حمل با کشتی‌های تناژ بالا که تاثیر چشمگیری بر کاهش هزینه‌های حمل و نقل و در نهایت کاهش بهای تمام شده داشته است).

* زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای ناکافی

* عدم دسترسی به آب کافی در واحدهای تولیدی فولاد

* فراهم نبودن زیرساخت حامل‌های انرژی برق و گاز

* فراهم نبودن زیرساخت‌های تجهیز بنادر

* کسری منابع اولیه معدنی موجود

چشم‌انداز صنعت و محرک‌های افزایش مصرف در صنعت فولاد

* توسعه شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل

* اصلاح ساختار و تحول صنعت خودرو

* اصلاح بافت‌های فرسوده شهری

* توسعه زیرساخت‌های گردشگری

* بهینه‌سازی روش‌های تولید فولاد به واسطه سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولاد بین‌المللی

 

چشم‌انداز موسسات بین‌المللی از قیمت سنگ‌آهن

روند قیمت سنگ‌آهن ایران از دو ماه گذشته پس از یک دوره صعود، نزولی شده و در حال حاضر نیز پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها به دلیل افزایش عرضه در داخل و خارج چین پس از افزایش اندکی که این هفته به خود دیدند، باز هم با کاهش روبه‌رو باشد، تحلیلگران بازار جهانی پیش‌بینی می‌کنند به زودی معدنکاران سنگ‌آهن بزرگ دنیا بازهم به ظرفیت عرضه بازار جهانی اضافه خواهند کرد و تولیدکنندگان کوچک نیز در این میان مشارکت اندکی داشته باشند. این در حالی است که معادن داخلی سنگ‌آهن چین که بسیاری از آنها به دلیل سقوط چند ساله قیمت تعطیل شده‌اند، به تازگی برای نخستین بار در دو سال اخیر تولید خود را افزایش داده‌اند با این حال به نظر می‌رسد این جهش قیمت سنگ‌آهن ایران که پیرو عوامل جهانی بوده، مقطعی است زیرا در حال حاضر چین تعیین‌کننده سرنوشت تمام بازارهای سنگ‌آهن و فولاد است و با توجه به اینکه چین در فصلی قرار دارد که به دلیل ضعف در فعالیت‌های ساخت و ساز با کاهش تقاضای فولاد مواجه شده است، کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن در حالی جریان دارد که میزان عرضه این ماده اولیه در حال افزایش است.

پیش‌بینی موسسه متال بولتن: متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن در سال 2021 حدود 7/ 56 دلار خواهد بود. این موسسه همچنین پیش‌بینی کرده که در بین سال‌های 2016 تا 2021 تنها در سال 2020 قیمت 59 دلار که بیشترین نرخ در این سال‌ها محسوب می‌شود، اتفاق بیفتد. متال بولتن همچنین در گزارش خود اعلام کرده بود که قیمت هر تن سنگ‌آهن در سه ماه اول سال 2016 برابر 53 دلار و 60 سنت شود. علاوه بر این پیش‌بینی‌های کارشناسان متال بولتن نشان می‌دهد در سه ماهه دوم، سوم و چهارم متوسط بهای هر تن سنگ‌آهن به 5/ 53 دلار، 53دلار و 54 دلار برسد. این موسسه همچنین برای سال‌های 2017، 2018 و 2019 پیش‌بینی قیمت‌های 9/ 51 دلار، 4/ 53 دلار و 7/ 56 دلار را داشته است. به عبارت دیگر به اعتقاد این موسسه، جهان از سال 2017 تا 2020 صعود قیمت‌های سنگ‌آهن را مشاهده خواهد کرد.

شرکت سوئیسی UBS نیز همچون متال بولتن معتقد است بازارهای بین‌المللی در 2020 شاهد به اوج رسیدن قیمت‌ها خواهند بود به گونه‌ای که بهای متوسط هر تن سنگ‌آهن در آن زمان به 62 دلار خواهد رسید اما در سال 2021 روند نزولی مجددا آغاز می‌شود.

براساس پیش‌بینی JPMorgan، قیمت‌ها تا 2017 کاهش می‌یابند و با رشد تولید بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن جهان و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، قیمت سنگ‌آهن به کاهش خود ادامه می‌دهد. با افزایش تولید RIO، BHP و VALE که به اشباع جهانی دامن می‌زند، سنگ‌آهن به سمت بزرگ‌ترین کاهش سالانه در حداقل پنج سال اخیر حرکت می‌کند درست در زمانی که رشد اقتصادی چین کند شده است.

به گزارش بانک آمریکایی مریل لینچ، تصمیم به افزایش تولید شرکت‌های بزرگ، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و تولیدکنندگان با هزینه بالا را به تعطیلی می‌کشاند، براساس تخمین‌های سیتی گروپ، قیمت مواد خام در سال آینده ممکن است به کمتر از 60 دلار برسد. به گزارش جی‌پی مورگان، تنها راه مقابله با اشباع جهانی، بازگشت تولیدکنندگان کم‌هزینه‌تر به سطوح رشد پیشین است که در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش بلومبرگ، قیمت مواد اولیه فولادسازی در سال 2016 بالغ بر 65 دلار و در سال 2017 به‌طور متوسط 69 دلار در هر تن خواهد بود. دپارتمان علم و صنعت استرالیا در پیش‌بینی‌های جدید قیمت را حدود 30/ 41 دلار اعلام کرد. صادرکنندگان سنگ‌آهن استرالیا طی سال 2015 صادرات خود را 7 درصد افزایش داده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 این رقم به 13 درصد برسد.

همچنین پیش‌بینی گلدمن ساکس قیمت‌های سنگ‌آهن در سه سال آینده کمتر از 40 دلار خواهد بود. انتظار می‌رود مازاد ظرفیت تولید صنعت فولاد چین فشار نزولی را بر قیمت‌های فولاد اعمال کرده و انگیزه افزایش تولید را در سال آینده کاهش دهد. براساس گزارش سازمان تجارت سازمان ملل، بازارهای جهانی سنگ‌آهن در سال‌های آتی به شدت از عرضه مازاد رنج خواهد برد همان‌گونه که این موضوع در کنار رکود تقاضا در سال 2015 صنعت سنگ‌آهن را به چالش کشید. بررسی‌های انجام شده ازسوی کارشناسان نشان می‌دهد بازار سنگ‌آهن در داخل و خارج در پی رکود بازار فولاد جهانی طی سال‌های اخیر با تغییرات فراوانی در عرضه و قیمت مواجه شده که از دلایل اصلی آن، کاهش تقاضای چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده سنگ‌آهن جهانی است.

 

 

بازدهی کم در صنعت پتروشیمی

 

ولید هلالات

تحلیلگر ارشد بازار سرمایه/ کارگزاری بانک پاسارگاد

 

 

گروه صنایع پتروشیمی‌ زیرمجموعه شرکت‌های شیمیایی محسوب می‌شود که بر اساس نوع خوراک دریافتی و محصول تولیدی تقسیم‌بندی‌های مختلفی را می‌توان برای آن متصور بود. دولت به‌عنوان تامین‌کننده اصلی مواد اولیه در صنعت پتروشیمی ‌محسوب می‌شود در حالی که بخش مهمی ‌از محصولات توسط بخش خصوصی در داخل مصرف می‌شود و مازاد بر آن که رقم قابل توجهی است، صادر می‌شود. با این مقدمه باید گفت صنعت پتروشیمی ‌برای کشورمان ارزش افزوده اقتصادی بالایی دارد چون قادر است از منابع طبیعی که صادرات آن صرفه اقتصادی اندکی دارد یا در برخی موارد مشکل است، محصولی با حاشیه سود بالا بسازد که شرایط صادرات آن بسیار سهل‌تر از صادرات مواد اولیه است. خوراک به‌صورت مایع (میعانات گازی – نفتا) و گاز در شرکت‌های پتروشیمی ‌به انواع محصولات پایه الفین، آروماتیک، آمونیاک و متانول تبدیل می‌شود. به استناد تکالیف و اختیارات ناشی از بند ٤ ماده ١ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، نرخ گاز طبیعی به‌عنوان خوراک مصرفی واحد‌های پتروشیمی‌بر اساس معدل وزنی قیمت گاز داخلی، صادراتی و وارداتی تعیین می‌شود که بر اساس آخرین تحولات جهانی، نرخ گاز به‌طور متوسط 20درصد کاهش یافته و نرخ گاز داخلی ثابت بوده بنابراین هم‌اکنون باید انتظار داشته باشیم قبض گاز مصرفی شرکت‌های پتروشیمی ‌با نرخ‌های کمتر از 8 سنت برای هر متر مکعب صادر شود. درخصوص خوراک مایع نیز، تخفیف 5درصدی نسبت به نرخ فوب خلیج فارس اعمال می‌شود و در واقع یک نرخ شناور همراه با تخفیف برای آن پیش‌بینی شده است.

اما درخصوص محصولات تولیدی، تنوع شرکت‌ها بیشتر است. مهم‌ترین گروه محصول‌های تولیدی صنایع پتروشیمی ‌کشورمان به شرح زیر است:

اوره و آمونیاک: چهار شرکت اصلی فعال در این صنعت عبارتند از پتروشیمی ‌پردیس، پتروشیمی‌ شیراز، پتروشیمی ‌خراسان و پتروشیمی‌ کرمانشاه. در چند ماه اخیر میانگین نرخ اوره جهانی از محدوده 250 دلار سقوط به سمت 180 دلار داشته است. هم‌اکنون میانگین نرخ فوب جهانی در چند بندر با اهمیت 195 دلار است. هرچند بهای گاز طبیعی کاهش قیمتی را تجربه کرده، اما به نظر می‌رسد سقوط قیمت اوره وسعت بیشتری داشته و تاثیر آن قابل توجه باشد. متانول: از این ماده می‌توان به‌عنوان جایگزین سوخت استفاده کرد، اما در تکنیک‌های جدید آن را به پروپیلن تبدیل می‌کنند. هرچند متانول توسط گاز طبیعی تولید می‌شود، اما قابلیت تبدیل آن به پروپیلن که پایه آن خوراک مایع است باعث می‌شود تا قیمت متانول به قیمت نفت وابستگی زیادی داشته باشد. بهای هر تن متانول تحویل چین در ماه‌های اخیر از محدوده 300 دلار به 230 دلار کاهش یافته و در همین سطح تثبیت شده است. شرکت‌های پتروشیمی ‌زاگرس، پتروشیمی ‌فناوران و پتروشیمی ‌خارک تولیدکننده اصلی این محصول در داخل کشور هستند و از کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی ‌تاثیر پذیرفته‌اند. الفین: با استخراج اتان از گاز طبیعی امکان تولید اتیلن به‌عنوان یک محصول پایه الفین وجود دارد البته این دسته از محصولات را می‌توان با استفاده از خوراک مایع همچون میعانات گازی و نفتا هم تولید کرد. کاهش قیمت نفت تاثیر خود را بر نفتا به‌عنوان ماده اولیه شرکت پتروشیمی ‌اراک برجا گذاشته بنابراین شرکت مورد اشاره ضمن آنکه محصولات خود را به قیمت ارزان‌تر می‌فروشد، اما خوراک را نیز به همان تناسب با قیمت کمتری دریافت می‌کند. درخصوص شرکت پتروشیمی ‌مارون که اتان استخراجی از گاز را مصرف می‌کند وضع این ‌چنین نیست. نرخ اتان برای این شرکت ثابت است و تنها کاهش نرخ محصولات اتفاق افتاده و درخصوص شرکت پتروشیمی ‌جم که از سوخت اتان و سوخت مایع به‌صورت همزمان استفاده می‌کند تجمیع شرایط پتروشیمی ‌اراک و پتروشیمی ‌مارون را شاهد هستیم. با توجه به اینکه اکثر واحدهای الفینی پس از تولید اتیلن یا پروپیلن، آن را به محصولاتی همچون پلی اتیلن یا پروپیلن تبدیل می‌کنند، حاشیه سود بالایی از این چرخه تولید حاصل می‌کنند و در مقابل نوسانات قیمتی، ایمن‌تر خواهند بود همچنین بازار مصرف محصولات این گروه بسیار وسیع است و واحدهای فعال در این صنعت نسبت به محصولاتی همچون متانول و اوره حجم کمتری تولید می‌کنند و همه اینها باعث شده تا محصولی همچون پلی اتیلن سنگین از نقطه اوج خود در سطح 1400 دلار به محدوده 1150 تا 1200 دلار افت کرده باشد. با توجه به اطلاعاتی که درخصوص گروه‌بندی شرکت‌های پتروشیمی‌ مطرح شد، برخی اطلاعات کاربردی در زمینه تحلیل شرایط شرکت‌های این گروه به شرح جدول زیر قابل بررسی است:

براساس اطلاعات آماری جدول ارائه شده، عمده شرکت‌های پتروشیمی‌ در حال حاضر محصول خود را به قیمتی ارزان‌تر آنچه در پیش‌بینی‌های خود لحاظ کرده‌اند به فروش می‌رسانند. همچنین 10 شرکت مورد بررسی در جدول نسبت قیمت به درآمد 8/ 3 واحد تا 7/ 10 واحدی دارند که میانگین آن 5/ 6 واحد است. شرکت‌های مورد بررسی نرخ فروش صادراتی خود را با دلار 35 هزار ريال تا 37500 ريال در گزارش‌ها پیش‌بینی کرده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت شرایط بنیادی به نفع شرکت‌های صنعت پتروشیمی ‌نیست. از طرفی انتظار رشد مصرف به نحوی که قیمت‌ها را به شدت افزایش دهد نداریم و آنچه از برآیند تحلیل اقتصادهای بزرگ همچون چین و هند برمی‌آید این است که میزان عرضه و تقاضا در محصولات پتروشیمی‌ خصوصا اوره و متانول به نحوی نیست که قیمت‌ها روند پرشتاب صعودی به خود بگیرند.محرک واقعی برای رشد نرخ‌های فروش گروه پتروشیمی، افزایش نرخ نفت خام است که پیش‌بینی آن به مولفه‌های سیاسی و اقتصادی بسیار زیادی وابسته است و در عمل تحلیل آن کارآیی نخواهد داشت. جمیع مباحث در حوزه نفت نشان می‌دهد که این ماده ارزشمند همچنان نرخ‌های کمتر از 60 دلار را برای حداقل 2 سال آینده انتخاب خواهد کرد، همچنین شاخص دلار در پی تصمیم انگلستان مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا تقویت شده و در نتیجه کلیه کالاها در مقابل دلار تضعیف خواهند شد. درخصوص نرخ خوراک واحد‌های پتروشیمی، باید گفت که بر اساس دلار مرکز مبادلاتی تعیین می‌شود و هم‌اکنون اختلاف نرخ بازارآزاد دلار و مرکز مبادلات در سطح 12درصد است و تک نرخی شدن ارز در داخل کشور منجر به رشد بهای تمام شده شرکت‌های پتروشیمی ‌می‌شود در حالی که محصولات افزایش نرخی را تجربه نمی‌کنند. نتیجه نهایی این است صنعت پتروشیمی ‌در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد منطقی بر اساس نرخ سود بدون ریسک دارد و محرک‌های لازم برای رشد سودآوری همچون افزایش بهای نفت خام، گاز طبیعی و برابری دلار به ريال مشاهده نمی‌شود بنابراین در حال حاضر نباید انتظار کسب بازدهی قابل توجه از گروه پتروشیمی‌ داشت.

 

 

صنعت سیمان؛ چالش‌ها و چاره‌ها

 

 

دکتر ابراهیم طاهرخانی کدخدایی

معاون مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل و عضو کمیته تدوین برنامه استراتژیک صنعت سیمان کشور

 

«سیمان» به‌علت همبستگی متقابل حجم ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی با رشد و توسعه اقتصادی، به‌عنوان «ملات توسعه» شناخته می‌شود و به‌ویژه در مورد کشورهای در حال توسعه مطالعه سرانه مصرف سیمان می‌تواند تخمین متناسبی از روند توسعه و رونق اقتصادی کشور ارائه کند. 43697019 تن تحویل داخلی سیمان در سال 1394، از سقوط سرانه مصرف سیمان از مرز 600 کیلوگرم در سال اخیر و افت چشمگیر بالغ بر 25 درصدی مصرف سرانه این کالای نقش‌آفرین بر توسعه به نسبت زمان رونق حکایت دارد و این امر به‌خوبی ضرورت تمرکز سیاست‌گذاری‌ها بر حوزه بازار در این صنعت 80 ساله ایران را بیان می‌کند.

اوایل دهه 90، کاستی عرضه در مقابل انبوه تقاضا به گونه‌ای بود که برای کنترل قیمت و جلوگیری از تشکیل بازار سیاه، سیمان با حواله توزیع می‌شد. در آن شرایط دولت با سوق دادن توجه برنامه‌های توسعه و اعطای مجوزها و ارائه مشوق‌های لازم، از سال82 توسعه تولید در صنعت سیمان کشور را با بنای کارخانه‌های جدید سیمانی آغاز کرد و در یک بازه زمانی 10 ساله، تولید سالانه 30 میلیون تنی سیمان از حد 70 میلیون تن نیز عبور کرد و امروز این صنعت با 73 کارخانه سیمان و 93 خط تولید ظرفیت قریب به 80 میلیون تنی خود را تثبیت کرده است اما گذشته از اینکه روند توسعه صنعت با دریافت قریب 800 میلیون یورو تسهیلات ارزی صندوق توسعه برای اجرای طرح‌ها و خرید تکنولوژی در دهه گذشته، پس از جهش‌های ارزی حجم بزرگی از بدهی را بر دوش این صنعت وابسته به رشد و رونق اقتصادی نهاده و امروز باز پس‌دهی این تسهیلات ارزی با بهره‌هایی بسیار مضاعف بر پیش‌بینی، توان بازسازی و حتی اداره مطمئن هزینه‌های جاری به‌شدت افزایش‌یافته را از شرکت‌های سیمانی گرفته است، «رکود» و «بحران فروش» در هر دو عرصه داخلی و صادراتی زانوی ایستادن این صنعت را به لرزه درآورده است. صنعت سیمان در سال 1395 نیز در امتداد وضعیت نامساعد فروش داخلی و صادرات محصول در سال گذشته، از نگرانی‌های جدی خود نکاسته است و مشکل کاهش شدید نقدینگی، ناگزیری از فروش کلینکر به‌عنوان کالای نیم ساخته سیمان با کمترین ارزش افزوده و بیشترین سهم صرف انرژی را علاوه‌بر تعطیلی و توقف حدود 30 درصد از خطوط تولید و زیان دهی قریب به 50 درصد از کارخانه‌ها به این صنعت تحمیل کرده است. با درنظر گرفتن متوسط 500 نفر اشتغال مستقیم و 2 هزار نفر اشتغال غیرمستقیم به‌ازای هر کارخانه فعال سیمان، مرور اشتغال 175 هزار نفری در این صنعت، حساسیت و ضرورت سیاست‌گذاری جهت احیای شریان‌های مصرف سیمان در داخل و خارج از کشور برای بقای این اشتغال و ارزش‌آفرینی در اقتصاد غیرنفتی کشور را به‌خوبی نشان می‌دهد. با این فرض اگر سال 1395 را مبنای دولت و بخش خصوصی بر ایجاد رونق در صنعت سیمان متصور باشیم، توجه مستقل به سیاست‌گذاری برای رفع مشکلات بزرگ هر دو بازار داخلی و صادراتی ضرورت خواهد داشت.

در شرایط رکود بازار داخلی با توجه به اینکه بودجه فعالیت‌های عمرانی کشور در قانون بودجه سال‌جاری 41 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، صرف‌نظر از کاهش نسبی ناگزیر این رقم با توجه به درآمدهای قابل حصول دولت، بودجه‌های عمرانی همیشه در نوسانات درآمد نفتی اولین قربانی کسری بودجه بوده‌اند. طوری که در سال 93 از 9/ 43 هزار میلیارد تومان تصویب شده برای پرداخت‌های عمرانی دولت، تنها 9/ 29 هزار میلیارد تومان و در سال 94 از 3/ 47 هزار میلیارد تومان مصوبه بودجه برای پرداخت‌های عمرانی 26 هزار میلیارد یعنی تنها 55 درصد از آنچه مدنظر بود پرداخت شد. مرور این ارقام با توجه به انتظار درآمدی سال جاری دولت و وزن مطالبات معوق حوزه عمران از دولت نشان می‌دهد که این محدودیت توان تحرک بخشی و رونق دهی قابل توجه توسط پرداخت‌های دولت در اجرای پروژه‌های عمرانی کشور وجه اتکای محکمی برای امیدواری به رونق چشمگیر فروش داخلی سیمان در سال 95 ایجاد نمی‌کند.

بنابراین جایگزینی سازه‌های سیمان و بتنی به‌جای فولاد که قابلیت و توجیه بالاتری برای صادرات دارد و اجرای طرح‌های عمرانی و روسازی بتنی جاده‌ها و راه‌های کشور می‌تواند محرک مناسبی برای تحریک تقاضا در بازار داخلی باشد؛ گرچه چنانچه در ابتدای این مطلب گذشت کاهش نسبت رشد اقتصادی با کاهش مصرف سیمان همبستگی و رابطه جدی دارد و خروج صنعت سیمان از رکود مصرف تابع سیاست‌های کلان اقتصادی کشور خواهد بود. در حوزه صادرات نیز با توجه به اینکه سیاست‌های توسعه‌ای در دهه 90 صنعت سیمان و تمرکز بنای کارخانه‌های سیمان در نقاط مرزی نشان از صادرات محور بودن برنامه‌های توسعه تولید در این صنعت دارد، اما از ابتدا پیوند مناسبی میان این سرمایه‌گذاری‌های داخلی جهت رشد تولید با سرمایه‌گذاری در تثبیت و توسعه بازارهای هدف برقرار نشد و در واقع برخلاف بازیگران بین‌المللی عرصه سیمان که سیاست‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد کارخانه‌های وابسته با سرمایه مشترک در بازارهای هدف را دنبال کردند، ایران «به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سیمان در جهان» در توسعه ظرفیت‌های صادراتی خود اقدام موثری نداشته و از حفظ بازارهای هدف نیز غافل بوده است.

در سال 1395 دروازه بازار هدف بزرگ عراق (با سهم 6/ 50 درصدی از صادرات سیمان و کلینکر ایران در سال 94) در حالی روی سیمان ایران بسته شد که با احداث کارخانه‌های سیمان در برخی از دیگر کشورهای همسایه ایران نیز سهم سیمان ایرانی در بازارهای پیرامونی رو به کاهش مضاعف نهاده است و حذف این ظرفیت قابل توجه منتج به رقابت منفی کارخانه‌ها برای حضور در بازارهای ممکن، برای بقای حیات تولید شد، به‌طوری‌که سیمان 125 هزار تومانی (با احتساب ارزش افزوده)، در مواردی تا کمتر از 50 درصد قیمت نیز فروخته شد و برخی کارخانه‌ها با خارج کردن محصول از بازار منطقه‌ای و منطقی خود، با ورود به بازارهای دوردست علاوه‌بر ایجاد رقابت منفی و شکستن قیمت موجه فروش، فرسودگی و استهلاک بی دلیل نیروی انسانی، ناوگان حمل‌ونقل، جاده‌ها، سوخت و دیگر منابع ارزشمند کشور را نیز رقم زدند.

در واقع اولین صادرکننده سیمان جهان، به‌دلیل در اختیار داشتن بازارهای مصرف پر رونق و نزدیک در مرزهای غرب و شرق و شمالی کشور، در سرمایه‌گذاری جهت توسعه ظرفیت‌های بندری، ایجاد قابلیت‌های بارگیری و حمل دریایی سیمان فله، تامین و تدارک کشتی‌های اختصاصی این کالا، اصلاح و توسعه پایانه‌های صادراتی مناسب، ارتقای ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ایجاد و توسعه ناوگان ریلی با اتصال و یکپارچگی تا مقاصد صادراتی، ایجاد و بهبود زیرساخت‌های صادرات سیمان و سرمایه‌گذاری مشترک و مولد در بازارهای هدف به‌منظور تثبیت و تحکیم دیپلماسی‌های اقتصادی فیمابین و هرآنچه می‌توانست متضمن تثبیت و توسعه صادرات سیمان ایران باشد، متناسب با رشد و توسعه تولید در صنعت سیمان پیش نرفته است و در کشورهای هدف صادراتی نیز پشتیبانی موثری از این صنعت جهت تعدیل تعرفه‌ها و تشویق مصرف سیمان ایران صورت نپذیرفته است؛ اما به نظر می‌رسد با اذعان دولتمردان به مشکلات اختصاصی پیش روی صنعتگران عرصه سیمان که در ایام اخیر نشست معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای صنعت، معدن، تجارت و مسکن و شهرسازی با اعضای انجمن صنفی کارآفرینان صنعت سیمان کشور را برای چاره اندیشی معضلات جاری این صنعت در پی داشت، بتواند سال 1395 را نقطه عطف حمایت و سرمایه‌گذاری دولت در توسعه زیرساخت‌ها، روابط و بسترهای بازارسازی و رشد تقاضای داخلی و خارجی مصرف سیمان ایرانی نماید.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 297 جمعه 09 بهمن 1394 نظرات (0)
 

 

راهکارهای افزایش سرعت وای-فای به زبان ساده

بزرگترین دغدغه کاربران اتصالات اینترنتی ، چگونگی افزایش سرعت و کیفیت وای-فای برای بهره وری هرچه بهتر از اینترنت است. در زمانی که اکثر کارها با مستلزم استفاده از اینترنت است، بدون شک کیفیت وای-فای از ارکان مهمی جهت انجام کارها تبدیل شده است .دیجی رو برای استفاده باکیفیت تر از اتصال وای-فای شما راهکارهایی را در نظر گرفته است.

یکی از این راهکارها در ارتباط با خود مودم هست که با بهینه سازی و کانفیگ آن قادر به افزایش کیفیت وای فای خواهیم بود. در ادامه به ارائه چند راهکار موثر در این جهت خواهیم پرداخت. با رعایت و انجام تمامی این موارد میتوانید کیفیت وای فای خود را بالاتر برده و با افزایش سرعت اینترنت خود، استفاده بهینه تری را از اینترنت انجام دهید

مودم را دور از دیوار نگه دارید:

دستگاه مودم را به دور از دیوار ها قرار دهید و دقت کنید که بین مودم و دستگاهی که از اینترنت آن استفاده می کنید حدالامکان دیواری نباشد.

مودم را در نزدیکی آینه قرار ندهید:

تمامی اشیای فلزی روی امواج تاثیر دارند و روی آن اثر می گذارند. مانند لایه ی نازک فلزی که در اکثر آیینه ها وجود دارد.

تا میتوانید مودم را درفضای مرتفع خانه قرار دهید:

امواج مودم توسط آنتن به صورت افقی و به سمت پایین تمایل بیشتری دارد. به همین دلیل با قرار دادن مودم روی میز یا بالای کمد میتوانیم به حداکثر کیفیت امواج برسیم.

از الگوریتم امنیتی WPA/WPA2 استفاده کنید:

این شیوه ی کد گذاری شما را از حمله ی هکر ها محفوظ نگه می دارند. توصیه می شود اگر از WEP استفاده می کنید برای امنیت بیشتر به WPA/WPA2 تغییر دهید.

اتصال دستگاه ها را محدود کنید:

با استفاده از آدرس Mac که برای هر دستگاه یک کد منحصر به فردی وجود دارد می توانید با اضافه کردن این آدرس ها به لیست سیاه یا سفید دسترسی به مودم را محدود کنید. در این صورت ترافیک اینترنت شما هدر نمیرود.

نام شبکه وای فای خود را پنهان نگه دارید:

ترفند بسیار خوب برای درخواست نکردن دیگران از استفاده ی اینترنت شما و صرفه جویی در پهنای باند! فقط کافیست به نتظیمات مودم بروید و تیک گزینه ی Enable SSID Broadcast را بردارید. حالا دیگر نام اینترنت شما در لیست شبکه های اینترنت دیده نمیشود. البته شما میتوانید به اینترنت دسترسی داشته باشید ولی اینبار باید ضمن وارد کردن رمز عبور، نام شبکه خود را نیز وارد کنید.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 278 پنجشنبه 03 دی 1394 نظرات (0)

"یادداشت جدید دکتر سریع القلم"

 

چون سیستم سازی اصولی دارد که باید آنها را در فرهنگ عمومی خودمان بوجود آوریم. اما سؤال مهم تر از اینکه چرا نمی توانیم سیستم درست کنیم، این است که چرا باید سیستم داشت؟ سیستم رانندگی، سیستم تصمیم گیری، سیستم مالیاتی، سیستم قیمت گذاری، سیستم راه رفتن در پیاده رو، سیستم گرفتن مدرک دکتری، سیستم مدیریت تلویزیون، سیستم ارزیابی دوست و دشمن، سیستم داشتن روان سالم، سیستم حکمرانی. 

 

اگر هدف یک بنگاه، نهاد، شخص، مؤسسه، جامعه و حکومت، حفظ وضع موجود باشد، نیازی به سیستم نیست. سیستم صرفاً برای حرکت، رشد، پیشرفت و توسعه است. سیستم یعنی رویه، قاعده، قانون، آیین نامه و منطق. قضاوت های فردی، غرایز، دخالت های فردی، عمل خارج از رویه و آیین نامه ها یعنی ضد سیستم. 

 

قوه مقننه و دولت آلمان برای یک میلیون مهاجر عمدتاً مسلمان در سال 2015، دو میلیارد یورو بودجه تصویب کرده، برای هر کدام پروندۀ پزشکی تشکیل داده، جهت تغذیه، مسکن و حتی پول تو جیبی آنها (600 یورو از اول ژانویه 2016) برنامه ریزی کرده و امیدوار است این مهاجرین که 60 درصد آنها مردان زیر 30 سال هستند را با آموزش زبان آلمانی طی دو سال آینده به تدریج وارد بازار کار کند. آیا این اقدامات تابع افراد است یا مجموعه ای از قواعد و قوانین قابل اجرا؟ در جدول زیر، تاریخ توسعه نشان می دهد که نمونۀ ب، زمینۀ پیشرفت دارد. 

 

جهان سومی ها عموماً دولت قوی و جامعۀ ضعیف دارند. وقتی دولت و حکومت همه کاره هستند، جامعه ضعیف می ماند. درحالیکه جامعۀ قوی آلمان به دولت این کشور می گوید من اجازه نمی دهم دولتم در بحران های خاورمیانه، فعالیت گسترده نظامی کند. جامعه تشکل و حق تشکل دارد. رسانه های مستقل می توانند در طیف مسایل آلمان، بنویسند و نظر دهند و افکار عمومی را شکل دهند. اشخاص صرفاً فکر دارند و فکر می کنند و سیستم ها را می سازند.یک سیستم اجتماعی متشکل از احزاب، رسانه ها، گروههای مدنی و صنفی دیده می شوند.

 

گفته می شود خانم مرکل به شدت با افکار عمومی، مدیریت می کند و آراء مردم که توسط یک تشکیلات حرفه ای در دفتر او سنجیده می شود اثر گذاری مستقیم بر مملکت داری آلمانی دارد. 

 

وقتی سیستم ساخته می شود، فکر اهمیت پیدا می کند و به صورت خودکار تخصص گرایی و شایسته سالاری رشد می کند. وفاداری به فکر، وفاداری به سیستم را به دنبال می آورد. قدرت اصلی کشورهای صنعتی در جامعه آنهاست: در صنعت، مؤسسات، دانشگاهها، بانکها، شرکتهای بیمه، بیمارستانها، نهادهای مدنی و بنگاهها که عموماً خصوصی هستند. قدرت دولتها ناشی از قدرت جوامع آنهاست. در این چارچوب، افراد فقط برای این مؤسسات و نهادها فکر و ابداع می کنند و سیستم ها را رشد می دهند. 

 

سؤال: فرض می کنیم این بحث، صحیح و دقیق است. چگونه این سیستم درست می شود؟ جواب: در کشورهای در حال توسعه، مسئولیت سیستم سازی با دولت و حاکمیت است. 

 

سؤال: چگونه می شود که یک حاکمیت و دولت سیستم می سازند؟ جواب: وقتی که 4 مورد زیر برای مجموعۀ حاکمیت و دولت از اهمیت جدی برخوردار باشد: 

1. آینده کشور به عنوان یک سیستم؛ 2. کیفیت زندگی مردم از طریق ایجاد رقابت و شفافیت؛ 3. سیستم سازی برای تولید ثروت از طریق بخش خصوصی، مزیت نسبی، رقابت منطقه ای و بین المللی؛ 4. منطبق کردن ریل سیاست خارجی بر ریل الزامات توسعه اقتصادی. 

 

سؤال: این چهار اصل را از کجا آورده اید؟ جواب: تجربه بشری در 60 سال گذشته. 

 

سؤل: پس فرهنگ، تدین و سنت چه می شود؟ جواب: بدون امکانات، بدون درآمد و ثروت ملی، فرهنگ و تدین و سنت حفظ و متبلور نمی شوند. ساختن یک تمدن جدید، امکانات می خواهد. بدون تولید ثروت، نه کار پایدار سیاسی می شود کرد و نه کار پایدار فرهنگی و نه می شود تمدن ساخت.

 

آیا می توانید پنج مسئول یا سیاستمدار کره جنوبی را نام ببرید؟ احتمالاً خیر. چون کره جنوبی یک سیستم است. چرا دولت جدید کانادا، دو مهاجر که تبعۀ کانادا شده اند را در کابینه عضو می کند آن هم در وزارت دفاع. دلیل: کانادا یک سیستم است. شخص سیک هندی برای یک سیستم کار خواهد کرد و ویژگی های شخصی او نقشی در تصمیم گیریهای او ندارد.

 

به همین دلیل است که یک ایرانی در یک کشور صنعتی، به بالاترین درجۀ سمت سیاسی یا اقتصادی یا بانکی می رسد چون محل تولد، رنگ مو، لهجه، و مرام او اهمیت ندارد بلکه تنها ملاک، دانش و تخصص و تواناییهای فکری اوست. 

 

همان طور که مشاهده می شود آزادی فکر و آزادی برای خلاقیت، شایسته سالاری و تخصص گرایی به مراتب مهم تر و تعیین کننده تر از آزادی سیاسی است. تا زمانی که در طیف مسایل، سیستم نسازیم و با قاعده و قانون و آیین نامه و تخصص تصمیم نگیریم بر اساس خود تئوری سیستم ها، نباید در انتظار بهبود و اصلاح و پیشرفت و افزایش کیفیت ها باشیم.

 

دکتر سریع القلم

عليرضااكبرآبادي بازدید : 183 دوشنبه 16 آذر 1394 نظرات (0)
عليرضااكبرآبادي بازدید : 149 شنبه 14 آذر 1394 نظرات (0)

اگر ما در حد تركيه با جهان ارتباط داشتيم، تخصص را گرامي مي‌داشتيم و به يك نفر، بیش از ده حكم اجرايي نمي‌داديم.

 

اگر ارتباطات جدي بين‌المللي داشتيم، سريع آلودگي هواي تهران، ايمني جاده‌ها، ترافيك شهري، نظام اداري و ده‌ها مورد را مجبور مي‌شديم حل‌وفصل كنيم.

اگر ارتباطات وسيع بين‌المللي داشتيم، نمي‌توانستيم نرخ دورقمی تورم را براي دهه‌ها حفظ كنيم.

 

اگر بين‌المللي بوديم، در دانشگاه‌های ما، از اساتید کره‌ای و ژاپنی گرفته تا محققان مصری و برزیلی حضور پيدا مي‌كردند، تدريس مي‌كردند، آموزش مي‌دادند و مي‌آموختند و افراد دانشگاهی در داخل کشور، خود را محك مي‌زدند.

 

اگر بين‌المللي بوديم، قبول نمي‌كرديم درصد قابل‌توجهی از مردم ايران از اتومبيل پرايد استفاده كنند.

 

اگر بين‌المللي عمل مي‌كرديم، روبروي شاخص ارزي ايران در صرافي‌هاي خارجي، معادل‌های بسیار ضعیف را نمي‌ديديم.

 

منظور از بین‌المللی شدن چيست؟ سه اصل است:‌ رقابت، كيفيت و استاندارد. تصور نكنيد كه مقصود تعامل صرفاً با غرب است. يكي از بهترين مصاديق براي فهم بین‌المللی شدن، كشور كره جنوبي است. هم پيشرفت خارق‌العاده‌اي كرده‌اند و بدون منابع طبيعي نزديك به يك تريليون دلار توليد ناخالص داخلي دارند. هم‌زبان و فرهنگ و ادبيات خود را حفظ كرده‌اند و هم مي‌توانند با سيستمي رقابتي و جهاني كه بپا كرده‌اند، همسایه شمالي خود را تهديد اقتصادي كنند. كرة شمالي نگران باز شدن است چون تضادهاي دروني آن برملا مي‌شود و نظمي كه ايجاد كرده‌اند را متزلزل مي‌كند.

 

آيا من و شما مي‌توانيم سه نفر از مقامات كره جنوبي را نام ببريم. احتمالاً خير. چون كره جنوبي سيستم است و نه فرد. اما همین‌که در جهان گفته مي‌شد ونزوئلا يا ليبي، همه مي‌دانستند نام كدام افراد را بايد مطرح كنند. اول شرط توسعه‌يافتگي اين است كه همه بپذيرند، سيستم‌سازي مبناي تحول است و افراد صرفاً سيستم را مديريت مي‌كنند.

 در جهان سوم تعهد جايگاهى ندارد، آدمها بين ساعت يك ربع به هفت، هفت، و هفت و ده دقيقه فرقى قائل نيستند، وقتی با تأخیر سر قرار میرسند بجای عذرخواهی میگویند: اِ ؟ خیلی وقته اومدی ؟! بنابراینا ارزش كسى كه هر روز سر ساعت هفت در محل كار حاضر است الزاما حفظ نميشود، بلكه كسيكه گستاخ تر است و روى بيشترى دارد حرف اول را ميزند، كارمندى كه كارش را درست انجام ميدهد هميشه تحت فشار است بى آنكه رشد كند، در مقابل كارمندى كه از زير كار در ميرود راحت تر است، جواب خيلى از سؤالها اين است: حالا مگه چى شده ؟! در كشورهاى پيشرفته مردم آگاهى و بينش بهترى دارند، آنها ميدانند كه كسيكه متعهدتر است قابل اعتماد و البته قابل احترام است، جامعه به افراد سخت كوش نياز دارد و اين افراد رشد ميكنند ! و این است که بسیاری که مهاجرت میکنند در کشورهای دیگر موفق هستند ! در خاورميانه عمدتا ارزشها جابجا شده، تو اگر آدم سخت كوشى باشى بايد كل سيستم را به جلو هل دهى و البته نخواهى توانست، کسیکه کار نمیکند راحت تر زندگی میکند و فشار کمتری متحمل است ! يكروز تعطيل رسمى است، روز بعد بين التعطيل و بعدش جمعه، و شنبه هم هنوز عده اى مرخصى هستند و كارها انجام نميشود، يكروز آفتابى ساعت نه صبح ميروى به ادارات و كارمندى داد ميزند سيستم قطعه ! و تو هيچ حرفى براى گفتن ندارى، هيچكس پاسخگو نيست، زمان ارزشى ندارد و اين را از صفهاى طولانى سوخت گيرى سى.ان.جى ميتوان فهميد، سرعت جامعه كند است و تو نميتوانى تند بروى ! همه ميدوند و عجله دارند اما همه شان هم علاف اند ! كار مثبتى انجام نميشود، توضيح دادن بيفايده است، همه میخواهند سر طرف مقابل کلاه بگذارند، پس وقتی تو وعده تشویق به کارمند یا پیمانکاری میدهی بیچاره باور نمیکند ! فکر میکند تو وعده سر خرمن میدهی ! ساده ترین کارها به سختی انجام میشود، وقتی 100 تا تک تومنی از کسی میگیری ناراحت است و میخواهد سکته کند اما وقتی 2 ساعت وقتش تلف میشود نمیفهمد ! سود و زیان تعریف خاص خود را دارد، سرمایه ها به سمت تولید نمیروند، مردم کیفیت را نمیبینند فقط به قیمت توجه میکنند، سطحی نگری شایع است، اگر تو آدم نکته سنج و دقیقی باشی سختیهای زیادی خواهی داشت، و در این جامعه است که این ضرب المثل همچنان تیشه به ریشه تمام اقتصاد و فرهنگ و ادب و انسانیت و مدنیت میزند: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو

عليرضااكبرآبادي بازدید : 237 شنبه 07 آذر 1394 نظرات (0)

متن تقدیم کتاب:

تقدیم به ایرانیان زیر ده سال، که در آینده

برای کسب ثروت، به نهاد دولت نزدیک نخواهند شد!

برای افزایش قدرت کشور، ثروت تولید خواهند کرد؛  ظرفیت نقدپذیری و اصلاح تدریجی را در خود پدید خواهند آورد

از فرهنگ واکنش های سریع به خویشتن داری، ارتقاء فرهنگی پیدا خواهند کرد

از فرهنگ شفاهی و غیر دقیق به فرهنگ مسئولانه مکتوب، انتقال تمدنی پیدا خواهند نمود

از رفتارها و کارهای کوتاه مدت به گستره دراز مدت، رشد فکری پیدا خواهند کرد

تضعیف، تخریب و انتقام را از فرهنگ سیاسی خود حذف خواهند نمود

به رشد فردی و استقلال فکری از طریق مطالعه حداقل دو ساعت در روز روی خواهند آورد

برای ایرانیان دیگر از رانندگی گرفته تا کسب قدرت، حقوق قائل خواهند شد

از رشد و موفقیت دیگران به طور واقعی خوشحال شده و درس خواهند آموخت

غرور بی جا، حسادت و ناجوانمردی را به سکوت، احترام و گذشت تبدیل خواهند کرد

دروغ گوئی و وارونه جلوه دادن واقعیت ها را از نظام معاشرتی خود با دیگران حذف خواهند نمود

برای کسب قدرت،به اصل رقابت و فرصت برای دیگران اعتقاد خواهند داشت

و پس از رسیدن به قدرت، فقط دوره محدودی، صرفاً برای تحقق کارهای بزرگ، در قدرت خواهند ماند.

 

فهرست کتاب اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار

فهرست کتاب اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار

 

فهرست کتاب اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار

فهرست کتاب اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار

 

 


کتاب اقتدار گرایی ایرانی در عهد قاجار

کتاب اقتدار گرایی ایرانی در عهد قاجار

عليرضااكبرآبادي بازدید : 142 سه شنبه 03 آذر 1394 نظرات (0)

دانلود رمان کوری اثر ژوزه ساراماگو

 

 

 

نام رمان: کوری
نویسنده: ژوزه ساراماگو
مترجم: مینو مشیری
تعداد صفحات: ۲۲۹
فرمت کتاب: PDF
زبان کتاب: فارسی

 

توضیحات:
رمان پیش رو یکی از برترین رمان های جهان و برنده جایزه نوبل سال ۱۹۹۸ میلادی میباشد .ساراماگو نویسنده این رمان در سال ۱۹۲۲ در نزدیکی لیسبون در خانواده ای تنگدست بدنیا آمد و به دلیل فقر نتوانست تحصیلات دانشگاهی اش را تمام کند و در یک آهنگری به کار مشغول شد تا بتواند به طور پاره وقت به تحصیلش ادامه دهد.رمان “کوری” در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. ساراماگو می گوید:” این کوری واقعی نیست، تمثیلی است. کور شدن عقل و فهم انسان است. ما انسان ها عقل داریم و عاقلانه رفتار نمی کنیم….”کوری” یک اثر خاص است؛ یک رمان معترضانه اجتماعی – سیاسی، که آشفتگی اجتماع و انسانهای سردرگم را در دایره افکار خویش و مناسبات اجتماعی بیان میکند.
برای دانلود رایگان رمان کوری” از میهن دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

 

عليرضااكبرآبادي بازدید : 129 سه شنبه 03 آذر 1394 نظرات (0)
یک دانشجوی افغانی ميگفت زمان تحصيلم در سوئيس با يكی از اساتيد دانشگاهمون رفتيم كافه نزديك دانشگاه تا قهوه بخوريم.
 
حرف از حكومت و اوضاع بد افغانستان شد كه استادم حرف جالبی زد كه همواره توی ذهنم نقش بست.

استادم گفت: فكر نكن برای كشورها قرعه كشی كرده اند و مردم سوئيس به خاطر شانس خوب اين حكومت گيرشون اومده و مردم افغانستان بد شانس بودن و به اين روز افتادند، بلكه هر ملتی حكومتی كه سزاورش هست رو ميسازه و اتفاقا مردم سوئيس حقشون داشتن حكومتی اينچنين هست و افغان ها هم لياقتشون بيشتر از اينی كه دارند، نيست.
 
دوستم ميگفت: كمی احساس تحقير كردم، به همين خاطر پرسيدم: افغان ها چه كاری بايد انجام دهند تا تغيير كنند؟
 
استاد فنجون قهوه رو از كنار دهانش پائين آورد و لبخندی زد و گفت:
 
هر سوئيسی در سال 10 كتاب ميخواند، تو اگر يك افغانی را ديدی از طرف من بهش بگو چنانچه مردم كشورت سالی يك كتاب بخوانند كشورت تغيير خواهد كرد.
 
این راه حل به کشورهای مشابه نیز قابل تعمیم است.
قانونی داریم که همیشه صادق است:
 
""ما به محیط مان عادت می کنیم""
 
اگر با آدم های بدبخت نشست و برخواست کنید، کم کم به بدبختی عادت می کنید و فکر می کنید که این طبیعی است.
 
اگر با آدم های غرغرو همنشین باشید عیب جو و غرغرو می شوید و آن را طبیعی می دانید
 
اگر دوست شما دروغ بگوید، در ابتدا از دستش ناراحت می شوید ولی در نهایت شما هم عادت می کنید به دیگران دروغ بگوییدو اگر مدت طولانی با چنین دوستانی باشید، به خودتان هم دروغ خواهید گفت.
 
اگر با آدم های خوشحال و پر انگیزه دمخور شوید شما هم خوشحال و پرانگیزه می شوید و این امر برایتان کاملا طبیعی است.
 
"تصمیم بگیرید به مجموعه افراد مثبت ملحق شوید وگرنه افراد منفی شما را پایین می کشند و اصلا متوجه چنین اتفاقی هم نمی شوی"

عليرضااكبرآبادي بازدید : 92 شنبه 30 آبان 1394 نظرات (0)

ما از وحشت فراموش کردن دیگران است که

 

عکس آنها را به دیوار می کوبیم

 

یا روی تاقچه می گذاریم

 

یک وفاداری کاذب

 

خود ما به عکس هایی که به دیوارهای اتاقمان می کوبیم

 

نگاه نمی کنیم

 

یا خیلی به ندرت و تصادفا نگاه میکنیم

 

ما به حضور دائم و به چشم نیامدنی آن ها عادت می کنیم

 

عکس فقط برای مهمان است

 

   این را یادتان باشد که ذره یی در قلب بهتر از کوهی بر روی دیوار است

 

رونوشت بدون اصل __ نادر ابراهیمی

عليرضااكبرآبادي بازدید : 344 دوشنبه 25 آبان 1394 نظرات (1)

کتاب اميركبير(قهرمان مبارزه با استعمار) به قلم  آيت‌الله هاشمي رفسنجاني براي اولين بار در سال 1346 چاپ شد . اين كتاب با محتواي تحقيقي - حماسي خود در دورانِ سياه ستمشاهي در روشنگري اذهان قشر تحصيل كرده (حوزوي ودانشگاهي) تاثير بسزايي داشت.

 

از آن روزهای دور تا به امروز کتاب  مذکور بارها تجديد چاپ شد و مورد استقبال قرار گرفت. اين اثر ماندگار هنوز هم بعد از نزديك به نيم قرن، همچنان جذابيت خودش را دارد و محتواي تحقيقي، علمي و حماسي آن مي‌تواند بخشي از نيازها و سوال‌هاي امروز جامعه اسلامي، انقلابي و حكومتي ما را پاسخ دهد

دانلود کتاب امیرکبیر



امیر کبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار

نویسنده: علی اکبر هاشمی رفسنجانی

 

بقیه در ادامه مطلب

عليرضااكبرآبادي بازدید : 126 یکشنبه 03 آبان 1394 نظرات (1)

اصل مطلب – قسمت اول – مفهوم همدلی آنقدر که باید مورد توجه قرار نگرفته:

هوش هیجانی از کلمه‌های رایج این سالهاست. معمولاً هر کسی چند سطری درباره‌ی ارتباطات یا مذاکره یا الگوهای رفتاری در زندگی یا مهارتهای عمومی مدیریتی می‌خواند و می‌شنود، چنان با آب و تاب از هوش هیجانی حرف می‌زند که احساس می‌کنی آن اکسیر خوشبختی و شادکامی که کیمیاگران دنبالش بودند و آن کیمیای سعادت که عارفان جستجو می‌کردند و آن راز بزرگ موفقیت که واعظان موفقیت از آن سخن می‌گفتند، همین هوش هیجانی بوده که ما آن را کشف – یا اختراع – کرده‌ایم!

بقيه در ادامه مطلب

عليرضااكبرآبادي بازدید : 177 سه شنبه 28 مهر 1394 نظرات (1)

عکاسی شاید بی‌واسطه‌ترین ابزار برای ثبت ابعاد تلخ و خوفناک جنگ باشد. عکس‌هایی از ساسان مویدی، جاسم غضبانپور و مهدی منعم از جنگ هشت‌ساله ایران و عراق و بازماندگان آن را در این گالری گرد آورده‌ایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

اميدوارم واژه ي جنگ از تمامي فرهنگ ها حذف شود

تصاوير در ادامه مطلب

عليرضااكبرآبادي بازدید : 123 یکشنبه 19 مهر 1394 نظرات (1)
بین الملل > دیپلماسی - یک کارشناس روس در مقاله ای سناریوی جالبی را در ارتباط با همپیمانی روسیه با ایران، عراق و سوریه در جنگ با داعش ترسیم کرده است که پایان آن به تجزیه عربستان و نابودی قطر منتهی می شود.
 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت ایران رو، ولادیمیر آلکسییف در این مقاله با برشمردن مزایای فراوان این همپیمانی برای مسکو تبیین کرده است که چگونه روسیه با حملات هوایی و ایران و عراق و روسیه با گسیل داشتن نیروهای زمینی می توانند داعش را به سمت عربستان سعودی روانه کرده و با استفاده از آن عربستان را به چهار یا پنج قسمت تبدیل کنند. 

این نویسنده روس معتقد است در صورت موفقیت این سناریو، قیمت نفت به 150 تا 200 دلار در هر بشکه می رسد و اتحادیه اروپا کاملا به نفت و گاز روسیه وابسته خواهد شد. در عین حال ایران و عراق نیز بزرگترین صادر کننده نفت جهان خواهند شد.

آنچه می خوانید ترجمه مقاله این نویسنده روس است:

 مسکو 25 سال بعد از عقب کشیدن ارتش خود از افغانستان دوباره نیروهای خود را به خارج از حدود شوروی سابق فرستاده و در سوریه علیه گروه های تروریستی و افراطی مخالف بشار اسد عملیات جنگی شروع کرده است. این اقدام در شرایط رویارویی شدید با غرب بر سر اوکراین و تحریم های مالی، اقتصادی، نظامی و سیاسی غرب علیه روسیه نه فقط خطرناک است بلکه به خودکشی شباهت دارد. گفتنی است که کشورهای اساسی عربی و اسلامی نظیر ترکیه، عربستان سعودی و کشور ثروتمند قطر رفتار مسکو را به باد انتقاد شدیدی گرفته اند. سازمان «اخوان المسلمین» مصر و سوریه علیه روسیه جهاد مقدس اعلام کرده اند. شیخ یوسف القرضاوی رهبر مجمع جهانی علما نیز همین مطلب را بیان کرد. البته ایران، عراق و مصر کنشگران مهم دیگر منطقه ای که با سوریه ارتباط دارند، از رفتار مسکو پشتیبانی کرده اند. الجزایر، تونس و کشورهایی که قربانی انقلاب های رنگین ساخت آمریکا شده یا می توانند به هدف بعدی آن تبدیل شوند، به این جریانات با چشم مثبت می نگرند ولو اینکه اظهار نظر نمی کنند. در حالی که جنگ افغانستان موجب فروپاشی اتحاد شوروی شده بود، ببینیم این حوادث برای فدراسیون روسیه چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟

 روسیه به این عملیات چه نیازی دارد؟

 قرائن نشان می دهد که روسیه تصمیم راهبردی مبنی بر به چالش کشاندن آمریکا و برنامه های سلطه جویانه آن در خاور میانه را اتخاذ نموده است. رئیس جمهور روسیه با وجود افت شدید قیمت های نفت و تحریم های اقتصادی که به منظور مقابله با سیاست روسیه در اوکراین اعمال شده است، سعی می کند توان نظامی، وزن سیاسی و نفوذ اقتصادی مسکو را در منطقه ای گسترش دهد که مدتهاست که در مدار نفوذ واشنگتن قرار دارد. ملاقات اخیر باراک اوباما و ولادیمیر پوتین در سازمان ملل متحد این واقعیات را تغییر نداده است.

 البته فعلاً نمی توان شرکت روسیه در جنگ افغانستان و در مناقشه سوریه را با هم مقایسه کرد. در حال حاضر فقط گروه نه چندان بزرگ نیروی هوافضایی روسیه که شامل ده ها هواپیما و بالگرد جنگی است، در سوریه فعالیت می کند. از ناحیه دریای خزر از طریق سرزمین ایران و عراق اولین ضربه موشکی به زیرساخت تروریستی در سوریه وارد آمد. مسکو هر گونه احتمال اعزام نیروی زمینی به سوریه را منتفی می داند. ولی در این صورت سئوال منطقی مطرح می شود که آیا می توان فقط به وسیله ضربات هوایی داعش و گروهک های تروریستی دیگر را سرکوب کرد؟ ایالات متحده و ائتلاف 60 کشور تحت ریاست آن یک سال است که مواضع داعش را در سوریه بمباران می کند ولی هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود. زمانی در روسیه هم اعلام می شد که نیروی هوایی بدون عملیات زمینی نمی تواند داعش را از بین ببرد.

آیا ما شاهد یک تضاد فکری هستیم؟ یا اینکه نیروی هوایی ما از نیروی هوایی آمریکا و ناتو اینقدر قوی تر است؟ البته که خیر. بنا بر این، نمی توان فقط به وسیله ضربات نیروی هوایی به پیروزی دست یافت. ولی مسکو حاضر نیست نیروهای خود را به سوریه بفرستد. رمز این قضیه چیست؟ باید افزود که عربستان سعودی، ترکیه و قطر از آغاز بمباران ها کمک به نیروهای دست نشانده خود چون جبهه النصره، جیش الفتح، جیش الاسلام، احرار الشام و امثال آنها را مضاعف کرده اند. غرب هم در کمین نشسته و منتظر فرصت مغتنم برای ممانعت از عملیات مسکو در سوریه است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بعد از دو حادثه با جنگنده سو-30 روسی که وارد حریم هوایی ترکیه شد، از قطع روابط دوستانه با روسیه هشدار داد. به گفته وی، هر حمله به ترکیه به عنوان حمله به ناتو تلقی خواهد شد. اردوغان تأکید کرد که همه از روابط حسنه بین روسیه و ترکیه و همکاری آنها در زمینه های مختلف اطلاع دارند. ولی اگر این روابط دوستانه خاتمه یابد، طرف روس چیزهای زیادی از دست خواهد داد و باید این را بداند.

مسأله این است که مسکو نمی تواند با سقوط رژیم بشار اسد سازش کند زیرا این امر به معنی شکست راهبردی در مقابله با غرب و رژیم های محافظه کار عربستان خواهد بود که به وسیله بازی خود  در جهت کاهش قیمت های نفت طی یک سال گذشته به اقتصاد روسیه لطمه شدیدی زده و به این کار ادامه می دهند. علاوه بر آن، از دست رفتن سوریه بدان معناست که قطر خط لوله بزرگ انتقال گاز  خود را از طریق عربستان سعودی و اردن تا ساحل سوری و از آنجا به اروپای جنوبی خواهد ساخت. در این صورت همه برنامه های فدراسیون روسیه در زمینه ایجاد مسیر جنوبی صدور گاز از خارج خاک اوکراین خنثی شده و صادرات گاز به اتحادیه اروپا به میزان سی تا چهل درصد کاهش خواهد یافت. در واقع، تدابیر ما در سوریه در جهت نجات بشار اسد به معنی جنگ در راه بقای روسیه به عنوان قدرت نیرومند و غیر وابسته ای با اقتصاد مستقل خود تلقی می شود. در غیر این صورت وابستگی تحقیر آمیز به آمریکا و عوض شدن رژیم فعلی ولادیمیر پوتین با رژیم لیبرال غرب گرایی که همه دستورات واشنگتن را اجرا کرده و فقط برای غرب مواد خام تأمین کند، در انتظار ما خواهد بود.

بعد از آن به کجا برویم؟

امیدواریم که مسکو بفهمد که بسنده کردن به عملیات نیروی هوایی در سوریه به معنی ناکامی کاری است که  شروع شده است. تنها راه حل موجود، حرکت به پیش تا دستیابی به نتیجه اساسی و آن بیرون راندن ایالات متحده از خاورمیانه و متزلزل کردن پایه های رژیم های محافظه کار عربستان به خصوص رژیم های سعودی و قطری است که به وسیله تنزل قیمت های نفت و فروش گاز به قیمت دامپینگ به اقتصاد ما لطمه می زنند و از طرف واشنگتن بازی می کنند. به این منظور باید پیمان محکم نظامی - سیاسی و اقتصادی روسیه با کشورهای هلال شیعی یعنی ایران، عراق، سوریه و یمن را بسته و به کنترل شیعیان بر مناطق شیعه نشین مانند بحرین، استان شرقی عربستان سعودی و استان های جنوبی سعودی نجران و جیزان مساعدت نمود.

حزب الله لبنان باید یکی از اعضای این پیمان شود. این پیمان از نظر وزن راهبردی (به لحاظ جمعیت، سرزمین، ثروت های طبیعی، موقعیت ژئوپلتیکی و غیره) از همه پیمان های دیگر روسیه قوی تر بوده و در بخش انرژی به نیرویی تبدیل خواهد شد که قیمت های جهانی نفت و گاز و جغرافیای توزیع این منابع را تعیین کرده و از سلاح انرژی برای مقابله با برنامه های غرب در زمینه تحمیل ارزش های لیبرال، هم جنس بازی و بچه بازی به جوامع با اخلاق سنتی استفاده خواهد نمود. بدون تردید، الجزایر، مصر، تونس، فلسطین و کشورهای دیگری که از سلطه آمریکایی - وهابی به تنگ آمده اند و نیز اقلیت های قومی و مذهبی مانند کردها، دروزها، اسماعیلیان، مسیحیان و دیگران می توانند بدان ملحق شوند.

ایران در هلال شیعی نقش کلیدی ایفا می کند زیرا پیروزی بر تروریست های سنی در سوریه و عراق بدون نیروهای مسلح ایران غیر ممکن است. این پاسخ به سئوالی است که فرق عملیات جاری نیروی هوافضایی روسیه در سوریه با رفتار ائتلاف آمریکا - ناتو - وهابیون چیست. واضح و روشن است که عملیات زمینی باید در پی ضربات به حساس ترین و مهم ترین تأسیسات داعش و سایر گروه های تروریستی شروع شود.

ایران، واحدهای ارتش ملی سوریه بعد از تجدید صف آرایی، ارتش منظم عراق، دسته های پیش مرگه کردی در سوریه و عراق و دسته های شبه نظامی شیعه و سنی که از طرف مقامات رسمی مشروع دمشق و بغداد می جنگند، باید در این عملیات شرکت کنند. شمار جمعی آنها می تواند از حد 500 هزار نفر بگذرد که این نیروها با پشتیبانی فدراسیون روسیه به صورت تانک های مدرن، سامانه های آتش متراکم، توپخانه، بالگرد ها و سامانه های ضد هوایی به نیرومندترین نیروی مسلح در منطقه تبدیل خواهد شد.

باید داعش و سایر شبه نظامیان گروه های افراطی را به سمت جنوب، به عربستان سعودی و قطر راند زیرا این کشورها با تزریقات مالی سرشار، صدور اسلحه و آمادگی شبه نظامیان و با استفاده از سم پاشی های تبلیغاتی شبکه های الجزیره و العربیه، آتش انقلاب های رنگین خاور میانه را دامن زدند. با عنایت به وضعیت نیروهای مسلح سوریه و عراق روشن می شود که فقط ارتش ایران با مشارکت مستشاران ستاد کل روسیه می تواند در رأس این گونه عملیات زمینی قرار گیرد. در حال حاضر نظامیان روس، ایرانی، سوری و عراقی فعالیت خود را خوب هماهنگ می کنند و در بغداد مرکز اطلاعاتی فعالیت می کند که هدف آن، تبادل اطلاعات درباره سازمان های تروریستی است ولی این مرکز می تواند در آینده به مرکز هماهنگی مقابله با تروریسم تبدیل شود.

چه چیزی در انتظار داعش و متحدان تروریست آن است؟

روشن است که عملیات زمینی ائتلاف نظامی - سیاسی شیعیان و روسیه باید زمانی شروع شود که نیروی هوافضایی روسیه قرارگاه های فرماندهی، مراکز ارتباطات، انبارهای اسلحه، کارگاه های ساخت مواد منفجره، پایگاه های آموزشی و ارتباطات نیروهای ضد اسد را نابود کند و شبه نظامیان مجبور شوند به خاک عراق فرار کنند. بعد از آن باید عملیات گسترده زمینی را در جهت بیرون راندن تروریست ها به عربستان سعودی شروع کرد. انجام این کار به وسیله تهاجم به آنها از سمت شمال، شرق، شمال غرب و جنوب شرق امکان پذیر است تا شبه نظامیانی که فرار می کنند، از طریق ولایت انبار عراق به پادشاهی سعودی سرازیر شوند. آنهایی را که در جنوب دمشق سنگر گرفتند، باید به سوی اردن که آنجا آموزش نظامی دیدند، راند. موقعی که ده ها هزار مرد مسلح وارد عربستان سعودی شوند، لحظه تعیین کننده در مبارزه با تروریسم فرار خواهد رسید زیرا نه تنها خود تروریست ها بلکه حامیان آنها یعنی عربستان سعودی و قطر نابود خواهند شد. نیروهای مسلح عربستان سعودی و قطر قادر نیستند به طور جدی با دسته های داعش و به اصطلاح مخالفان میانه رو مقابله کنند، به ویژه اگر از جنوب حوثی ها و طرفداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن به ارتش سعودی ضربه وارد کنند. در استان شرقی عربستان سعودی و نیز در بحرین که شیعیان دو سوم جمعیت این جزیره را تشکیل می دهند، ناگزیر قیام آنها به وقوع خواهد پیوست. ایران حق خواهد داشت به منظور دفاع از شیعیان در برابر وحشی گری های داعش و هجوم ارتش سعودی به آنها کمک کند. در این شرایط بدنه عربستان سعودی ترک برداشته و این کشور به 5-4 قسمت تقسیم خواهد شد.

احتمال می رود که شیعیان استان شرقی و بحرین دولت شیعی خود و سنی های حجاز که از طرف حکام وهابی ریاض تبعیض می شوند، دولت سنی خود را ایجاد کنند. جیزان و نجران ، مناطق تاریخی یمن، دوباره به میهن خود خواهند پیوست. تنها نجد و صحرای ربع الخالی برای آل سعود باقی خواهد ماند ولی شبه نظامیان داعش به این مناطق هم فرار خواهند کرد تا شاید بتوانند آنجا مستقر شوند و خلافت خود را ایجاد کنند. در این شرایط رژیم قطر محکوم به نابودی است چرا که بدون کمک عربستان سعودی زنده نمی ماند. بر خلاف سال های 1991 و 2003 که ایالات متحده به آسانی صدام حسین را مغلوب کرد، این دفعه واشنگتن نمی تواند اقمار عربستانی خود را نجات دهد زیرا به این منظور باید ارتش حد اقل 300 هزار نفری (همراه با متحدان آمریکا در ناتو) را پیاده کند و تلفات آمریکایی در جنگ زمینی به هزارها نفر خواهد رسید. این امر برای آمریکا که به ضربات هوایی بدون تلفات انسانی عادت کرده است، قابل قبول نیست. اگر ساحل سعودی خلیج فارس دستخوش قیام شیعیان شود و در قلب صحرای عربستان شبه نظامیان داعش که زیر نظر نظامیان آمریکایی آموزش دیده و به سلاح های آمریکایی مسلح شده اند، فعالیت کنند، سربازان آمریکایی کجا می توانند پیاده شوند؟

آیا این وضع برای روسیه مفید است؟ بله، فوق العاده مفید است. شکست عربستان سعودی موجب رشد سریع قیمت های نفت تا سطح بشکه ای 200-150 دلار خواهد شد. کنار رفتن خاندان حاکم بر قطر باعث کاهش صدور گاز تغلیظ شده و رشد قیمت گاز لوله ای روسی خواهد شد. ایران و عراق به عنوان تولید کنندگان بزرگ نفت و گاز نیز برنده خواهند شد. در شرایط قیمت های بالای نفت و گاز تحریم های غربی علیه روسیه و ایران بدون ارفاق از سوی آمریکا خود به خود از بین خواهد رفت. اتحادیه اروپا به طور کامل به واردات انرژی از روسیه، ایران و عراق وابسته خواهد شد. ولی ترکیه با خطر جدا شدن تقریباً یک سوم خاک آن یعنی مناطق کردنشین روبرو خواهد شد. کردها از دست اردوغان، سیاست غیر پیگیرانه رهبر ترکیه نسبت به کردها و هواهای اسلام گرایانه وی به تنگ آمده اند.

******

 

البته این فقط یکی از سناریو های ممکن است که اجرای آن به اراده سیاسی روسیه، ایران، عراق و سوریه وابسته است. ولی به نظر می آید که مسکو چاره دیگری ندارد. اگر شرکت مسکو در عملیات جنگی در سوریه نتیجه ندهد، این امر به معنی شکست سیاست خارجی و حتی داخلی کشور خواهد بود زیرا نمی توان گفت که همه شهروندان روسیه از این عملیات حمایت کرده باشند. عواقب منفی این شکست روشن است و از جمله بر مواضع روسیه در دونباس (منطقه فرهنگی ـ اقتصادی شرق اوکراین) اثر خواهد گذاشت. روسیه باید بی چون و چرا کار را به پایان ببرد و داعش را به طور کامل از صحنه محو نماید. این کار نمی تواند بدون حمایت نیروی زمینی ایران و عراق انجام شود. اگر مسکو تشکیل ائتلاف با قوس شیعی را انتخاب کند، نه تنها بر تروریسم بلکه بر سلطه غربی و رژیم تحریم ها پیروز خواهد شد. برای تهران هم بسیار مهم است که نفوذ فزاینده خود را در خاورمیانه تثبیت کند و به خصومت همیشگی از سوی عربستان سعودی و متحدانش پایان دهد. فعلاً باید صبر کنیم تا تحولات بعدی را مشاهده کنیم. روسیه حق ندارد شکست بخورد چرا که این نه تنها شکست روسیه بلکه فاجعه و شکست بسیاری از کشورهای جهان خواهد بود.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 233 یکشنبه 12 مهر 1394 نظرات (1)
کیو موریتا از زندگی و کسب‌وکار خود می‌گوید

چگونه یک شرکت کوچک «سونی» شد

گروه تاریخ و اقتصاد: آکیو موریتا، چهره برجسته صنعت مدرن در ژاپن است. او یک عمر در مسیر «تولید به سود بشریت» حرکت کرد؛ کسی که با خوش‌بینی به آینده نگاه کرده و پیش رفته است.

بقيه در ادامه مطلب
عليرضااكبرآبادي بازدید : 378 یکشنبه 05 مهر 1394 نظرات (0)
عليرضااكبرآبادي بازدید : 400 جمعه 03 مهر 1394 نظرات (2)

مروری بر کتاب «چرخه‌های افول اخلاق و اقتصاد؛ سرمایه اجتماعی و توسعه در ایران»
به نظر می‌رسد در عصری به سر می‌بریم که در آن اخبار قانون‌شکنی‌ها روند فزاینده‌ای به خود گرفته است و از این رو پرسش‌هایی در ظاهر ساده را به ذهن متبادر می‌سازد. چرا در جامعه ما دروغگویى در حال گسترش است؟ چرا اعتماد عمومى روز به روز کاهش مى‌یابد و کمتر کسی جرات مى‌کند شب‌هنگام، حتى در باران شدید، کسى را که نمى‌شناسد سوار اتومبیل خود کند؟ چرا معامله کردن هر روز سخت‌تر و دشوارتر مى‌شود و از همدیگر ضمانت‌هاى بیشترى طلب مى‌کنیم؟ چرا رانندگى در شهرهاى ما تا این اندازه اعصاب مى‌برد؟ چرا بچه‌هاى ما درختچه‌هاى کنار خیابان را که شهردارى به تازگى کاشته است مى‌شکنند؟ چرا هرچه روکش صندلى‌هاى اتوبوس‌هاى شهرى ما را عوض مى‌کنند دوباره به سرعت پاره مى‌شوند؟ چرا این همه نرده در خیابان‌هایمان مى‌کاریم؟ چرا برخى پزشک‌هاى ما مخفیانه پول اضافى از بیماران مى‌گیرند؟ چرا در شهرهاى بزرگ ما این همه صداى بوق اتومبیل مى‌آید؟ چرا سالانه حدود بیست‌وپنج‌هزار نفر در تصادفات رانندگى کشته مى‌دهیم؟ چرا ده میلیون پرونده در دستگاه قضایى در حال رسیدگى است؟ چرا نرخ اعتیاد در حال افزایش است؟ چرا آسفالت خیابانى که هنوز چند ماه از افتتاح آن نمى‌گذرد اکنون این همه فراز و نشیب و دست‌انداز پیدا کرده است؟ چرا برخى خودروهاى ساخت داخل در همان ماه‌هاى اول آتش مى‌گیرند؟ چرا وقتى یکى از تیم‌هاى ورزشى مى‌بازد طرفدارانش اتاقک‌هاى تلفن عمومى را تخریب مى‌کنند؟ چرا هرچه دولت وام مى‌دهد، اشتغال بالا نمى‌رود؟ چرا هرچه فناورى رشد مى‌کند، کارآیى ما افزایش نمى‌یابد؟ چرا حاضریم براى نشان دادن و به رخ کشیدن خطاى دیگران، خودمان هم کار غیراخلاقى کنیم؟ چرا این همه حریصیم تا ناهنجاری‌هاى رفتارى خودمان را از طریق موبایل تکثیر کنیم و به یکدیگر نشان دهیم؟ راستى چرا ...؟


بقيه در ادامه مظلب
عليرضااكبرآبادي بازدید : 113 دوشنبه 30 شهریور 1394 نظرات (1)
عليرضااكبرآبادي بازدید : 147 یکشنبه 22 شهریور 1394 نظرات (2)

 

کارهای گرافیکی تروکمن

 
خلاقیت در ترکیب عکس و نقاشی

تروکمن (Troqman) یک هنرمند فرانسوی ساکن آمستردام است که با نقاشی روی دفترچه‌های باطله و رها کردن آن در جاهای مختلف شهر، می‌کوشد با تصویرسازی، معنای تازه‌ای به چیدمان‌های قدیمی و تکراری روزمره در اطراف ما بدهد.

او از پاریس تا دوبی و هند، به دنبال نقاطی می‌گردد که نیازمند “دفترچه‌ها” و “تصاویر تکمیلی” او باشند.

می‌توانید سایت او را هم در این آدرس ببینید.

.بقيه در ادامه مطلب

عليرضااكبرآبادي بازدید : 118 یکشنبه 22 شهریور 1394 نظرات (1)

استعدادیابی فرزندان برای والدین امروزی بسیار با اهمیت است اما به‌ دلیل رابطه احساسی که با فرزندشان دارند نمی‌توانند در مورد مسائل آموزشی آنها همیشه تصمیم منطقی بگیرند و ترجیح می‌دهند او در زمینه‌ای استعداد داشته باشد که آنها دوست دارند.
خیلی ها هم به‌دنبال آزمون‌های استعدادیابی خوب می گردند. حتی اگر علمی بودن یک آزمون ثابت شود و درستی نتیجه آن را بپذیریم، نکته مهم این است که چقدر جرأت داریم نتیجه آزمون را همانطور که هست بپذیریم و در آخر دنبال گزینه‌ مورد علاقه خودمان نباشیم؟ با محمدرضا شعبانعلی، کارشناس کارآفرینی، در مورد استعدادیابی و انتخاب شغل صحبت کرده‌ایم.

خلاقیت جنبه ارثی دارد یا آموختنی است؟
می توان گفت که محیط اطراف، رفتار و تربیت ما به‌شدت می تواند روی کم و زیاد‌ شدن خلاقیت تأثیر بگذارد. حتی اگر بپذیریم که میزان خلاقیت ارثی است، باز هم محیط و تربیت بسیار مؤثر است. مثلا مهندس بودن و حقوقدان‌بودن ریسک کمتری نسبت به نویسنده بودن دارد. والدین معمولا ترجیح می دهند که فرزندانشان راه‌های پیموده شده را طی کنند و این خود نخستین قانون ضد‌خلاقیت است. به همین دلیل توصیه‌ای که برای پرورش خلاقیت وجود دارد این است که حداقل هر روز یک مسیر یکسان و تکراری را طی نکنیم. عبور مکرر از راه تکراری و پیموده شده، قاتل خلاقیت است.

اغلب والدین فرزندان را با عنوان شغلی فرضی صدا می زنند؛ این کار حق انتخاب بچه‌ها را محدود نمی کند؟
یک اصطلاح علمی برای این اتفاق مطرح است به نام «آرزوی آموخته شده». مصداق این موضوع را در دانشگاه‌های مطرح می بینیم. به‌عنوان مثال من دانشگاه‌شریف درس خواندم. اما ترم اول انگار کسی حوصله درس خواندن نداشت. درحالی که دانشگاه خوبی رفته بودیم و همه برای رسیدن به آن تلاش کرده بودیم. بعدها در مطالعاتم در مورد «آرزوهای آموخته شده»، فهمیدم زمانی که از کودکی در گوش ما می خوانند آقای مهندس یا خانم دکتر، واقعا باورمان می شود که آرزوی ما همین بوده و زمانی متوجه می شویم که آرزوی ما این نیست که به آن رسیده‌ایم؛ یعنی تا ۱۸سالگی درس می خوانیم و زحمت می کشیم و وقتی که زحمت‌های ما به ثمر می رسد از خودمان می پرسیم که واقعا این همان چیزی است که دنبالش بودیم؟ بدی قضیه اینجاست که به‌خاطر تکرار زیاد، آدم فراموش می کند که این خواسته خودش بوده یا خواسته‌ای که دیگران به‌خاطر تکرار زیاد به او تحمیل کرده‌اند.

چرا وقتی به یک آدم موفق می رسیم، فکر می کنیم باید دکتری داشته باشد؟
این برمی گردد به‌ همان موضوع «آرزوی آموخته شده». دکتر در همه‌جای دنیا یک تعریف مشخص دارد؛ کسی که قرار است مرز دانش را جلو ببرد، بنابراین باید به تحقیق در حوزه‌های خاص علاقه داشته باشد. بنابراین احتمالا نخستین چیزی که دکتر از دست میدهد روابط اجتماعی است؛ چون باید بنشیند در گوشه لابراتوارها و کتابخانه‌ها تحقیق کند. وقتی موقعیت اجتماعی نخستین چیزی است که من به آن اهمیت میدهم، پس دکتر شدن برایم مناسب نیست. وقتی بدون فکر همه یک راه را طی می کنیم، خیلی طبیعی است که تعداد زیادی دکتر داشته باشیم و باقی افراد اگر به اشتباه دکتر خطاب شوند خیلی ذوق می کنند.

پس چه زمانی می توانیم به دکتری فکر کنیم؟
درس خواندن برای دکتری کاملا به استعداد و علاقه برمی گردد. فرد زمانی می تواند از همان دوره کارشناسی به دکتری فکر کند که به تحقیق علاقه داشته باشد. مثلا فردی را درنظر بگیرید که دغدغه‌اش تحقیق در حوزه کارآفرینی ایران است و می خواهد بفهمد آیا ویژگی های یک کارآفرین در ایران، همان چیزهایی است که در غرب و شرق دور می گویند یا نه، چیز دیگری است؟ این فرد اگر واقعا به فهمیدن این مسائل علاقه داشته باشد، حاضر است حتی ۳-۲سال از نان خوردن بیفتد، از روابط اجتماعی غافل شود اما این سؤال را برای مملکت خود حل کند. چنین شخصیتی مناسب گذراندن دوره دکتری است و می ارزد زندگی خود را برای هدفش بگذارد و قطعا هم انسان شاخصی می شود. اما اگر کسی دکتر شود تا بقیه را تشویق کند که راجع به این قضیه تحقیق کنند، نیروی بیهوده صرف کرده‌ است.

برخی معتقدند محدودیت امکانات، خلاقیت را بیشتر می کند.
نیاز، مادر اختراع است. منابع نامحدود فرصت فکر کردن را از ما می گیرد؛ چون می دانیم که همه‌‌چیز موجود است. فرض کنید به ما بگویند ۲هزار سال فرصت زندگی داریم. در این صورت اصلا برای ما مهم نخواهد بود که به انتخاب رشته و استعدادیابی فکر کنیم. چون می توانیم صد سال روی یک رشته کار کنیم و بعد اگر دوست نداشتیم برویم سراغ یک رشته دیگر. اما اگر بدانیم که ۳۰ یا ۴۰سال عمر مفید کاری داریم قضیه فرق می‌کند. به همین‌خاطر حتی به پدر و مادرهای ثروتمند اینطور آموزش داده می شود که اگر میخواهند خلاقیت فرزندشان تقویت شود، امکان خریدن هر وسیله‌ یا رفتن به هر کلاسی را برای آنها فراهم نکنند بلکه باید به او بگویند فرصت برای یکی از این گزینه‌ها هست. ‌اینکه فرزند باید چه چیزی را انتخاب کند و چه چیزی را از دست بدهد، انتخاب کردن را به او یاد می دهد.

منظور از استعداد و استعدادیابی چیست؟
پدر و مادرها خیلی به استعدادیابی علاقه دارند و حاضرند برای آن هزینه کنند اما در نهایت آن را به شغل‌یابی تفسیر می کنند. درحالی که استعداد چیز دیگری است. ما باید بین «شغل»، «دانش»، «مهارت» و «استعداد» تمایز قائل شویم. فرد تا به یک سن خاصی نرسد، اصلا نمی تواند در مورد «شغل» خود تصمیم بگیرد.

همیشه این مثال را برای پدرها و مادرها می زنم که امروز ما شغل‌هایی داریم که ۲۰ سال پیش اصلا معنایی نداشته. روند دنیا خیلی سریع شده و مطمئنا ما نمی توانیم پیش‌بینی کنیم که ۱۰سال بعد چه شغل‌های جدیدی به‌وجود می آید. «دانش» که قاعدتا آموختنی است و از طریق مدرسه و دانشگاه به ما منتقل می شود. بین مهارت و استعداد هم تمایزی وجود دارد؛ «مهارت» با تکرار بهتر می شود. اما «استعداد» به کسب مهارت کمک می کند؛ یعنی ممکن است بدون استعداد، کاری را آنقدر تکرار کنیم که با سختی و زمان زیاد آن را به حد مقبول برسانیم اما اگر استعداد آن کار را داشته باشیم، با انرژی خیلی کمتری می توانیم به آن برسیم. استعدادیابی یعنی پیدا کردن زمینه‌ای که فرزند ما بتواند در آن با صرف کمترین انرژی، جلوتر از بقیه قرار بگیرد.

‌آیا می شود هر کار عجیب و غریبی را که کودک انجام می دهد استعداد به‌حساب آورد؟
من فکر می کنم که ما در عناوین استعدادها هم مشکل داریم. به‌عنوان مثال در دوران کودکی ما، اگر کسی اسباب‌بازی خراب می کرد، می گفتند استعداد مهندسی دارد یا اگر پای قورباغه‌ای را می کند می گفتند استعداد پزشکی دارد. درحالی که هنر یک پزشک جرأت کندن پای یک قورباغه نیست بلکه مهارت اصلی او، هنر حل مسئله است چون پزشک در یک زمان کوتاه بیماری را با یکسری نشانه‌ها و سوابق می بیند. او باید با توجه به این داشته‌ها مسئله‌ای را برای بیمار حل کند. اما وقتی هنر حل مسئله را کنار می گذاریم و فقط هنر خون دیدن را به پزشکی ربط می دهیم کار خراب می شود.

آیا هر توانایی استعداد به‌حساب می آید؟
ما به بعضی از استعدادها خیلی کم توجه می کنیم. مثلا استعداد انجام کار تکراری، ازجمله توانایی هایی است که به آن توجهی نمیشود و اصلا استعداد به‌حساب نمی آید. اما معمولا به‌خاطر نبودن این استعداد در افراد، هزینه زیادی پرداخت می شود.  مثلا مراکز تماسی را درنظر بگیرید که برای رسیدگی به امور مشتریان کار می کنند. اگر بعدازظهر با آنها تماس بگیریم خیلی واضح متوجه می شویم که کارشناس خسته است. اگر کسی این استعداد را داشته باشد که تا آخر وقت همچنان با انرژی ادامه دهد، تحولی که این فرد می‌تواند در گروه ایجاد کند میتواند در حد مدیران ارشد باشد. کسانی که استعداد انجام کار تکراری ندارند بعد از اینکه مدتی کار می کنند، دقتشان کم میشود اما کسانی هستند که استعداد دارند می توانند ساعت ۴بعد از ظهر، با همان انرژی ۸صبح کار کنند و این خیلی مهم است. استعداد برقرار کردن رابطه عمیق نیز از آن استعدادهایی است که به آن توجه نمی شود. اینکه وقتی با کسی ارتباط برقرار می کنیم از او خسته بشویم و بخواهیم سراغ افراد جدیدتری برویم یعنی استعداد برقراری ارتباط عمیق را نداریم. با این اوصاف اگر معلم یا روانکاو شویم به‌خودمان و دیگران ظلم کرده‌ایم. اما ممکن است جراح خوبی شویم چون جراح نیازی ندارد رابطه عمیق برقرار کند.

خیلی از اوقات با وجود اینکه استعداد فرزند مشخص می شود باز هم پدر و مادر راضی نیستند و راه دیگری پیش‌روی او می‌گذارند.
ما اصطلاحی داریم به نام «دیکتاتوری خیرخواهانه»؛‌ اینکه در اصل سلیقه و عقیده خودمان را به فرزندمان تحمیل کنیم مثلا چون عقیده داریم که پازل ،یک اسباب‌بازی مفید برای پرورش خلاقیت فرزندمان است، ترجیح می دهیم انتخاب او را بین ۳تا پازل محدود کنیم؛ این از یک طرف خیرخواهی است چون فکر می کنیم راه رشد فرزندمان همین است و حتی حق انتخاب محدود برای او قائل هستیم اما در اصل دیکتاتوری است چون می خواهیم آن چیزی را انتخاب کند که مدنظر ماست. در استعدادیابی هم گاهی والدین این کار را انجام می دهند؛ از بین ده‌ها عنوان استعدادی که برای فرزندشان شناخته ‌شده، چند عنوان را که مورد علاقه خودشان است برای انتخاب به فرزندشان پیشنهاد می دهند. اما در اصل تمام برنامه‌ها از قبل تعیین شده، که فرزند امسال چه کند، سال بعد چه کند و… این کار در واقع انرژی اشتباه گذاشتن است.

چطور خودمان بفهمیم که استعدادمان در چه کاری بیشتر است؟
در مورد پرورش استعداد بحثی وجود دارد به نام «وضعیت تعلیق ذهنی»؛ کارهایی هستند که وقتی مشغول انجام آنها می شویم گذر زمان را نمی فهمیم؛ مثلا من دارم کتاب می خوانم و با گذشت ۳ساعت تصورم این است که یک ربع گذشته. ما در آن زمینه‌ای استعداد داریم که وقتی به انجام کاری در آن زمینه مشغول هستیم، متوجه گذر زمان نمی شویم. فرد بعدها هم اگر در همان زمینه شغل پیدا کند، متوجه گذر زمان و خستگی نمی شود. سخت نیست که ما بفهمیم فرزندانمان در انجام کدام کار زمان را گم می کنند.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 117 یکشنبه 22 شهریور 1394 نظرات (1)

گفتند: آن مرد ماهی گیر است. آن مرد از دریا ماهی میگیرد

گفتند: آن مرد کشاورز است. آن مرد در زمین دانه می کارد

جوانمرد گفت: چه نیکو که آن مرد، ماهی گیر است و از دریا ماهی میگیرد

و چه نیکو که آن مرد، کشاورز است و در زمین دانه می کارد

اما نیکوتر مردی است که از خشکی ماهی میگیرد و دانه اش را در دریا می کارد

و نیکوتر از این دو، کسی است که میتواند از آب، آتش بگیرد

و از زمین، آسمان را برداشت کند

ممکن را به ممکن رساندن کار مردان است

اما کار جوانمردان آن است که ناممکن را ممکن سازند

هزاران معجزه میان آسمان و زمین معطل است

دستی باید، تا معجزه ها را فرود آورد

و آن، دست جوانمرد است

عرفان نظر آهاری

کتاب: جوانمرد، نام دیگر تو

عليرضااكبرآبادي بازدید : 133 دوشنبه 02 شهریور 1394 نظرات (2)

روستای فیلبند یکی از زیبا‌ترین روستا‌های مناطق جنوبی بابل و آمل است که مسیر دسترسی به آن از جاده هراز، 25 کیلومتری جنوب آمل به سمت شرق و به سمت سنگچال جدا می‌ شود.
آب و هوای این روستا به گونه ای است که پیش بینی های هواشناسی در مورد آن اصلا قابل اعتماد نیست و در یک روز ممکن است شاهد چندین پدیده جوی باشید و تنها به فاصله چند ساعت هم برف هم باران و هم آفتاب را ببینید.

 


فیلبند مرتفع ترین روستای ییلاقی حوزه مركزی مازندران است كه در جنوب بابل در بخش بندپی غربی واقع شده است .ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2700 مـــتر است. این روستا بر فراز ابر ها قرار دارد به نحوی كه اغلب روزها ابر ها همچون دریایی آبی و آرام تا بی كرانه ها چشم را می نوازد و خیره می كند اما زمانی هم که ابر و مه وجود نداشته باشد و هوا به طور كامل صاف و آفتابی باشد، می‌توان از این روستا كه در بلندترین نقطه منطقه است به تماشای مناظر اطراف پرداخت كه در نوع خود بسیار لذتبخش است.

 

 

 

فیلبند به بام شرقی مازندران نیز معروف است چرا که این روستا در نزدیکی قله 3392 متری اندوار و حصین‌بن واقع شده و با نقاط همجوار خود بسیار تفاوت ارتفاع دارد. در خط الراس نزدیک به قله اندوار و در ارتفاعات جنوبی فیلبند، امامزاده ‌ای بر تارک خط الراس دیده می ‌شود که به امامزاده قاسم معروف است. بقعه سفیدرنگ امامزاده قاسم در ارتفاع 2500 متری دارای یک دالان است که توسط سایبانی فلزی و شیروانی حفاظت می‌شود.

 

 

زمستان در فیلبند زود آغاز می‌شود و دیر به پایان می ‌رسد و می‌توان گفت نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است و سرمای طاقت ‌فرسایی همه جا را فرا می‌گیرد. این روستا در فصل زمستان به دلیل بارش برف و قطع راه‌ های ارتباطی تقریبا بدون سکنه می ‌شود ولی با شروع فصل بهار و جاری شدن جویبار‌ها و رویش گیاهان خوراکی، بار دیگر زندگی و شور و شوق به منطقه بازمی ‌گردد.

 

جاده فیلبند به سنگچال جاده ای بسیار پر پیچ و خم است که در فاصله 5 کیلومتری این دو روستا اختلاف ارتفاع به 700 متر می رسد. روستای سنگچال نیز زیبایی‌های منحصربه‌ف رد و خاص خود را دارد. منظره سنگچال از جاده منتهی به فیلبند واقعا چشم‌نواز است.

 


فیلبند از چشمه های کوچک و بزرگ متعددی بهره مند است چشمه کوچک موسوم به لار دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. گفته می شود که وجود فلوئور کافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمش تاثیر بسزایی گذاشته است.

 

روستای فیلبند,عجایب طبیعی,فیلبند مرتفع ترین روستای ییلاقی

 

مسیر دسترسی به روستای فیلبند
برای رسیدن به فیلبند، می‌توانید مسیر 25 كیلومتری آمل ـ هراز را انتخاب كنید كه پس از گذشتن از روستای سنگچال‌ به فیلبند می ‌رسید. 


عليرضااكبرآبادي بازدید : 165 دوشنبه 12 مرداد 1394 نظرات (1)

می گویند یک کارخانه مواد غذایی بزرگ در دنیا است که می‌تواند بخش قابل توجهی از مردم دنیا را تغذیه کند. در ایران هم شعبه دارد. حتی قبل از توافق و با وجود تحریم‌ها. البته تعداد کارگرانش به حدی زیاد است که سهم کمی از محصولات به بیرون از کارخانه فرستاده می‌شود. جز عده‌ی بسیار محدودی، اکثر کارگران، بخشی از محصولات غذایی کارخانه را به عنوان مزد دریافت می‌کنند. 
 
کارخانه تمام ساعت‌های روز و تمام روزهای هفته فعال است. تعطیل و غیرتعطیل ندارد. کارگران هم اعتراض خاصی ندارند. اکثر آنها قراردادی هستند. اما زمانی که به استخدام کارخانه در می‌آمدند، قرارداد خود را نخواندند و صرفاً زیر آخرین جمله را امضا کردند. آخرین جمله قراردادشان این بود: همه جملات دیگر این قرارداد را خوانده‌ام و از امضای آن رضایت کامل دارم. 
 
در این صنعت، رسم بر این است که کارگران کارخانه، وسایل کار را خودشان بخرند و همراه بیاورند. کارخانه بودجه‌ای برای این کار در نظر نمی‌گیرد. اما تا به حال شنیده نشده که کارگری در این مورد اعتراض داشته باشد. نه تنها در این مورد، بلکه در مورد نداشتن بیمه و زیاد بودن ساعات اضافه کاری هم اعتراض خاصی وجود ندارد. 

کارخانه داران سرمست و کارگران خواب

شاید دلیلش این باشد که محیط کارخانه دوست داشتنی و لذت بخش است. اگر گلایه‌ای هست از طرف خانواده‌هاست. پدرها خیلی دوست ندارند فرزندانشان تمام عمر برای این کارخانه کار کنند. زنان دوست ندارند شوهرانشان کارگر تمام وقت این کارخانه‌ها باشند. بچه‌ها از اینکه پدر و مادرها، ساعات محدود آزادشان را هم به جای تفریح و گفتگو با آنها، به اضافه کاری در کارخانه اختصاص می‌دهند،‌ ناراحت هستند. 
 
جالب اینجاست که محصولات کارخانه، کیفیت چندان مرغوبی هم ندارند. از شما چه پنهان، بسیاری از کارگران ته مانده غذاهای خودشان را هم دوباره به خط تولید بازمی‌گردانند. شاید به خاطر همین است که راندمان کارخانه بالاست و هزینه‌های تولید آن چندان زیاد نیست. 
 
اخیراً شایع شده که بخش قابل توجهی از کارگران این کارخانه، در شرایط نزدیک به خواب کار می‌کنند. خیلی از آنها در زمان بیداری، حاضر نیستند بپذیرند که از کارگران آن کارخانه هستند. این شایعه از زمانی جدی‌تر شد که خیلی از آنها هم که به کار یدی و باربری در آن کارخانه مشغول هستند، حاضرند با تمام وجود توضیح دهند و دفاع کنند که در آنها به سمت‌های مدیریتی مشغولند! 
 
در این میان، کارخانه‌ها ثروت گسترده‌ای به دست آورده‌اند. کارخانه‌داران که البته از نوابغ صنعت و هوشمندان کسب و کار هستند، چنان در خوشی غرق هستند که هر روز در پی تاسیس یک شعبه‌ی جدیدند. قدرت آنها چنان زیاد شده که با رییس جمهورهای کشورهای مختلف جلسه می‌گذارند و به سادگی تابعیت هیچ دولتی را نمی‌پذیرند. آنها خودشان را فراتر از یک دولت می‌دانند. 
 
شما این کارخانه را خوب می‌شناسید. این کارخانه را می‌توان Content Factory نامید. جایی که مشغول تولید محتواست. حدود یکسال پیش در چنین روزهایی در عصر ایران، مطلبی نوشتم و تحت عنوان عصر محتوا منتشر کردم. نمی‌دانم حرف‌ها و پیش‌بینی‌های آن زمان چقدر جدی گرفته شد، اما حتی آنها که آن زمان هم، شتاب روزافزون آن روند را باور نداشتند، امروز می‌توانند محقق شدن سریع آن را مشاهده کنند. 
 
ما صرفاً مصرف کننده محصولات این کارخانه نیستیم. اکثر ما کارگران آن هم هستیم. هر وقت یک پیام جدید می‌نویسید و منتشر می‌کنید، هر وقت متن یا عکسی را که برایتان جذاب است برای دوستتان هم ارسال می‌کنید یا در یک گروه قرار می‌دهید، در حال تولید محتوا هستید. شاید تنها تفاوت در این است که بعضی از ما از مواد دست اول استفاده می‌کنیم و اکثر ما از مواد مستعمل. اما مهم نیست. تا زمانی که ترافیک عبوری روی موبایلمان وجود دارد و بیت‌ها و بایت‌ها می‌آیند و می‌روند، ما در حال تولید محتوا هستیم. یکی در سرچشمه نشسته و یکی در زیر آبشار و دیگری در مسیر فاضلاب. اما کارکرد یک چیز است: تولید محتوا. 
 
ما گوشت و قند و کالری و نخود و لوبیا را به عنوان غذا و خوراکی می‌شناسیم. مدام مراقب هستیم که چه می‌خوریم. دقت می‌کنیم که سلامت مان در معرض تهدید قرار نگیرد. میزان کالری یک لیوان شیر را می‌دانیم. همینطور یک شیشه نوشابه را. حتی می‌دانیم که برای سوزاندن آن کالری‌ها باید چقدر راه برویم یا شنا کنیم. 
 
اما فراموش می‌کنیم که آنچه می‌خوانیم و می‌شنویم هم غذای فکر ماست. ما که به رژیم غذایی خود حساس هستیم و بسیاری از ما، هر روز آن را زیر نظر داریم، مغز و ذهنمان را به سمت بارش بی پایان محتوا باز کرده‌ایم. موبایل و واتس آپ و وایبر و تلگرام و اینستاگرام را با خودمان حتی به رختخواب هم می‌بریم. صفحه نمایش موبایل، یکی از آخرین چیزهایی است که قبل از خواب می‌بینیم و یکی از نخستین چیزهایی که بعد از بیدار شدن، به آن نگاه می‌کنیم. 
 
فقط یک چیز را فراموش کردیم. غذای فکر تفاوت‌های زیادی با غذای فیزیکی دارد. یکی از این تفاوت‌ها این است که اثرش به سادگی پاک نمی‌شود.
اجازه بدهید یک مثال بزنم. مثالی که آن را دوست دارم و زیاد تکرار می‌کنم: 
 
فرض کنید که در یکی از خیابان‌های تهران، چند رستوران خوب وجود دارد. اسم یکی از این رستوران‌ها هم غروب ایران است! چند دوست، به آنجا می‌روند و شام می‌خورند و وقتی بیرون می‌‌آیند، کنار درب رستوران یکی از آنها می‌افتد و می‌میرد. 
 
یکی از آن دوستان، چنین پیامی را در گروه تلگرام یا وایبر خود منتشر می‌کند: «دوستان عزیزم. امشب شام به رستوران غروب ایران رفته بودیم و بلافاصله بعد از تمام شدن غذا، یکی از دوستانم همان جا افتاد زمین و فوت کرد». 
 
آیا معنای این خبر آن است که غذای آن رستوران کشنده بوده است؟ الزاماً نه. به هر حال هر کدام از ما باید یک جایی بمیریم. همه آنقدر سعادتمند نیستیم که بعد از نماز صبح، در سجاده بمیریم. بعضی باید در دستشویی بمیرند. بعضی قبل از ناهار. بعضی بعد از شام در کنار یک رستوران. 
 
اما قبل از اینکه به این جملات فکر کنید، احتمالاً‌ پیام فوق به دست صدها نفر رسیده است. کافی است یکی از دریافت کنندگان، کمی هم علاقه افراطی به دوستانش داشته باشد و این پیام را با کمی نمک و ادویه و سایر افزودنی‌های در دسترس، ترکیب کند: 
 
«مهم. مهم. لطفاً اطلاع رسانی کنید. رستوران غروب ایران غذای مسموم به مهمان‌ها می‌دهد. یکی از دوستان ما  بلافاصله پس از خوردن غذای آنجا فوت کرد». 
 
من باور دارم که خواننده فهیم عصر ایران، هرگز قربانی چنین ساده‌اندیشی نیست و بعید است تا کنون از این پیام‌های «توجه، توجه» برای دیگران ارسال کرده باشد. اما بیایید کمی با خودمان صادق باشیم: اگر الان با هم به آن خیابان برویم و بخواهیم از میان رستوران‌های موجود یکی را انتخاب کنیم، آیا غروب ایران، انتخاب شما خواهد بود؟ یا اینکه می گویید: می‌دانم که هیچ ربطی ندارد. اما این همه رستوران. خوب یکی دیگر را می‌رویم. حالا چرا روزه‌ی شک دار؟ 
 
هدفم این نیست که گرفتار این مثال شویم و به دنبال مصداق‌ها و استثناء‌های آن بگردیم. هدف این است که به خاطر داشته باشیم که ما اکنون در یک کارخانه بزرگ غیرقابل کنترل، مشغول به کار هستیم. مهم‌ترین ویژگی این کارخانه، ظرفیت تولید بالا و همینطور جابجایی سریع قطعات نیم ساخته در خط تولید است. 
ویژگی دیگر آن این است که در این کارخانه، تقریباً محصول نهایی وجود ندارد. محصولات دست به دست می‌شوند و در میانه خط تولید می‌چرخند. 
 
آیا تا به حال به تسمه نقاله تخلیه چمدان در فرودگاه‌ها دقت کرده‌اید؟ گاهی یک چمدان آبی رنگ بر روی آن می‌ماند و بارها می‌چرخد  و ما متعجب می‌شویم که اخیراً چقدر چمدان آبی زیاد شده است! محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد هم، سرشت و سرنوشت مشابهی دارد. یک پیام مشخص‌ را در طول چند روز، بارها و بارها می‌بینیم و به این نتیجه می‌رسیم که هم مهم است و هم معتبر، که به دغدغه همه تبدیل شده است. غافل از اینکه سرعت بالای گردش محتوا در شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان، می‌تواند به آنی آشوبی به پا کند که در تصور هیچکس نیست. 
 
بعید است زمانی که ادوارد لورنز برای اولین بار لغت اثر پروانه‌ای را به کار برد، تصویری به شفافی آن چیزی که ما امروز پیش رو داریم، در برابر چشمانش دیده باشد. امروز خوب می‌دانیم که یک پروانه در گوشه‌ فضای مجازی، بال می‌زند و دیر یا زود، تمام فضای دیجیتال گرفتار طوفان می‌شود. از سوی دیگر گاهی فیلی در یک گوشه نعره می‌زند و صدایش به خانه مجاور هم نمی‌رسد. 
 
چنین می‌شود که حجم خبرهای غیرمعتبر در حدی بالا می‌رود که گاهی انکار آن و پاک کردن اثر آن توسط منبع و منشاء خبر هم امکان پذیر نیست. می‌بینیم که بعد از شایعاتی که در مورد خانواده استنفورد و لباس فقیرانه آنها و برخورد بد دانشگاه هاروارد با آنها مطرح می‌شود،دانشگاه استنفورد مظلومانه و آرام، در زیر صفحه ویکی پدیا لینک می‌گذارد که: البته خاندان استنفورد کاملاً ثروتمند بوده‌اند و به نظر نمی‌رسد دلیلی برای پوشیدن لباس فقیرانه و آن شکل از حضور در دانشگاه هاروارد موجود بوده باشد! 
 
انسانها، خبرها و پیام‌ها را نه بر اساس صحت آنها بلکه بر اساس جذابیت آنها نقل می‌کنند و این مهم‌ترین تهدید جدی برای اعتبار پیام‌هاست. بگذریم از اینکه آموزش قطعه قطعه درباره یک موضوع بزرگ، توهم یادگیری بدون یادگیری را به وجود می‌آورد و این توهم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. 
 
خواندن تکه تکه پاراگراف‌های یک کتاب، هرگز با خواندن تمام آن کتاب هم ارزش نیست. 
 
امروز هر کسی چند جمله از مارک تواین می‌داند و چند جمله از کنفوسیوس و یکی دو جمله از شوپنهاور و سه چهار جمله از آناگاوالدا. اما حالا فرض کنید که از ما بپرسند که مارک تواین، اگر امروز این مطلب را می‌خواند، چه کامنتی زیرش می‌گذاشت؟ شوپنهاور اگر امروز این مسئله اجتماعی را می‌دید، نظری داشت یا خیر؟ کنفوسیوس در چه بستری رشد کرد که به آن تفکر رسید؟ 
 
اکثر ما ساکت خواهیم ماند. یادگیری کلام بزرگان، فراگیری مدل ذهنی آنهاست. دیدن نقاط قوت آنها و توجه کردن به نقاط ضعفشان و شناختن بستری که در آن رشد کرده‌اند. جز این هر چه هست، محفوظات است و محفوظات اگر قرار بود به کار آید، سالها حفظ کردن همه چیز در مدرسه، برای ما سرنوشت بهتری را رقم می‌زد. 
 
امروز به اندازه گذشته فرصت مطالعه نیست و مطالعات اکثر ما به همین محتوایی که در شبکه‌های مجازی می‌چرخد محدود شده است. کم نیستند کسانی که اگر آنها درباره اگزوپری بپرسی، فقط جمله گل و روباه و اهلی کردن را از او به خاطر دارند و احتمالاً فکر می‌کنند که بعد از قطع شدن رابطه عاطفی او با نامزدش،‌ این جمله را نوشته! چون اگزوپری امروز، صرفاً داروی روابط رها شده است. وقتی دیگر جواب من را ندادی، در اینستاگرام یک گل می‌گذارم و می‌نویسم: هر کس در برابر چیزی که اهلی کرده مسئول است! 
 
اگزوپری که در کنار شازده کوچولو، خلبان جنگ را نوشت، او که زمین انسانها را نوشت، او که از دغدغه‌هایش برای صلح گفت. او که بخش عمده یادداشت‌هایش را در کابین هواپیمای جنگی‌اش قبل از پروازهای شناسایی نوشت و گریست، در ازدحام خیابان‌های دیجیتال ما گم شده است و زیر دست و پای ما له می‌شود. 
 
در این میان، برنده‌ترین دسته، کارخانه‌ دارها هستند. آنهایی که مدیریت Content Factory را بر عهده دارند. اریک اشمیت از گوگل، خودش را در فهرست قدرتمندان جهان در کنار رییس‌ جمهورهای بزرگ می‌بیند و زاکربرگ در کنار سران کشورهای صنعتی،‌ سخنرانی می‌کند و به آنها وعده گسترش دموکراسی و توسعه اقتصادی می‌دهد. الون ماسک، خودروهای برقی‌اش را می‌سازد و سفینه‌ی فضایی‌اش را به هوا پرتاب می‌کند و کوین سیستروم، با هیجان در مورد اینکه سلیقه مردم از خواندن متن به دیدن تصویر تغییر کرده ابراز خوشحالی می‌کند. 
 
دسته دوم برندگان هم شرکت‌هایی هستند که بستر ارتباط را فراهم می‌کنند. درست مانند کسی که آب و برق یک کارخانه را تامین می‌کند. هر چیزی که باعث ایجاد ترافیک بشود خوب است. بایت‌ها باید مگابایت بشوند و مگابایت‌ها به گیگابایت تبدیل شوند. سرانه مصرف باید بالا برود:متن خوب نیست!حجم هر صد کلمه به زحمت به یک کیلوبایت می‌رسد. عکس خوب است! در کمترین حجم‌ها هم به سادگی به صد یا دویست کیلوبایت می‌رسد. فیلم که رویایی است! تحت هیچ شرایطی کمتر از چند مگابایت نخواهد شد. 
 
ابزارفروش‌ها هم لذت خودشان را می‌برند. هر سال محصولات جدید و به قول خودشان پرچمدارهای جدید را معرفی می‌کنند. گاهی چنان شتابزده در پی معرفی محصولات جدید هستند، که مصرف کنندگان می‌بینند محصول جدید تفاوت جدی با محصول قبلی ندارد! 
 
اما اگر فکر می‌کنید که در اینجا می‌خواهم بگویم بیایید شبکه‌های اجتماعی را تحریم کنیم، بیایید تلگرام را پاک کنیم، بیایید وایبر را ببندیم، بیایید اینستاگرام را ترک کنیم، در اشتباهید. طبیعتاً به عنوان کسی که به حوزه محتوا علاقمند است، از این روند جدید هیجان زده و خوشحالم. 
 
باور دارم که با کمی دقت و تلاش، ما هم می‌توانیم به عنوان استفاده کنندگان، سومین دسته‌ای باشیم که در این بازی برنده می‌شویم. 
 
یکسال پیش در چنین روزهایی بود که با ذوق و شوق در عصر ایران درباره عصر محتوا به عنوان یک فرصت تاریخی نوشتم و امروز می‌دانیم که بیش از ده میلیون ایرانی با گوشی‌های هوشمند خود به شغل تولید محتوا مشغول هستند و شغل فیزیکی بسیاری از آنها، اولویت دوم آنهاست. شاید بسیاری از ما چون برای این شغل حقوق نمی‌گیریم، آن را شغل حساب نکنیم. اما کافی است به آمارهایی که در مورد ساعات کار مفید ما ارائه می‌شود نگاه کنیم و آن را با ساعاتی که در اینستاگرام و تلگرام و سایر ابزارها و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانیم مقایسه کنیم. 
 
قطعاً ابزارهای دیجیتال می‌توانند فرصتی بزرگ و تاریخی برای لذت بردن بیشتر، خوشحال تر بودن، توسعه عادلانه فرصت‌ها، یادگیری بهتر و کیفیت بالاتر زندگی باشند. کافی است کارگرانی که در این کارخانه، درخواب راه می‌روند و کار می‌کنند، بیدار شوند. ببینند که چه می‌خورند و چه می‌نوشند و چه تولید می‌کنند.  پس از آن، این کارخانه را ترک نکنند. بلکه بمانند و کیفیت کار خود و محصولاتشان را بالا ببرند.
اگر چنین نکنند، قاعدتاً ابزارهای جدید هم به انبوه ابزارهای قدیمی خواهد پیوست که بدون شناخت فرهنگ و مدل ذهنی، آنها را در اختیار گرفتیم و نه تنها مشکلی را حل نکردند، بلکه مشکلی به مشکلات قبلی افزودند. 

پی نوشت: شاید انتشار چنین مطلبی در عصر ایران، در میان انبوه مشکلات و دغدغه‌هایی که هر روز گرفتار آن هستیم، منطقی به نظر نرسد و کام شما را شیرین نکرده باشد. از این جهت عذر می‌خواهم. شاید هم دوستان عزیز و خوانندگان عصر ایران، ناله و نفرین زیاد نثار من نکردند و جرات کردم در ادامه، در مورد اعتبارسنجی محتوا، کسب درآمد از شبکه های اجتماعی، برندسازی در آنها، زباله گردی در فضای دیجیتال و مطالب مشابه، بیشتر نوشتم.


دوره MBA آنلاین در سایت متمم: با بهره مندی از منابع روز دنیا 
رادیو مذاکره: فایلهای صوتی رایگان آموزشی ارتباطات و مذاکره 
رادیو متمم: فایلهای صوتی رایگان برای توسعه مهارتهای ما

 
عليرضااكبرآبادي بازدید : 137 چهارشنبه 20 خرداد 1394 نظرات (4)

پروفسور محمود سریع القلم استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده کتاب “ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﮕﯽ اﯾﺮان” سی ویژگی یک دوستی مطلوب را اینگونه بیان میکند:



 ۱- انتظارات خود را به حداقل برساند و اگر می تواند صفر کند.

۲- ضرورتاً هر آنچه را که متوجه می شود به زبان نیاورد.

۳- تا اجازه دوست را نداشته باشد، موردی از او را با کسی در میان نگذارد.

۴- از موفقیت او به طور واقعی خرسند باشد.

۵- فقط “نشنود” بلکه به او گوش کند.

۶- در هیچ شرایطی، پشت سر او صحبت نکند.

۷- با او هم بخندد، هم گریه کند.

۸- مرتب از وجود او و ویژگی‌های مثبت او، قدردانی کند.

۹- اگر گله‌ای از او دارد، مدتها صبر کند تا شرایط مناسب حل و فصل آن فراهم آید.

۱۰- یادداشتی که بر روی هدیه می گذارد، از خود هدیه مهم تر است.

۱۱- تا می تواند احترام او را در جمع حفظ کند.

۱۲- بعضاً با خاموشی و سکوت، با او صحبت کند.

۱۳- از عذر می‌خواهم فراوان استفاده کند.

۱۴- اگر بدی دید، گذشت کند.

۱۵- اگر بدی‌ها ادامه پیدا کرد، آن شخص دیگر دوست نیست.

۱۶- تا می‌تواند زبان خود را کنترل کند: زخم زبان به سختی فراموش می‌شود.

۱۷- از سِرّ دوست مراقبت کند.

۱۸- در رفتار و واکنش، قابل پیش‌بینی باشد.

۱۹- پی‌آمد‌های احتمالی هر سخن و رفتاری را قبلاً مطالعه و محاسبه کند.

۲۰- به دوستی، درازمدت نگاه کند تا همیشه محبت و خویشتنداری کند.

۲۱- برای موفقیت او قدم بردارد.

۲۲- وقتی موردی روشن نیست، اول بپرسد بعد قضاوت کند.

۲۳- در اوج عصبانیت، الفاظ و ادبیات مؤدبانه استفاده کند.

۲۴- از ادب و تربیت دوست سوء استفاده نکند.

۲۵- اگر قراراست داستانی را بگوید، همه را بگوید، ۲۰ درصد آنرا مخفی نکند.

۲۶- تاریخ تولد او را بداند و حداقل یادداشتی ماندنی بفرستد.

۲۷- به خاطر پول بیشتر و موقعیت بهتر، به او خیانت نکند.

۲۸- برای گوشزد کردن موردی، اگر لازم باشد پنج سال صبر کند.

۲۹- هوش و تشخیص او را دستکم نگیرد.

۳۰- دوستی مانند کتاب است: سالها طول میکشد تا نوشته شود ولی در عرض چند ثانیه با یک کبریت می سوزد

عليرضااكبرآبادي بازدید : 165 چهارشنبه 26 فروردین 1394 نظرات (0)

هر آنچه باید از تسه ها بدانیم
با سلام خدمت کاربران گرامی تحلیلها

در این مطلب تصمیم داریم تا در رابطه با اوراق تسهیلات مسکن با نماد تسه مطالب آموزشی ای را خدمت شما مطرح نماییم تا کاربرانی که تصمیم به دریافت وام خرید مسکن و یا جعاله(تعمیر واحد مسکونی) را دارند و همچنین افرادی که قصد خرید این اوراق را به منظور کسب سود خرید و فروش دارند با آگاهی کامل تصمیمات خود را گرفته و دچار اشتباه و ضرر و زیان نگردند.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 156 شنبه 22 فروردین 1394 نظرات (4)




آن سالها (اواخر دهه 40 خورشیدی) که سفر به عربستان از سفر به آمریکا هم دشوارتر بود
و “حاجی شدن” مثل این روزها مد نبود، او به خاطر اعتقادات مذهبی اش حاجی شده بود.
آقای مدیرعامل، عادت داشت گاهی به کارخانه سر می زد و کارها را از نزدیک سرک می کشید.
در یکی از همین بازدیدها، زمانی که سر ظهر در حیاط کارخانه قدم می زد، کارگری را دید
که به جای حضور در بوفه، گوشه ای نشسته و مشغول خوردن “نان و پنیر و انگور” است.
نزدیک شد و علت این کار را از او پرسید:
- چرا بوفه نمی روی؟
- غذای کارخانه 12 ریال است؛ نان و پنیر ارزانتر در می آید!
اینطوری چیزی برای خانواده ام جمع می کنم.
مدیر با شنیدن این سخنان دچار بهت شده بود؛
همیشه در مقابل کارمندانش و کسانی که از کار او امرار معاش می کردند، احساس مسوولیت می کرد.
قبلا هم این احساس مسوولیت را ثابت کرده بود؛ زمانی که دستور داد برای نخستین بار در تاریخ شرکت ها و موسسه های خصوصی ایران، شرکت او برای همه کارمندانش خانه بسازد و با وام های بلندمدت در اختیارشان قرار دهد (مجتمع آپارتمانی معروف به 16 دستگاه).
مدیرعامل در حالیکه سرش را به زیر انداخته بود، لبخندی زد و از کارگر دور شد.
از هفته بعد، به دستور مدیرعامل، غذای کارگران در کارخانه های وابسته به شرکت او، رایگان شد.
نام این مرد “حاج محمود خیامی” و شرکت او ایران ناسیونال سابق یا همان “ایران خودرو” بود.
احمد و محمود خیامی به همراه خواهرشان، کارگاه مونتاژ خودروی ایران را سال 1341 تاسیس کرده بودند.
زمانی که شرکت آنها با تشکیلات جدید و نام رسمی “ایران ناسیونال” در سال 1346 و با سرمایه 40 میلیون تومان ثبت شد، تنها می توانست روزانه 10 خودروی سبک و 7 خودروی سنگین (اتوبوس و کامیون بنز) تولید کند.
هفت سال بعد، ایران خودرو با افتخار اعلام کرد که سرمایه شرکت در همین مدت کوتاه، بیش از 12 برابر شده و ایران ناسیونال از نظر کیفیت و کمیت تولید، در ردیف بزرگترین خودروسازان آسیا قرار گرفته است.
پس از آن، در سال 1352، ایران ناسیونال اعلام کرد که خودکفایی در تولید قطعات یدکی را در راس برنامه هایش قرار داده است.
بدین ترتیب، در همین سال، شرکت های بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز، شرکت ریخته گری، شرکت رضای مشهد و… توسط این کمپانی تاسیس شد.
در همین سالها، حاج محمود خیامی با کمک گروهی دیگر از سرمایه داران ایران،
بانک صنعت و معدن و فروشگاه های زنجیره ای کوروش را نیز بنیان نهاد.

سال 1356، ایران ناسیونال اعلام کرد که می خواهد “پیکان” را از خط تولیدش خارج کند، و
با شرکت پژو وارد شراکت جهانی شود و تولیداتش را به کشورهای دیگر صادر کند.
ایشان پس از انقلاب و خروج از ایران
اگر فکر می کنید به آخر داستان یکی از بزرگترین کار آفرینان خوش فکر ایرانی رسیده اید، باید بگویم که داستان تازه شروع شده است!
حاج محمود خیامی به دلیل سابقه خوبی که در همکاری با شرکت مرسدس بنز آلمان داشت،
از این شرکت اعتبار گرفت و در خارج از ایران، کارش را به عنوان فروشنده از صفر آغاز کرد.
به دلیل نبوغ اقتصادی که داشت،این بار هم موفق شد
و اکنون خانواده او، یکی از نمایندگی های فروش مرسدس در انگلیس و آمریکا را دارد.

حاج محمود اعتقاداتی داشت که آنها را تحت تاثیر پول و قدرت قرار نمی داد.
برای همین، زمانی که تمام اموالش را از او گرفتند و از کشور اخراجش کردند،
باز هم بر سر اعتقاداتش باقی ماند.
او با ثروتی که از فروش “مرسدس” در آمریکا به دست آورد، شروع به ساخت مدرسه در مناطق روستایی استان خود (خراسان) کرد و آنقدر به این کار ادامه داد تا به یکی از بزرگترین مدرسه سازان تاریخ کشور تبدیل شد.
خیامی در سالهای گذشته نه‌تنها 110 مدرسه به نام امام علی(ع) در روستاهای استان خراسان ساخته است، بلکه هشت مجموعه بزرگ آموزشی نیز به نام ثامن‌الائمه (ع) در مشهد احداث کرده است.
خیامی ساخت هجده مجموعه کار و دانش را در استان خراسان به پایان رسانده که هجده میلیارد تومان هزینه دربرداشته است.
خیامی بخشی از ثروت خود در انگلستان را نیز صرف برگزاری همایش هایی برای گفتگو میان پیروان اسلام و مسیحیت کرده است
و بخش دیگری از ثروت خیامی به خرید اشیای عتیقه ایرانی در حراجی های بین المللی اختصاص یافته و بالاخره او، اکنون یکی از یاری رسانان به برنامه های فرهنگی ایرانیان در خارج از کشور است.

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • صندوق سرمایه گذاری پارس گستر
  • محسن رناني
  • شركت تعاوني سپهر اقتصاد مهرانديشان نيشابور(سامان فرهنگيان نيشابور)
  • استفاده از اینترنت جهت پیش بینی آب هوا در ورزشهای طبیعت
  • شركت سرمايه گذاري توسعه عمران فرهنگيان نيشابور
  • بازار فرهنگيان
  • وبسايت فروش چيني
  • آرمان شهرفرهنگ وادب
  • نمايش پروازهاي چارتري
  • روبوخلاق
  • يزرگترين مرجع دانلود رايگان تحقيق،پروژه ومقالات دانشجويي
  • وبلاگ قدیمی فنا.ری آموزشی (علیرضااکبرآبادی)
  • ساخت بنر آنلاين
  • اسكين فا
  • سبزوارنگار(مجله اينترنتي)
  • آموزش پاورپوينت
  • ثروت يار(راهنماي سرمايه گذاري در بورس)
  • تبدیل pdf به word
  • سهام و سهامداری آری بورس بازی هرگز
  • تالار بورس ايران
  • تالارمجازي برس ايران(شبيه سازي معاملات)
  • اداره آموزش دوره متوسطه نظری (خراسان رضوی)
  • هزارويك آهنگ
  • مریم بورس (سیگنال خرید - فروش - نگهداری)
  • سهام پدیده شاندیز
  • دانلود اطلاعات(علی حشمتی)
  • نرم افزار
  • ترفندهای کامپیوتری(بیتوته)
  • یادداشتهای پراکنده آقا معلم
  • سايت تخصصي دانلوددرايور
  • مرکزآموزش مجازی دانشگاهیان
  • متمم(محل توسعه مهارت هاي من)
  • بازاريابي
  • وبسايت رسمي محمدرضاشعبانعلي(بازاريابي)
  • الزامات مديريت كارگاه كامپيوتر مدارس
  • كلينيك مجازي مديريت ومديريت وبازاريابي ايرانيان(دكترعليرضاحداديان)
  • سايت جالب ومتنوع
  • دبیرستان پسرانه تیزهوشان دبیرستان هاشمی نژاد
  • دبيرستان دخترانه تیزهوشان فرانگان 5(فاتح)
  • آموزش كلاس اول ♥خانم هلالي♥(معلم صابر)
  • سامانه معرفي وبلاگهاي معلمين كشور
  • سایت نقاشی
  • حکیمانه (ادبیات ایران وجهان )
  • خانه خلاقیت
  • وبسایت رسمی عرفان نظرآهاری
  • انجمن قاریان شهرستان نیشابور
  • وبلاگ تخصصی اکسل \"مدرسه اكسل\" (محمدگلچين حق)
  • گروه دانشجويان كامپيوتر(دانشگاه صنعتي بيرجند)
  • لحظه هاي فيروزه اي
  • سواد اموز مهر_نغمه ی مهر2
  • نغمه مهر
  • به كلاس دوم خوش آمديد(عبدالله قرونه اي)
  • وبلاگ صالح
  • سامانه ثبت نام دانش آموزی وزارت آموزش وپرورش(سناد)
  • پايگاه اطلاع رساني ويژه ي مدارس هوشمند
  • بزرگترین وب بانک نمونه سوالات امتحانی مدارس ایران
  • اداره كل آموزش وپرورش خراسان رضوي
  • پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش
  • دبیرستان شاهد ابوذر غفاری نیشابور(متوسطه دوم)
  • بزرگترین کامیونیتی ایرانیان مقیم استرالیا
  • قیمت روز خودروی شما
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    كدام موضوعات سايت را بيشتر مي پسنديد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 251
  • کل نظرات : 110
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 178
  • بازدید ماه : 462
  • بازدید سال : 8,467
  • بازدید کلی : 130,498