loading...
فناوري آموزشي(اطلاعات معدن طلا هستند)
صلوات

درخواست عضويت در وبلاگ

باسلام خدمت بازديدكنندگان محترم

درصورت تمايل وبراي ارتباط بيشتر خواهشمندم در بخش عضويت سريع ثبت نام نماييد.

همين روبرو__________________________ اينجا

باتشكر

عليرضااكبرآبادي بازدید : 294 شنبه 20 آذر 1395 نظرات (2)
                 یادداشت
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3929 تاریخ چاپ:1395/09/20 بازدید:337بار کد خبر: DEN-1082531

 

 

محمود سریع‌القلم
استاد دانشگاه شهید بهشتی

یکی از نکاتی که باراک اوباما و جان کری در طول رفت و برگشت‌های برجام بارها و بارها تکرار کردند این بود: «ما طیفی از اختلافات با ایران داریم. فعلا بر یک اختلاف و حل آن متمرکز شده‌ایم. فعلا ۸ اختلاف دیگر قابل حل نیستند. تعریف خود را از جمهوری اسلامی تغییر نداده‌ایم و به او نیز اعتماد نداریم. مبنای برجام، اعتماد نیست بلکه نظارت، حضور، روش‌های دیجیتالی، راستی‌آزمایی و بازگشت تحریم در صورت تخلف است. » ۱۵۵ نفر در تیم آمریکا فعال بودند که مورخ و روان‌شناس را نیز شامل می‌شد. در یک فرآیند 10 ساله، با اعمال تدریجی تحریم‌های اقتصادی، آمریکا خود را آماده کرد تا بر اساس آنچه فوری تلقی می‌کرد به حل‌وفصل موضوع هسته‌ای بپردازد.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 261 جمعه 19 شهریور 1395 نظرات (0)
             نگاهی به پرفروش ترین خودروی تمام الکتریکی دنیا
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3859 1395/06/18 کد خبر: DEN-9760ABF4-867A-4856-A7A5-C95208F380DD
 

 

هر روز اخبار زیادی در زمینه ابداع یک فناوری مدرن در خودروها به گوش می‌رسد. شرکت‌های بزرگی چون گوگل و اپل نیز با سرمایه‌گذاری‌های سرسام‌آور خود را درگیر طراحی اتومبیل‌های خودران کرده‌اند. با اینکه بحران سوخت و قیمت بالای نفت بیش از هر زمان دیگری توسط مشتریان ملموس شده، ولی به طرزی عجیب هنوز بیش از 80درصد بازار را همان بنزین‌سوزها و گازوئیل‌سوزها پُر کرده‌اند. با اینکه چندی هیبریدی‌هایی چون نیسان لیف، شورولت ولت و مهم‌تر از همه تویوتا پریوس نیز با اقبال روبه‌رو شده ولی هنوز آینده روشنی برای EVها (خودروهای برقی) متصور نیست. دلیل اصلی‌اش بازده پایین موتورهای الکتریکی و نیاز مدام آنها به شارژ بود. برقی‌ها کم‌کم به اسباب‌‌بازی‌های فناورانه و پروژه‌های دانشجویی تبدیل می‌شدند تا اینکه ناگهان تسلا آمد. یک شرکت نوظهور در زمینه لوازم و تجهیزات برقی که تخصص خوبی در ساخت الکترو موتور و باتری‌های با ظرفیت بالا داشت. همان‌طور که ورود هوندا به دنیای هواپیماسازی شوکه‌کننده بود، معرفی تسلا به‌عنوان یک خودروساز نیز، تعجب‌برانگیز بود. اما به طرزی متحیرانه این آمریکایی تبدیل به بزرگ‌ترین برقی‌ساز دنیا و یکی از ثروتمندترین‌ها شد. شرکت چند مدل را در لیست فروش خود قرار داده ولی بی‌شک «مدل اِس» هنوز هم یک رکورد دست‌نیافتنی است.

 

به تازگی 13 سالگی‌اش را جشن گرفته است. خودروسازی که به نسبت برندهای دیگر هنوز روزهای اول زندگی‌اش را سپری می‌کند ولی در مقابل با چنان موفقیتی روبه‌رو شده که بزرگان آن را در مجموع 50 سال هم تجربه نکرده بودند. تسلا سال 2003 به‌عنوان یک کمپانی صنعتی در زمینه محصولات برقی آغاز به کار کرد. موتورهای برقی‌ خوبی می‌ساخت و باتری‌هایش زبانزد بودند. اینکه چه شد مدیران جوان تسلا به فکر ساخت یک خودرو افتادند هنوز معلوم نیست ولی سال 2011 با یک قرارداد سنگین که با لوتوس انگلستان منعقد کردند، شاسی قدیمی مدل الیسه را خریدند و روی آن یک موتور برقی جالب نصب کردند. این خودرو «رودستر» نام گرفت. پیش‌بینی می‌شد که اولین پروژه خودرویی شرکت، خیلی زود شکست بخورد ولی رودستر چنان محبوب شد که در همان سال اول عرضه توانست در 30 کشور دنیا حدود 2500 دستگاه بفروشد. این خودرو، 2 نفره و2 در روبازی بود که اولین موتور الکتریکی‌اش می‌توانست معادل 248 اسب‌بخار نیرو تولید کند. مدل‌های برقی رکوردهای 288 و 300 اسب‌بخار را نیز در کارنامه ثبت کردند. شتاب صفر تا صد 7/ 3 ثانیه‌ای رودستر تمام تفکرات درباره تنبل بودن ای‌وی‌ها را نقش بر آب کرد. از نظر هزینه انرژی، این‌طور برآورد می‌شود که مصرف سوخت آن معادل مصرف 2 لیتر در هر 100 کیلومتر یک خودروی بنزینی است. تسلا به تنهایی توانست یک دنیای جدید را شکل بدهد. دنیایی به اسم خودروهای برقی اسپرت.

 

 

 

فضایی‌ها روی زمین

تسلا طی فقط یک سال چنان شهرت و ثروتی برای خود دست و پا کرد که هیچ شرکت دیگری تجربه‌اش نکرده بود. سال 2012 که شروع شد، فشارها روی شرکت هم بیشتر شد. حالا دیگر رقبا و منتقدان به دنبال راه نفوذی برای تخریب آن بودند. چالش‌هایی که ابتدا با بحث ایمنی بدنه و امکان حریق باتری‌ها استارت خورد و سپس به بحث دروغ‌گویی درباره میزان مصرف شارژ و دزدی ایده کشیده شد.

اما واقعیت آن است که هیچ‌یک از جار و جنجال‌ها نتوانستند تسلا را به زیر بکشند. تازه این در حالی بود که شرکت در این سال از یک محصول دیگر نیز پرده‌برداری کرد؛ مدل اِس. یک سدان فول‌سایز تمام برقی با ویژگی‌های لوکس. باید اعتراف کرد که شرکت با عرضه این خودرو علاوه بر اینکه تمام رقبا را سرکوب کرد، تاریخ را نیز به سود خود تغییر داد. با اینکه مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و سرمایه‌گذاری‌های کهکشانی در زمینه ای‌وی‌ها کرده بودند ولی تولیداتشان آنقدر محافظه‌کار فانتزی بود که نمی‌شد حتی روی فروش چند ده دستگاهی‌‌شان حساب باز کرد. تسلای جدید همان ابتدای کار با کسب 5 ستاره کامل از مرکز ملی امنیت بزرگراه‌های آمریکا، نشان داد که ایمنی‌اش در حد و اندازه‌های یک شاسی‌بلند ضد گلوله است. به دلیل ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتر، دیگر آن موتوری که روی رودستر نصب شده بود، کشش نداشت. بنا بر این از قوای محرکه جدید رونمایی شد. ابداعی بسیار خبرساز. تسلا با طراحی یک موتور برقی 85 کیلووات ساعتی توانست کاری کند که حداکثر با یک بار شارژ بتوان 426 کیلومتر پیمایش داشت. مدل اِس از همان لحظه رونمایی، فروشی غیرقابل پیش‌بینی داشت.

سال 2012 از سوی سایت‌های کار‌اند درایور و کانسیومر ریپورت به‌عنوان بهترین خودرو برگزیده شد. سال 2013 هم از سوی مجله‌های موتور ترند، اتومبیل مگزین و روزنامه تایم به‌عنوان خودروی سال انتخاب شد. به‌طوری که در سال 2015 تبدیل به پرفروش‌ترین خودروی برقی پلاگین (با اتصال مستقیم به برق شهر) دنیا شد. حدود 60درصد بازار فروشش تنها در آمریکا میسر شده است. اروپایی‌ها که برایش سر و دست می‌شکنند. محال است در دانمارک، نروژ، هلند، آلمان و سوئیس روزی چند تسلا مدل اس مشاهده نشود. چینی‌ها نیز به تازگی به جمع خریداران این برقی اضافه شده‌اند. همان‌طور که شرکت هیچ‌گاه پنهان نکرد که رودستر با طرحی الهام‌ گرفته از لوتوس تولید شده، درباره مدل اس نیز همیشه اظهار می‌کرد که طراحی‌اش از روی خودروهای مزدا بوده است. سال گذشته میلادی اعلام شد که خودروهای برقی تسلا در کل دنیا چیزی حدود یک میلیارد و 600 میلیون کیلومتر پیمایش داشته‌اند. این یعنی جلوگیری از انتشار بیش از نیم میلیون تن گاز دی اکسید کربن. در کوارتر سوم سال 2012 که این خودرو عرضه شد، تنها 250 دستگاه از آن به فروش رفت. اما آمار نهایی حکایت از آن دارد که تا پایان کوارتر دوم سال جاری میلادی فروش از مرز 9 هزار و 760 دلار نیز گذشته است. بیشترین آمار فروش این خودرو به کوارتر پایانی سال قبل برمی‌گردد که عدد 17 هزار و 272 دستگاه ثبت شده است.

 

خواندنی‌های تسلا

بنا به دلایل فنی، در حقیقت هیچ‌وقت یک موتور برقی تسلا خاموش نمی‌شود. درست مانند لپ‌تاپی است که در حالت استندبای قرار دارد. خیلی‌ها هنوز فکر می‌کنند ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا، موسس آن نیز بوده است. در حالی‌که موسس اصلی شرکت الان خودش زیردست ماسک است. حتی نام شرکت تسلا را نیز مارتین ابرهند انتخاب کرده بود. نسخه پایه مدل اس از کره‌ای‌ها نیز ارزان‌تر است ولی نسخه نهایی‌اش از یک ب‌ام‌و هم گران‌تر می‌شود. گفته می‌شود گواهی ثبت اختراع مدل‌های قبلی تسلا دیگر باطل شده است. این یعنی هر کسی می‌تواند از الان به بعد یک خودروی برقی اسپرت در گاراژ خانه‌اش بسازد. طبق قوانین ایالتی که منحصراً برای کمپانی تسلا مصوب شده، خرید و فروش محصولات این شرکت تنها باید از طرف نمایندگی‌های آن صورت بگیرد. زیر شاسی این خودرو چند صد باتری معمولی لپ‌تاپ قرار دارد. اگر مالک تسلا مدل اس باشید در ازای پرداخت تنها 60 دلار می‌توانید طی 90 ثانیه صاحب باتری‌های جدید شوید. موتور برقی تسلا آنقدر کوچک است که به راحتی در دستان یک نفر جا می‌شود و به توجه به وزن 28 کیلوگرمی می‌تواند آن را به سادگی حمل کند. مدل اس بیشترین فضای قسمت بار را در بین رقبایش دارد. برخی از آپشن‌های این خودرو به طرزی عجیب گران هستند. مثلاً نصب سان‌روف روی این خودرو 2500 دلار هزینه دارد. تسلا اولین شرکتی بود که توانست از یک نمایشگر واقعاً بزرگ 17 اینچی در داخل کابین استفاده کند. مرکز ثقل مدل اس و فورد جی‌تی دقیقا در یک نقطه قرار دارند. این خودرو حتی کی‌لس (استارت بدون کلید) هم نیست. باید درونش بنشینید و استارت بزنید.

 

پورشه با قلب یخی

موتور اولیه‌ای که برای تسلا مدل اس در نظر گرفته شد می‌توانست معادل 362 اسب‌بخار نیرو و 440 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این عدد بعدها به 416 اسب‌بخار نیرو و 600 نیوتن‌متر گشتاور رسید. دیفرانسیل محور عقب این خودرو با توجه به ساختار گردش موتور برقی آن باید متفاوت با یک اکسل معمولی باشد. به همین دلیل ضریب انتقال قدرت این خودرو در مقابل حتی آمریکایی‌های عضلانی نیز بیشتر است. شاید موتور این خودرو بسیار قدرتمند و کارا باشد ولی رکوردزنی‌اش را باید مدیون طراحی بسیار آیرودینامیکی دانست که تنها باعث به وجود آمدن ضریب اصطکاک 24/ 0 واحدی شده است. این خودرو با طول، عرض و ارتفاع 4970، 1964 و 1445 میلی‌متری‌اش درست مانند یک مرسدس‌بنز Eکلاس و یا ب‌ام‌و سری 5 کشیده و پرابهت است. به‌طور معمول این تسلاها وزنی حدود 2000 کیلوگرم دارند. استفاده از موتور قوی‌تر یا باتری‌های کمتر، تاثیر مستقیمی بر وزن خودرو دارند. تسلا مدل اس در ویرایش 90D خود می‌تواند به سرعت نهایی 249 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. باور نخواهید کرد اگر بدانید شتاب صفر تا صد این تیپ فقط 8/ 2 ثانیه است. البته شاید این مدل از نظر سرعت و قدرت سرآمد تسلاها باشد ولی اغلب مشتریان ترجیح می‌دهند سراغ نمونه کندتر ولی فول‌تر P85D بروند که شتاب صفر تا صدی معادل 1/ 3 ثانیه دارد. مدتی که از عرضه همین مدل گذشت، تسلا کاری کرد که ضمن حفظ المان‌های لوکس و تجملی، شتاب نسخه اسپرت‌ را نیز داشته باشد. به همین خاطر یک موتور برقی جدید 691 اسب‌بخاری رویایی را روی آن تعبیه کرد. خرید یک تسلای 2 محور برای مشتری‌اش تقریبا 15 هزار دلار قیمت بیشتر را در پی دارد. البته این سیستم کاهش مصرف برق را تا 2درصد نیز در پی دارد.

یکی از ایراد‌های اصلی تولیدات تسلا، وجود تیپ‌های مختلف و پیچیدگی انتخاب در آنهاست. مثلاً همین مدل اس در تیپ پایه خود قیمتی معادل 60 هزار دلار دارد ولی در صورت استفاده از بالاترین فناوری‌ها این عدد به 105 هزار دلار هم می‌رسد. این اختلاف بازه قیمتی را هرگز در هیچ شرکت دیگری ندیده بودیم. در حال حاضر چالش اصلی شرکت، بحث وزن بالای باتری‌ها است که به خودی خود وزنی معادل 540 کیلوگرم پیدا کرده‌اند. آخرین راهکاری که تسلا با کمک پاناسونیک ابداع کرده، استفاده از باتری‌های سیلندری به جای باتری‌های تخت است. باتری‌هایی با فناوری نیکل-کبالت-آلومینیوم. البته سری فوق هنوز به‌صورت محدود عرضه می‌شود چراکه قیمت آن تقریبا 22درصد بیشتر نمونه‌های متعارف است. تسلا به شدت نسبت به کیفیت باتری‌ها تعصب دارد. به‌طوری‌که بسته کامل را تا 8 سال و یا 200 هزار کیلومتر گارانتی کرده است. اواسط سال گذشته مهندسان شرکت از فناوری جدید تزریق سیلیکون به گرافیت برای بهبود 6درصد ظرفیت نگهداری الکتریسیته خبر دادند که البته این پروژه نیز از نظر اقتصادی هنوز برای شرکت مقرون به صرفه نیست. گهگاه بخشی از دانش علمی این خودرو برای محافل دانشگاهی منتشر می‌شود. همین اواخر متوجه شده‌ایم که جعبه فیوز این خودرو قطعاتی با جریان 1300 آمپر نیز دارند. تیپ 40kwh به‌عنوان سری پایه مدل اس دارای یک موتور برقی 382 اسب‌بخاری با 430 نیوتن‌متری است. شتاب صفر تا صد آن 5/ 6 ثانیه‌ و سرعت نهایی‌اش 180 کیلومتر در ساعت است. این مدل با یک بار شارژ 230 کیلومتر پیمایش دارد. سری میانی این خودروها با یک موتور برقی 518 اسب‌بخاری و 658 نیوتن‌متری می‌تواند صفر تا صد را در 2/ 4 ثانیه طی کند و سپس به سرعت نهایی 249 کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو نیز با یک بار شارژ کامل باتری‌ها می‌تواند بیش از 500 کیلومتر پیمایش داشته باشد. اما دست آخر بهترین و البته گران‌ترین مدل تسلا مدل اس، نسخه‌ 100kwh است با موتور رویایی 762 اسب‌بخاری که 967 نیوتن‌متر نیز گشتاور دارد. شتاب صفر تا صد آن تنها 5/ 2 ثانیه ثبت شده است. به‌صورت تئوری حساب شده که یک تسلا مدل اس پایه سالانه بین 600 تا 700 دلار هزینه برقی دارد.

 
عليرضااكبرآبادي بازدید : 296 چهارشنبه 30 تیر 1395 نظرات (0)

 

 

معنای اپوزیسیون چیست ؟

اپوزیسیون در لغت به معنای ضدیت , مخالفت و مقابله است و در مفهوم وسیع به معنای کوشش و تلاش احزاب , اتحادیه ها و گروه ها برای دست یابی و رسیدن به اهدافی در جهت مخالف هدف های دارندگان قدرت سیاسی , اقتصادی و اجتماعی است .
در نظام سیاسی و حکومتی دنیا دو نوع اپوزیسیون مطرح است : قانونی یا پارلمانی ; غیر قانونی .
الف ) در برخی نظام هایی که دارای حکومت پارلمانی هستند, به موجب قانون اساسی آن کشور, موجودیت اپوزیسیون به رسمیت شناخته شده و در پارلمان گروهی را تشکیل می دهند که از دولت یا حکومت حمایت نمی کنند, اما همانند دولت خود را وفادار به قانون اساسی آن کشور می داند, به بیان دیگر, محور وفاق ملی و وحدت آن ها, قانون اساسی است . آن ها می توانند در گفت و گوهای مجلس قانون گذاری , مطابق شرایطی که قانون اساسی معیّن کرده , در کار حکومت نظارت مستقیم داشته باشند و افکار عمومی را در جریان وقایع و حوادث کشور و جهان قرار دهند. این گونه اپوزیسیون در کشورهای سنتی لیبرال , مانند انگلستان , فرانسه و سوئد که معمولاً دو حزب اصلی و مهم در آن وجود دارد, مظهر حکومت احتمالی آینده است و به نوبت نقش حاکم و اپوزیسیون را به عهده می گیرند.
ب ) در برخی از نطام های حکومتی اعم از این که دارای قانون اساسی و پارلمان باشد, مانند امریکا و یا نباشد,مانند عربستان , اپوزیسیون جایگاهی در قانون اساسی ندارد و به عنوان یکی از نهادهای قانونی و رسمی به حساب نمی آید.(1)
در کشورهای جهان سوم و عقب مانده , اپوزیسیون غالباً به آن دسته از مخالفانی اطلاق می شود که در صددبراندازی نظام حکومتی آن جامعه یا به زیر کشیدن قدرتمندان نظام از اریکهء قدرت هستند و گاهی اوقات از طرف قدرت های مسلط جهانی به صورت پنهان یا آشکار مورد حمایت و پوشش سیاسی , تبلیغی و مالی قرار می گیرند.
پـاورقی:
1) در مورد واژهء اپوزیسیون ر.ک : داریوش آشوری , دانشنامهء سیاسی و فرهنگ فشردهء انگلسی به فارسی آریانپور رجوع شود.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 278 پنجشنبه 03 دی 1394 نظرات (0)

"یادداشت جدید دکتر سریع القلم"

 

چون سیستم سازی اصولی دارد که باید آنها را در فرهنگ عمومی خودمان بوجود آوریم. اما سؤال مهم تر از اینکه چرا نمی توانیم سیستم درست کنیم، این است که چرا باید سیستم داشت؟ سیستم رانندگی، سیستم تصمیم گیری، سیستم مالیاتی، سیستم قیمت گذاری، سیستم راه رفتن در پیاده رو، سیستم گرفتن مدرک دکتری، سیستم مدیریت تلویزیون، سیستم ارزیابی دوست و دشمن، سیستم داشتن روان سالم، سیستم حکمرانی. 

 

اگر هدف یک بنگاه، نهاد، شخص، مؤسسه، جامعه و حکومت، حفظ وضع موجود باشد، نیازی به سیستم نیست. سیستم صرفاً برای حرکت، رشد، پیشرفت و توسعه است. سیستم یعنی رویه، قاعده، قانون، آیین نامه و منطق. قضاوت های فردی، غرایز، دخالت های فردی، عمل خارج از رویه و آیین نامه ها یعنی ضد سیستم. 

 

قوه مقننه و دولت آلمان برای یک میلیون مهاجر عمدتاً مسلمان در سال 2015، دو میلیارد یورو بودجه تصویب کرده، برای هر کدام پروندۀ پزشکی تشکیل داده، جهت تغذیه، مسکن و حتی پول تو جیبی آنها (600 یورو از اول ژانویه 2016) برنامه ریزی کرده و امیدوار است این مهاجرین که 60 درصد آنها مردان زیر 30 سال هستند را با آموزش زبان آلمانی طی دو سال آینده به تدریج وارد بازار کار کند. آیا این اقدامات تابع افراد است یا مجموعه ای از قواعد و قوانین قابل اجرا؟ در جدول زیر، تاریخ توسعه نشان می دهد که نمونۀ ب، زمینۀ پیشرفت دارد. 

 

جهان سومی ها عموماً دولت قوی و جامعۀ ضعیف دارند. وقتی دولت و حکومت همه کاره هستند، جامعه ضعیف می ماند. درحالیکه جامعۀ قوی آلمان به دولت این کشور می گوید من اجازه نمی دهم دولتم در بحران های خاورمیانه، فعالیت گسترده نظامی کند. جامعه تشکل و حق تشکل دارد. رسانه های مستقل می توانند در طیف مسایل آلمان، بنویسند و نظر دهند و افکار عمومی را شکل دهند. اشخاص صرفاً فکر دارند و فکر می کنند و سیستم ها را می سازند.یک سیستم اجتماعی متشکل از احزاب، رسانه ها، گروههای مدنی و صنفی دیده می شوند.

 

گفته می شود خانم مرکل به شدت با افکار عمومی، مدیریت می کند و آراء مردم که توسط یک تشکیلات حرفه ای در دفتر او سنجیده می شود اثر گذاری مستقیم بر مملکت داری آلمانی دارد. 

 

وقتی سیستم ساخته می شود، فکر اهمیت پیدا می کند و به صورت خودکار تخصص گرایی و شایسته سالاری رشد می کند. وفاداری به فکر، وفاداری به سیستم را به دنبال می آورد. قدرت اصلی کشورهای صنعتی در جامعه آنهاست: در صنعت، مؤسسات، دانشگاهها، بانکها، شرکتهای بیمه، بیمارستانها، نهادهای مدنی و بنگاهها که عموماً خصوصی هستند. قدرت دولتها ناشی از قدرت جوامع آنهاست. در این چارچوب، افراد فقط برای این مؤسسات و نهادها فکر و ابداع می کنند و سیستم ها را رشد می دهند. 

 

سؤال: فرض می کنیم این بحث، صحیح و دقیق است. چگونه این سیستم درست می شود؟ جواب: در کشورهای در حال توسعه، مسئولیت سیستم سازی با دولت و حاکمیت است. 

 

سؤال: چگونه می شود که یک حاکمیت و دولت سیستم می سازند؟ جواب: وقتی که 4 مورد زیر برای مجموعۀ حاکمیت و دولت از اهمیت جدی برخوردار باشد: 

1. آینده کشور به عنوان یک سیستم؛ 2. کیفیت زندگی مردم از طریق ایجاد رقابت و شفافیت؛ 3. سیستم سازی برای تولید ثروت از طریق بخش خصوصی، مزیت نسبی، رقابت منطقه ای و بین المللی؛ 4. منطبق کردن ریل سیاست خارجی بر ریل الزامات توسعه اقتصادی. 

 

سؤال: این چهار اصل را از کجا آورده اید؟ جواب: تجربه بشری در 60 سال گذشته. 

 

سؤل: پس فرهنگ، تدین و سنت چه می شود؟ جواب: بدون امکانات، بدون درآمد و ثروت ملی، فرهنگ و تدین و سنت حفظ و متبلور نمی شوند. ساختن یک تمدن جدید، امکانات می خواهد. بدون تولید ثروت، نه کار پایدار سیاسی می شود کرد و نه کار پایدار فرهنگی و نه می شود تمدن ساخت.

 

آیا می توانید پنج مسئول یا سیاستمدار کره جنوبی را نام ببرید؟ احتمالاً خیر. چون کره جنوبی یک سیستم است. چرا دولت جدید کانادا، دو مهاجر که تبعۀ کانادا شده اند را در کابینه عضو می کند آن هم در وزارت دفاع. دلیل: کانادا یک سیستم است. شخص سیک هندی برای یک سیستم کار خواهد کرد و ویژگی های شخصی او نقشی در تصمیم گیریهای او ندارد.

 

به همین دلیل است که یک ایرانی در یک کشور صنعتی، به بالاترین درجۀ سمت سیاسی یا اقتصادی یا بانکی می رسد چون محل تولد، رنگ مو، لهجه، و مرام او اهمیت ندارد بلکه تنها ملاک، دانش و تخصص و تواناییهای فکری اوست. 

 

همان طور که مشاهده می شود آزادی فکر و آزادی برای خلاقیت، شایسته سالاری و تخصص گرایی به مراتب مهم تر و تعیین کننده تر از آزادی سیاسی است. تا زمانی که در طیف مسایل، سیستم نسازیم و با قاعده و قانون و آیین نامه و تخصص تصمیم نگیریم بر اساس خود تئوری سیستم ها، نباید در انتظار بهبود و اصلاح و پیشرفت و افزایش کیفیت ها باشیم.

 

دکتر سریع القلم

عليرضااكبرآبادي بازدید : 149 شنبه 14 آذر 1394 نظرات (0)

اگر ما در حد تركيه با جهان ارتباط داشتيم، تخصص را گرامي مي‌داشتيم و به يك نفر، بیش از ده حكم اجرايي نمي‌داديم.

 

اگر ارتباطات جدي بين‌المللي داشتيم، سريع آلودگي هواي تهران، ايمني جاده‌ها، ترافيك شهري، نظام اداري و ده‌ها مورد را مجبور مي‌شديم حل‌وفصل كنيم.

اگر ارتباطات وسيع بين‌المللي داشتيم، نمي‌توانستيم نرخ دورقمی تورم را براي دهه‌ها حفظ كنيم.

 

اگر بين‌المللي بوديم، در دانشگاه‌های ما، از اساتید کره‌ای و ژاپنی گرفته تا محققان مصری و برزیلی حضور پيدا مي‌كردند، تدريس مي‌كردند، آموزش مي‌دادند و مي‌آموختند و افراد دانشگاهی در داخل کشور، خود را محك مي‌زدند.

 

اگر بين‌المللي بوديم، قبول نمي‌كرديم درصد قابل‌توجهی از مردم ايران از اتومبيل پرايد استفاده كنند.

 

اگر بين‌المللي عمل مي‌كرديم، روبروي شاخص ارزي ايران در صرافي‌هاي خارجي، معادل‌های بسیار ضعیف را نمي‌ديديم.

 

منظور از بین‌المللی شدن چيست؟ سه اصل است:‌ رقابت، كيفيت و استاندارد. تصور نكنيد كه مقصود تعامل صرفاً با غرب است. يكي از بهترين مصاديق براي فهم بین‌المللی شدن، كشور كره جنوبي است. هم پيشرفت خارق‌العاده‌اي كرده‌اند و بدون منابع طبيعي نزديك به يك تريليون دلار توليد ناخالص داخلي دارند. هم‌زبان و فرهنگ و ادبيات خود را حفظ كرده‌اند و هم مي‌توانند با سيستمي رقابتي و جهاني كه بپا كرده‌اند، همسایه شمالي خود را تهديد اقتصادي كنند. كرة شمالي نگران باز شدن است چون تضادهاي دروني آن برملا مي‌شود و نظمي كه ايجاد كرده‌اند را متزلزل مي‌كند.

 

آيا من و شما مي‌توانيم سه نفر از مقامات كره جنوبي را نام ببريم. احتمالاً خير. چون كره جنوبي سيستم است و نه فرد. اما همین‌که در جهان گفته مي‌شد ونزوئلا يا ليبي، همه مي‌دانستند نام كدام افراد را بايد مطرح كنند. اول شرط توسعه‌يافتگي اين است كه همه بپذيرند، سيستم‌سازي مبناي تحول است و افراد صرفاً سيستم را مديريت مي‌كنند.

 در جهان سوم تعهد جايگاهى ندارد، آدمها بين ساعت يك ربع به هفت، هفت، و هفت و ده دقيقه فرقى قائل نيستند، وقتی با تأخیر سر قرار میرسند بجای عذرخواهی میگویند: اِ ؟ خیلی وقته اومدی ؟! بنابراینا ارزش كسى كه هر روز سر ساعت هفت در محل كار حاضر است الزاما حفظ نميشود، بلكه كسيكه گستاخ تر است و روى بيشترى دارد حرف اول را ميزند، كارمندى كه كارش را درست انجام ميدهد هميشه تحت فشار است بى آنكه رشد كند، در مقابل كارمندى كه از زير كار در ميرود راحت تر است، جواب خيلى از سؤالها اين است: حالا مگه چى شده ؟! در كشورهاى پيشرفته مردم آگاهى و بينش بهترى دارند، آنها ميدانند كه كسيكه متعهدتر است قابل اعتماد و البته قابل احترام است، جامعه به افراد سخت كوش نياز دارد و اين افراد رشد ميكنند ! و این است که بسیاری که مهاجرت میکنند در کشورهای دیگر موفق هستند ! در خاورميانه عمدتا ارزشها جابجا شده، تو اگر آدم سخت كوشى باشى بايد كل سيستم را به جلو هل دهى و البته نخواهى توانست، کسیکه کار نمیکند راحت تر زندگی میکند و فشار کمتری متحمل است ! يكروز تعطيل رسمى است، روز بعد بين التعطيل و بعدش جمعه، و شنبه هم هنوز عده اى مرخصى هستند و كارها انجام نميشود، يكروز آفتابى ساعت نه صبح ميروى به ادارات و كارمندى داد ميزند سيستم قطعه ! و تو هيچ حرفى براى گفتن ندارى، هيچكس پاسخگو نيست، زمان ارزشى ندارد و اين را از صفهاى طولانى سوخت گيرى سى.ان.جى ميتوان فهميد، سرعت جامعه كند است و تو نميتوانى تند بروى ! همه ميدوند و عجله دارند اما همه شان هم علاف اند ! كار مثبتى انجام نميشود، توضيح دادن بيفايده است، همه میخواهند سر طرف مقابل کلاه بگذارند، پس وقتی تو وعده تشویق به کارمند یا پیمانکاری میدهی بیچاره باور نمیکند ! فکر میکند تو وعده سر خرمن میدهی ! ساده ترین کارها به سختی انجام میشود، وقتی 100 تا تک تومنی از کسی میگیری ناراحت است و میخواهد سکته کند اما وقتی 2 ساعت وقتش تلف میشود نمیفهمد ! سود و زیان تعریف خاص خود را دارد، سرمایه ها به سمت تولید نمیروند، مردم کیفیت را نمیبینند فقط به قیمت توجه میکنند، سطحی نگری شایع است، اگر تو آدم نکته سنج و دقیقی باشی سختیهای زیادی خواهی داشت، و در این جامعه است که این ضرب المثل همچنان تیشه به ریشه تمام اقتصاد و فرهنگ و ادب و انسانیت و مدنیت میزند: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو

عليرضااكبرآبادي بازدید : 129 سه شنبه 03 آذر 1394 نظرات (0)
یک دانشجوی افغانی ميگفت زمان تحصيلم در سوئيس با يكی از اساتيد دانشگاهمون رفتيم كافه نزديك دانشگاه تا قهوه بخوريم.
 
حرف از حكومت و اوضاع بد افغانستان شد كه استادم حرف جالبی زد كه همواره توی ذهنم نقش بست.

استادم گفت: فكر نكن برای كشورها قرعه كشی كرده اند و مردم سوئيس به خاطر شانس خوب اين حكومت گيرشون اومده و مردم افغانستان بد شانس بودن و به اين روز افتادند، بلكه هر ملتی حكومتی كه سزاورش هست رو ميسازه و اتفاقا مردم سوئيس حقشون داشتن حكومتی اينچنين هست و افغان ها هم لياقتشون بيشتر از اينی كه دارند، نيست.
 
دوستم ميگفت: كمی احساس تحقير كردم، به همين خاطر پرسيدم: افغان ها چه كاری بايد انجام دهند تا تغيير كنند؟
 
استاد فنجون قهوه رو از كنار دهانش پائين آورد و لبخندی زد و گفت:
 
هر سوئيسی در سال 10 كتاب ميخواند، تو اگر يك افغانی را ديدی از طرف من بهش بگو چنانچه مردم كشورت سالی يك كتاب بخوانند كشورت تغيير خواهد كرد.
 
این راه حل به کشورهای مشابه نیز قابل تعمیم است.
قانونی داریم که همیشه صادق است:
 
""ما به محیط مان عادت می کنیم""
 
اگر با آدم های بدبخت نشست و برخواست کنید، کم کم به بدبختی عادت می کنید و فکر می کنید که این طبیعی است.
 
اگر با آدم های غرغرو همنشین باشید عیب جو و غرغرو می شوید و آن را طبیعی می دانید
 
اگر دوست شما دروغ بگوید، در ابتدا از دستش ناراحت می شوید ولی در نهایت شما هم عادت می کنید به دیگران دروغ بگوییدو اگر مدت طولانی با چنین دوستانی باشید، به خودتان هم دروغ خواهید گفت.
 
اگر با آدم های خوشحال و پر انگیزه دمخور شوید شما هم خوشحال و پرانگیزه می شوید و این امر برایتان کاملا طبیعی است.
 
"تصمیم بگیرید به مجموعه افراد مثبت ملحق شوید وگرنه افراد منفی شما را پایین می کشند و اصلا متوجه چنین اتفاقی هم نمی شوی"

عليرضااكبرآبادي بازدید : 92 شنبه 30 آبان 1394 نظرات (0)

ما از وحشت فراموش کردن دیگران است که

 

عکس آنها را به دیوار می کوبیم

 

یا روی تاقچه می گذاریم

 

یک وفاداری کاذب

 

خود ما به عکس هایی که به دیوارهای اتاقمان می کوبیم

 

نگاه نمی کنیم

 

یا خیلی به ندرت و تصادفا نگاه میکنیم

 

ما به حضور دائم و به چشم نیامدنی آن ها عادت می کنیم

 

عکس فقط برای مهمان است

 

   این را یادتان باشد که ذره یی در قلب بهتر از کوهی بر روی دیوار است

 

رونوشت بدون اصل __ نادر ابراهیمی

عليرضااكبرآبادي بازدید : 177 سه شنبه 28 مهر 1394 نظرات (1)

عکاسی شاید بی‌واسطه‌ترین ابزار برای ثبت ابعاد تلخ و خوفناک جنگ باشد. عکس‌هایی از ساسان مویدی، جاسم غضبانپور و مهدی منعم از جنگ هشت‌ساله ایران و عراق و بازماندگان آن را در این گالری گرد آورده‌ایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

اميدوارم واژه ي جنگ از تمامي فرهنگ ها حذف شود

تصاوير در ادامه مطلب

عليرضااكبرآبادي بازدید : 123 یکشنبه 19 مهر 1394 نظرات (1)
بین الملل > دیپلماسی - یک کارشناس روس در مقاله ای سناریوی جالبی را در ارتباط با همپیمانی روسیه با ایران، عراق و سوریه در جنگ با داعش ترسیم کرده است که پایان آن به تجزیه عربستان و نابودی قطر منتهی می شود.
 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت ایران رو، ولادیمیر آلکسییف در این مقاله با برشمردن مزایای فراوان این همپیمانی برای مسکو تبیین کرده است که چگونه روسیه با حملات هوایی و ایران و عراق و روسیه با گسیل داشتن نیروهای زمینی می توانند داعش را به سمت عربستان سعودی روانه کرده و با استفاده از آن عربستان را به چهار یا پنج قسمت تبدیل کنند. 

این نویسنده روس معتقد است در صورت موفقیت این سناریو، قیمت نفت به 150 تا 200 دلار در هر بشکه می رسد و اتحادیه اروپا کاملا به نفت و گاز روسیه وابسته خواهد شد. در عین حال ایران و عراق نیز بزرگترین صادر کننده نفت جهان خواهند شد.

آنچه می خوانید ترجمه مقاله این نویسنده روس است:

 مسکو 25 سال بعد از عقب کشیدن ارتش خود از افغانستان دوباره نیروهای خود را به خارج از حدود شوروی سابق فرستاده و در سوریه علیه گروه های تروریستی و افراطی مخالف بشار اسد عملیات جنگی شروع کرده است. این اقدام در شرایط رویارویی شدید با غرب بر سر اوکراین و تحریم های مالی، اقتصادی، نظامی و سیاسی غرب علیه روسیه نه فقط خطرناک است بلکه به خودکشی شباهت دارد. گفتنی است که کشورهای اساسی عربی و اسلامی نظیر ترکیه، عربستان سعودی و کشور ثروتمند قطر رفتار مسکو را به باد انتقاد شدیدی گرفته اند. سازمان «اخوان المسلمین» مصر و سوریه علیه روسیه جهاد مقدس اعلام کرده اند. شیخ یوسف القرضاوی رهبر مجمع جهانی علما نیز همین مطلب را بیان کرد. البته ایران، عراق و مصر کنشگران مهم دیگر منطقه ای که با سوریه ارتباط دارند، از رفتار مسکو پشتیبانی کرده اند. الجزایر، تونس و کشورهایی که قربانی انقلاب های رنگین ساخت آمریکا شده یا می توانند به هدف بعدی آن تبدیل شوند، به این جریانات با چشم مثبت می نگرند ولو اینکه اظهار نظر نمی کنند. در حالی که جنگ افغانستان موجب فروپاشی اتحاد شوروی شده بود، ببینیم این حوادث برای فدراسیون روسیه چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟

 روسیه به این عملیات چه نیازی دارد؟

 قرائن نشان می دهد که روسیه تصمیم راهبردی مبنی بر به چالش کشاندن آمریکا و برنامه های سلطه جویانه آن در خاور میانه را اتخاذ نموده است. رئیس جمهور روسیه با وجود افت شدید قیمت های نفت و تحریم های اقتصادی که به منظور مقابله با سیاست روسیه در اوکراین اعمال شده است، سعی می کند توان نظامی، وزن سیاسی و نفوذ اقتصادی مسکو را در منطقه ای گسترش دهد که مدتهاست که در مدار نفوذ واشنگتن قرار دارد. ملاقات اخیر باراک اوباما و ولادیمیر پوتین در سازمان ملل متحد این واقعیات را تغییر نداده است.

 البته فعلاً نمی توان شرکت روسیه در جنگ افغانستان و در مناقشه سوریه را با هم مقایسه کرد. در حال حاضر فقط گروه نه چندان بزرگ نیروی هوافضایی روسیه که شامل ده ها هواپیما و بالگرد جنگی است، در سوریه فعالیت می کند. از ناحیه دریای خزر از طریق سرزمین ایران و عراق اولین ضربه موشکی به زیرساخت تروریستی در سوریه وارد آمد. مسکو هر گونه احتمال اعزام نیروی زمینی به سوریه را منتفی می داند. ولی در این صورت سئوال منطقی مطرح می شود که آیا می توان فقط به وسیله ضربات هوایی داعش و گروهک های تروریستی دیگر را سرکوب کرد؟ ایالات متحده و ائتلاف 60 کشور تحت ریاست آن یک سال است که مواضع داعش را در سوریه بمباران می کند ولی هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود. زمانی در روسیه هم اعلام می شد که نیروی هوایی بدون عملیات زمینی نمی تواند داعش را از بین ببرد.

آیا ما شاهد یک تضاد فکری هستیم؟ یا اینکه نیروی هوایی ما از نیروی هوایی آمریکا و ناتو اینقدر قوی تر است؟ البته که خیر. بنا بر این، نمی توان فقط به وسیله ضربات نیروی هوایی به پیروزی دست یافت. ولی مسکو حاضر نیست نیروهای خود را به سوریه بفرستد. رمز این قضیه چیست؟ باید افزود که عربستان سعودی، ترکیه و قطر از آغاز بمباران ها کمک به نیروهای دست نشانده خود چون جبهه النصره، جیش الفتح، جیش الاسلام، احرار الشام و امثال آنها را مضاعف کرده اند. غرب هم در کمین نشسته و منتظر فرصت مغتنم برای ممانعت از عملیات مسکو در سوریه است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بعد از دو حادثه با جنگنده سو-30 روسی که وارد حریم هوایی ترکیه شد، از قطع روابط دوستانه با روسیه هشدار داد. به گفته وی، هر حمله به ترکیه به عنوان حمله به ناتو تلقی خواهد شد. اردوغان تأکید کرد که همه از روابط حسنه بین روسیه و ترکیه و همکاری آنها در زمینه های مختلف اطلاع دارند. ولی اگر این روابط دوستانه خاتمه یابد، طرف روس چیزهای زیادی از دست خواهد داد و باید این را بداند.

مسأله این است که مسکو نمی تواند با سقوط رژیم بشار اسد سازش کند زیرا این امر به معنی شکست راهبردی در مقابله با غرب و رژیم های محافظه کار عربستان خواهد بود که به وسیله بازی خود  در جهت کاهش قیمت های نفت طی یک سال گذشته به اقتصاد روسیه لطمه شدیدی زده و به این کار ادامه می دهند. علاوه بر آن، از دست رفتن سوریه بدان معناست که قطر خط لوله بزرگ انتقال گاز  خود را از طریق عربستان سعودی و اردن تا ساحل سوری و از آنجا به اروپای جنوبی خواهد ساخت. در این صورت همه برنامه های فدراسیون روسیه در زمینه ایجاد مسیر جنوبی صدور گاز از خارج خاک اوکراین خنثی شده و صادرات گاز به اتحادیه اروپا به میزان سی تا چهل درصد کاهش خواهد یافت. در واقع، تدابیر ما در سوریه در جهت نجات بشار اسد به معنی جنگ در راه بقای روسیه به عنوان قدرت نیرومند و غیر وابسته ای با اقتصاد مستقل خود تلقی می شود. در غیر این صورت وابستگی تحقیر آمیز به آمریکا و عوض شدن رژیم فعلی ولادیمیر پوتین با رژیم لیبرال غرب گرایی که همه دستورات واشنگتن را اجرا کرده و فقط برای غرب مواد خام تأمین کند، در انتظار ما خواهد بود.

بعد از آن به کجا برویم؟

امیدواریم که مسکو بفهمد که بسنده کردن به عملیات نیروی هوایی در سوریه به معنی ناکامی کاری است که  شروع شده است. تنها راه حل موجود، حرکت به پیش تا دستیابی به نتیجه اساسی و آن بیرون راندن ایالات متحده از خاورمیانه و متزلزل کردن پایه های رژیم های محافظه کار عربستان به خصوص رژیم های سعودی و قطری است که به وسیله تنزل قیمت های نفت و فروش گاز به قیمت دامپینگ به اقتصاد ما لطمه می زنند و از طرف واشنگتن بازی می کنند. به این منظور باید پیمان محکم نظامی - سیاسی و اقتصادی روسیه با کشورهای هلال شیعی یعنی ایران، عراق، سوریه و یمن را بسته و به کنترل شیعیان بر مناطق شیعه نشین مانند بحرین، استان شرقی عربستان سعودی و استان های جنوبی سعودی نجران و جیزان مساعدت نمود.

حزب الله لبنان باید یکی از اعضای این پیمان شود. این پیمان از نظر وزن راهبردی (به لحاظ جمعیت، سرزمین، ثروت های طبیعی، موقعیت ژئوپلتیکی و غیره) از همه پیمان های دیگر روسیه قوی تر بوده و در بخش انرژی به نیرویی تبدیل خواهد شد که قیمت های جهانی نفت و گاز و جغرافیای توزیع این منابع را تعیین کرده و از سلاح انرژی برای مقابله با برنامه های غرب در زمینه تحمیل ارزش های لیبرال، هم جنس بازی و بچه بازی به جوامع با اخلاق سنتی استفاده خواهد نمود. بدون تردید، الجزایر، مصر، تونس، فلسطین و کشورهای دیگری که از سلطه آمریکایی - وهابی به تنگ آمده اند و نیز اقلیت های قومی و مذهبی مانند کردها، دروزها، اسماعیلیان، مسیحیان و دیگران می توانند بدان ملحق شوند.

ایران در هلال شیعی نقش کلیدی ایفا می کند زیرا پیروزی بر تروریست های سنی در سوریه و عراق بدون نیروهای مسلح ایران غیر ممکن است. این پاسخ به سئوالی است که فرق عملیات جاری نیروی هوافضایی روسیه در سوریه با رفتار ائتلاف آمریکا - ناتو - وهابیون چیست. واضح و روشن است که عملیات زمینی باید در پی ضربات به حساس ترین و مهم ترین تأسیسات داعش و سایر گروه های تروریستی شروع شود.

ایران، واحدهای ارتش ملی سوریه بعد از تجدید صف آرایی، ارتش منظم عراق، دسته های پیش مرگه کردی در سوریه و عراق و دسته های شبه نظامی شیعه و سنی که از طرف مقامات رسمی مشروع دمشق و بغداد می جنگند، باید در این عملیات شرکت کنند. شمار جمعی آنها می تواند از حد 500 هزار نفر بگذرد که این نیروها با پشتیبانی فدراسیون روسیه به صورت تانک های مدرن، سامانه های آتش متراکم، توپخانه، بالگرد ها و سامانه های ضد هوایی به نیرومندترین نیروی مسلح در منطقه تبدیل خواهد شد.

باید داعش و سایر شبه نظامیان گروه های افراطی را به سمت جنوب، به عربستان سعودی و قطر راند زیرا این کشورها با تزریقات مالی سرشار، صدور اسلحه و آمادگی شبه نظامیان و با استفاده از سم پاشی های تبلیغاتی شبکه های الجزیره و العربیه، آتش انقلاب های رنگین خاور میانه را دامن زدند. با عنایت به وضعیت نیروهای مسلح سوریه و عراق روشن می شود که فقط ارتش ایران با مشارکت مستشاران ستاد کل روسیه می تواند در رأس این گونه عملیات زمینی قرار گیرد. در حال حاضر نظامیان روس، ایرانی، سوری و عراقی فعالیت خود را خوب هماهنگ می کنند و در بغداد مرکز اطلاعاتی فعالیت می کند که هدف آن، تبادل اطلاعات درباره سازمان های تروریستی است ولی این مرکز می تواند در آینده به مرکز هماهنگی مقابله با تروریسم تبدیل شود.

چه چیزی در انتظار داعش و متحدان تروریست آن است؟

روشن است که عملیات زمینی ائتلاف نظامی - سیاسی شیعیان و روسیه باید زمانی شروع شود که نیروی هوافضایی روسیه قرارگاه های فرماندهی، مراکز ارتباطات، انبارهای اسلحه، کارگاه های ساخت مواد منفجره، پایگاه های آموزشی و ارتباطات نیروهای ضد اسد را نابود کند و شبه نظامیان مجبور شوند به خاک عراق فرار کنند. بعد از آن باید عملیات گسترده زمینی را در جهت بیرون راندن تروریست ها به عربستان سعودی شروع کرد. انجام این کار به وسیله تهاجم به آنها از سمت شمال، شرق، شمال غرب و جنوب شرق امکان پذیر است تا شبه نظامیانی که فرار می کنند، از طریق ولایت انبار عراق به پادشاهی سعودی سرازیر شوند. آنهایی را که در جنوب دمشق سنگر گرفتند، باید به سوی اردن که آنجا آموزش نظامی دیدند، راند. موقعی که ده ها هزار مرد مسلح وارد عربستان سعودی شوند، لحظه تعیین کننده در مبارزه با تروریسم فرار خواهد رسید زیرا نه تنها خود تروریست ها بلکه حامیان آنها یعنی عربستان سعودی و قطر نابود خواهند شد. نیروهای مسلح عربستان سعودی و قطر قادر نیستند به طور جدی با دسته های داعش و به اصطلاح مخالفان میانه رو مقابله کنند، به ویژه اگر از جنوب حوثی ها و طرفداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن به ارتش سعودی ضربه وارد کنند. در استان شرقی عربستان سعودی و نیز در بحرین که شیعیان دو سوم جمعیت این جزیره را تشکیل می دهند، ناگزیر قیام آنها به وقوع خواهد پیوست. ایران حق خواهد داشت به منظور دفاع از شیعیان در برابر وحشی گری های داعش و هجوم ارتش سعودی به آنها کمک کند. در این شرایط بدنه عربستان سعودی ترک برداشته و این کشور به 5-4 قسمت تقسیم خواهد شد.

احتمال می رود که شیعیان استان شرقی و بحرین دولت شیعی خود و سنی های حجاز که از طرف حکام وهابی ریاض تبعیض می شوند، دولت سنی خود را ایجاد کنند. جیزان و نجران ، مناطق تاریخی یمن، دوباره به میهن خود خواهند پیوست. تنها نجد و صحرای ربع الخالی برای آل سعود باقی خواهد ماند ولی شبه نظامیان داعش به این مناطق هم فرار خواهند کرد تا شاید بتوانند آنجا مستقر شوند و خلافت خود را ایجاد کنند. در این شرایط رژیم قطر محکوم به نابودی است چرا که بدون کمک عربستان سعودی زنده نمی ماند. بر خلاف سال های 1991 و 2003 که ایالات متحده به آسانی صدام حسین را مغلوب کرد، این دفعه واشنگتن نمی تواند اقمار عربستانی خود را نجات دهد زیرا به این منظور باید ارتش حد اقل 300 هزار نفری (همراه با متحدان آمریکا در ناتو) را پیاده کند و تلفات آمریکایی در جنگ زمینی به هزارها نفر خواهد رسید. این امر برای آمریکا که به ضربات هوایی بدون تلفات انسانی عادت کرده است، قابل قبول نیست. اگر ساحل سعودی خلیج فارس دستخوش قیام شیعیان شود و در قلب صحرای عربستان شبه نظامیان داعش که زیر نظر نظامیان آمریکایی آموزش دیده و به سلاح های آمریکایی مسلح شده اند، فعالیت کنند، سربازان آمریکایی کجا می توانند پیاده شوند؟

آیا این وضع برای روسیه مفید است؟ بله، فوق العاده مفید است. شکست عربستان سعودی موجب رشد سریع قیمت های نفت تا سطح بشکه ای 200-150 دلار خواهد شد. کنار رفتن خاندان حاکم بر قطر باعث کاهش صدور گاز تغلیظ شده و رشد قیمت گاز لوله ای روسی خواهد شد. ایران و عراق به عنوان تولید کنندگان بزرگ نفت و گاز نیز برنده خواهند شد. در شرایط قیمت های بالای نفت و گاز تحریم های غربی علیه روسیه و ایران بدون ارفاق از سوی آمریکا خود به خود از بین خواهد رفت. اتحادیه اروپا به طور کامل به واردات انرژی از روسیه، ایران و عراق وابسته خواهد شد. ولی ترکیه با خطر جدا شدن تقریباً یک سوم خاک آن یعنی مناطق کردنشین روبرو خواهد شد. کردها از دست اردوغان، سیاست غیر پیگیرانه رهبر ترکیه نسبت به کردها و هواهای اسلام گرایانه وی به تنگ آمده اند.

******

 

البته این فقط یکی از سناریو های ممکن است که اجرای آن به اراده سیاسی روسیه، ایران، عراق و سوریه وابسته است. ولی به نظر می آید که مسکو چاره دیگری ندارد. اگر شرکت مسکو در عملیات جنگی در سوریه نتیجه ندهد، این امر به معنی شکست سیاست خارجی و حتی داخلی کشور خواهد بود زیرا نمی توان گفت که همه شهروندان روسیه از این عملیات حمایت کرده باشند. عواقب منفی این شکست روشن است و از جمله بر مواضع روسیه در دونباس (منطقه فرهنگی ـ اقتصادی شرق اوکراین) اثر خواهد گذاشت. روسیه باید بی چون و چرا کار را به پایان ببرد و داعش را به طور کامل از صحنه محو نماید. این کار نمی تواند بدون حمایت نیروی زمینی ایران و عراق انجام شود. اگر مسکو تشکیل ائتلاف با قوس شیعی را انتخاب کند، نه تنها بر تروریسم بلکه بر سلطه غربی و رژیم تحریم ها پیروز خواهد شد. برای تهران هم بسیار مهم است که نفوذ فزاینده خود را در خاورمیانه تثبیت کند و به خصومت همیشگی از سوی عربستان سعودی و متحدانش پایان دهد. فعلاً باید صبر کنیم تا تحولات بعدی را مشاهده کنیم. روسیه حق ندارد شکست بخورد چرا که این نه تنها شکست روسیه بلکه فاجعه و شکست بسیاری از کشورهای جهان خواهد بود.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 233 یکشنبه 12 مهر 1394 نظرات (1)
کیو موریتا از زندگی و کسب‌وکار خود می‌گوید

چگونه یک شرکت کوچک «سونی» شد

گروه تاریخ و اقتصاد: آکیو موریتا، چهره برجسته صنعت مدرن در ژاپن است. او یک عمر در مسیر «تولید به سود بشریت» حرکت کرد؛ کسی که با خوش‌بینی به آینده نگاه کرده و پیش رفته است.

بقيه در ادامه مطلب
عليرضااكبرآبادي بازدید : 113 دوشنبه 30 شهریور 1394 نظرات (1)
عليرضااكبرآبادي بازدید : 133 دوشنبه 02 شهریور 1394 نظرات (2)

روستای فیلبند یکی از زیبا‌ترین روستا‌های مناطق جنوبی بابل و آمل است که مسیر دسترسی به آن از جاده هراز، 25 کیلومتری جنوب آمل به سمت شرق و به سمت سنگچال جدا می‌ شود.
آب و هوای این روستا به گونه ای است که پیش بینی های هواشناسی در مورد آن اصلا قابل اعتماد نیست و در یک روز ممکن است شاهد چندین پدیده جوی باشید و تنها به فاصله چند ساعت هم برف هم باران و هم آفتاب را ببینید.

 


فیلبند مرتفع ترین روستای ییلاقی حوزه مركزی مازندران است كه در جنوب بابل در بخش بندپی غربی واقع شده است .ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2700 مـــتر است. این روستا بر فراز ابر ها قرار دارد به نحوی كه اغلب روزها ابر ها همچون دریایی آبی و آرام تا بی كرانه ها چشم را می نوازد و خیره می كند اما زمانی هم که ابر و مه وجود نداشته باشد و هوا به طور كامل صاف و آفتابی باشد، می‌توان از این روستا كه در بلندترین نقطه منطقه است به تماشای مناظر اطراف پرداخت كه در نوع خود بسیار لذتبخش است.

 

 

 

فیلبند به بام شرقی مازندران نیز معروف است چرا که این روستا در نزدیکی قله 3392 متری اندوار و حصین‌بن واقع شده و با نقاط همجوار خود بسیار تفاوت ارتفاع دارد. در خط الراس نزدیک به قله اندوار و در ارتفاعات جنوبی فیلبند، امامزاده ‌ای بر تارک خط الراس دیده می ‌شود که به امامزاده قاسم معروف است. بقعه سفیدرنگ امامزاده قاسم در ارتفاع 2500 متری دارای یک دالان است که توسط سایبانی فلزی و شیروانی حفاظت می‌شود.

 

 

زمستان در فیلبند زود آغاز می‌شود و دیر به پایان می ‌رسد و می‌توان گفت نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است و سرمای طاقت ‌فرسایی همه جا را فرا می‌گیرد. این روستا در فصل زمستان به دلیل بارش برف و قطع راه‌ های ارتباطی تقریبا بدون سکنه می ‌شود ولی با شروع فصل بهار و جاری شدن جویبار‌ها و رویش گیاهان خوراکی، بار دیگر زندگی و شور و شوق به منطقه بازمی ‌گردد.

 

جاده فیلبند به سنگچال جاده ای بسیار پر پیچ و خم است که در فاصله 5 کیلومتری این دو روستا اختلاف ارتفاع به 700 متر می رسد. روستای سنگچال نیز زیبایی‌های منحصربه‌ف رد و خاص خود را دارد. منظره سنگچال از جاده منتهی به فیلبند واقعا چشم‌نواز است.

 


فیلبند از چشمه های کوچک و بزرگ متعددی بهره مند است چشمه کوچک موسوم به لار دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. گفته می شود که وجود فلوئور کافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمش تاثیر بسزایی گذاشته است.

 

روستای فیلبند,عجایب طبیعی,فیلبند مرتفع ترین روستای ییلاقی

 

مسیر دسترسی به روستای فیلبند
برای رسیدن به فیلبند، می‌توانید مسیر 25 كیلومتری آمل ـ هراز را انتخاب كنید كه پس از گذشتن از روستای سنگچال‌ به فیلبند می ‌رسید. 


عليرضااكبرآبادي بازدید : 131 دوشنبه 03 فروردین 1394 نظرات (0)

گچ و  تخصص

مهندسي بود كه در تعمير دستگاه هاي مكانيكي استعداد و تبحر داشت. او پس از 30 سال خدمت صادقانه با ياد و خاطري خوش باز نشسته شد. دو سال بعد، از طرف شركت درباره رفع اشكال به ظاهر لاينحل يكي از دستگاه هاي چندين ميليون دلاري با او تماس گرفتند. آنها هر كاري كه از دستشان بر مي آمد انجام داده بودند و هيچ كسي نتوانسته بود اشكال را رفع كند.

بنابراين، نوميدانه به او متوسل شده بودند كه در رفع بسياري از اين مشكلات موفق بوده است. مهندس، اين امر را به رغبت مي پذيرد. او يك روز تمام به وارسي دستگاه مي پردازد و در پايان كار، با يك تكه گچ علامت ضربدر روي يك قطعه مخصوص دستگاه مي كشد و با سربلندي مي گويد: «اشكال اينجاست!»

آن قطعه تعمير مي شود و دستگاه بار ديگر به كار مي افتد. مهندس دستمزد خود را 50000 دلار معرفي مي كند. حسابداري تقاضاي ارائه گزارش و صورتحساب مواد مصرفي مي كند و او بطور مختصر اين گزارش را مي دهد: «بابت يك قطعه گچ: 1 دلار و بابت دانستن اينكه ضربدر را كجا بزنم: 49999 دلار»

  سه قطعه معيوب در هر 10000 قطعه

درباره كيفيت محصولات و استانداردهاي كيفيت در ژاپن بسيار شنيده ايد. اين داستان هم كه در مورد شركت آي بي ام اتفاق افتاده در نوع خود شنيدني است. چند سال پيش، آي بي ام تصميم گرفت كه توليد يكي از قطعات كامپيوترهايش را به ژاپنيها بسپارد. در مشخصات توليد محصول نوشته بود: سه قطعه معيوب در هر 10000 قطعه اي كه توليد مي شود قابل قبول است. هنگاميكه قطعات توليد شدند و براي آي بي ام فرستاده شدند، نامه اي همراه آنها بود با اين مضمون «مفتخريم كه سفارش شما را سر وقت آماده كرده و تحويل مي دهيم. براي آن سه قطعه معيوبي هم كه خواسته بوديد خط توليد جداگانه اي درست كرديم و آنها را هم ساختيم. اميدواريم اين كار رضايت شما را فراهم سازد.»

  خود ارزيابي

پسر كوچكي وارد مغازه اي شد، جعبه نوشابه را به سمت تلفن هل داد. بر روي جعبه رفت تا دستش به دكمه هاي تلفن برسد و شروع كرد به گرفتن شماره. مغازه دار متوجه پسر بود و به مكالماتش گوش مي داد.

پسرك پرسيد: «خانم، مي توانم خواهش كنم كوتاه كردن چمن هاي حياط خانه تان را به من بسپاريد؟»

زن پاسخ داد: «كسي هست كه اين كار را برايم انجام مي دهد.»

پسرك گفت: «خانم، من اين كار را با نصف قيمتي كه او مي دهد انجام خواهم داد.»

زن در جوابش گفت كه از كار اين فرد كاملا راضي است.

پسرك بيشتر اصرار كرد و پيشنهاد داد: «خانم، من پياده رو و جدول جلوي خانه را هم برايتان جارو مي كنم. در اين صورت شما در يكشنبه زيباترين چمن را در كل شهر خواهيد داشت.» مجددا زن پاسخش منفي بود..

پسرك در حالي كه لبخندي بر لب داشت، گوشي را گذاشت. مغازه دار كه به صحبت هاي او گوش داده بود به سمتش رفت و گفت: «پسر....، از رفتارت خوشم آمد؛ به خاطر اينكه روحيه خاص و خوبي داري دوست دارم كاري به تو بدهم.»

پسر جوان جواب داد: «نه ممنون، من فقط داشتم عملكردم را مي سنجيدم. من همان كسي هستم كه براي اين خانم كار مي كند.»

 

مار را چگونه بايد نوشت؟

روستايي بود دور افتاده كه مردم ساده دل و بي سوادي در آن سكونت داشتند. مردي شياد از ساده لوحي آنان استفاده كرده و بر آنان به نوعي حكومت مي كرد. برحسب اتفاق گذر يك معلم به آن روستا افتاد و متوجه دغلكاري هاي شياد شد و او را نصيحت كرد كه از اغفال مردم دست بردارد و گرنه او را رسوا مي كند. اما مرد شياد نپذيرفت. بعد از اتمام حجت ٬ معلم با مردم روستا از فريبكاري هاي شياد سخن گفت و نسبت به حقه هاي او هشدار داد. بعد از كلي مشاجره بين معلم و شياد قرار بر اين شد كه فردا در ميدان روستا معلم و مرد شياد مسابقه بدهند تا معلوم شود كداميك باسواد و كداميك بي سواد هستند. در روز موعود همه مردم روستا در ميدان ده گرد آمده بودند تا ببينند آخر كار، چه مي شود.

شياد به معلم گفت: بنويس «مار»

معلم نوشت: مار

نوبت شياد كه رسيد شكل مار را روي خاك كشيد.

و به مردم گفت: شما خود قضاوت كنيد كداميك از اينها مار است؟

مردم كه سواد نداشتند متوجه نوشته مار نشدند اما همه شكل مار را شناختند و به جان معلم افتادند تا مي توانستند او را كتك زدند و از روستا بيرون راندند.

شرح حكايت

اگر مي خواهيم بر ديگران تأثير بگذاريم يا آنها را با خود همراه كنيم بهتر است با زبان، رويكرد و نگرش خود آنها، با آنها سخن گفته و رفتار كنيم. هميشه نمي توانيم با اصول و چارچوب فكري خود ديگران را مديريت كنيم. بايد افكار و مقاصد خود را به زبان فرهنگ، نگرش، اعتقادات، آداب و رسوم و پيشينه آنان ترجمه كرد و به آنها داد.

 

آيا نقطه ضعف مي تواند نقطه قوت باشد؟

كودكي ده ساله كه دست چپش در يك حادثه رانندگي از بازو قطع شده بود براي تعليم فنون رزمي جودو به يك استاد سپرده شد. پدر كودك اصرار داشت استاد از فرزندش يك قهرمان جودو بسازد. استاد پذيرفت و به پدر كودك قول داد كه يك سال بعد مي تواند فرزندش را در مقام قهرماني كل باشگاهها ببيند. در طول شش ماه استاد فقط روي بدنسازي كودك كار كرد و در عرض اين شش ماه حتي يك فن جودو را به او تعليم نداد. بعد از شش ماه خبر رسيد كه يك ماه بعد مسابقات محلي در شهر برگزار ميشود. استاد به كودك ده ساله فقط يك فن آموزش داد و تا زمان برگزاري مسابقات فقط روي آن تك فن كار كرد. سرانجام مسابقات انجام شد و كودك توانست در ميان اعجاب همگان، با آن تك فن همه حريفان خود را شكست دهد. سه ماه بعد كودك توانست در مسابقات بين باشگاهها نيز با استفاده از همان تك فن برنده شود. وقتي مسابقات به پايان رسيد، در راه بازگشت به منزل، كودك از استاد راز پيروزي اش را پرسيد. استاد گفت: دليل پيروزي تو اين بود كه اولا به همان يك فن به خوبي مسلط بودي. ثانيا تنها اميدت همان يك فن بود و سوم اينكه تنها راه شناخته شده براي مقابله با اين فن، گرفتن دست چپ حريف بود، كه تو چنين دستي نداشتي. ياد بگير كه در زندگي، از نقاط ضعف خود به عنوان نقاط قوت استفاده كني. راز موفقيت در زندگي، داشتن امكانات نيست، بلكه استفاده از "بي امكاني" به عنوان نقطه قوت است.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 105 دوشنبه 25 اسفند 1393 نظرات (2)

 

پروردگارابه من دلی پرمهرو بخشش ،زبانی نرم و نیتی خیر عطا فرماتادرپناه امن تو با رعایت حقوق دیگران و باتسلط براعمال وگفتارمموجب آرامش در زندگی خود و دیگران باشمسلام صبح زیباتون بخیرهمراه بااین ترانه زیباامیدوارم صبحی پر از شادی و موفقیت و خبر های خوب داشته باشید …

عليرضااكبرآبادي بازدید : 156 پنجشنبه 14 اسفند 1393 نظرات (2)

از هر چه بگذریم سخن ته دیگ خوش تر است. آشپزهای حرفه ای و پزشکان تغذیه در مورد ته دیگ هزار و یک توصیه می کنند که مردم نسبت به ضرر و زیان آن آگاه شوند و این خوراکی خوشمزه را جایگزین هر غذایی نکنند.

از هر چه بگذریم سخن ته دیگ خوش تر است. آشپزهای حرفه ای و پزشکان تغذیه در مورد ته دیگ هزار و یک توصیه می کنند که مردم نسبت به ضرر و زیان آن آگاه شوند و این خوراکی خوشمزه را جایگزین هر غذایی نکنند اما هنوز که هنوز است هنگام کشیدن دیس برنج، همه منتظر آخرش هستند.

 

انگار ته دیگ از گوشت خورشتی هم مهم تر می شود. با وجود رژیم های فراوان و نگرانی های بسیاری از افراد در مورد چاقی اما همه در نهایت سراغ «اصل کاری» را می گیرند و ظرف ته دیگ دست به دست دور سفره می گردد تا هر کسی سهمش را از گل غذا بردارد. می خواهید اطلاعات تان را در مورد این خوراکی هوس انگیز کامل کنید و دستور پخت چند ته دیگ خاص و به اصطلاح مجلسی را یاد بگیرید؟ پس این مطلب را از دست ندهید ما به شما نکته هایی می گوییم که چطور مضرات این خوراک خوشمزه را کمتر کنید.

 

 

 

هرچه چرب تر، بهتر!

 

در مورد چگونگی به وجود آمدن ته دیگ و وارد شدن این غذا به سفره زیبای ایرانی، روایت ها بسیار است. در لغتنامه دهخدا ته دیگ با نام بنکران هم آمده است اما روایتی که بیش از بقیه نقل شده آن است که روزی میان خدم و حشم یکی از پادشاهان قاجار، بر سر باقی مانده غذا در ته دیگ دعوا می افتد و هر کسی قصد برداشتن سهمی از چرب ترین قسمت غذا را داشته است. ماجرای دعوا به گوش پادشاه می رسد و زمانی که علت را می فهمد، برای خوردن این قسمت از غذا مشتاق می شود.

 

مگر کسی پیدا می شود که دست رد به دیس ته دیگ بزند؟ ته دیگ به پیش غذای پادشاه تبدیل می شود و از همان زمان جای خودش را مثل یک سوگلی میان سفره ایرانی پیدا می کند. البته در مورد ابتکار ته چین هم نقل هایی شده است که ظاهرا یک آشپز برای جبران یک اشتباه، برنج شفته را به طور واقعی ماست مالی می کند و با چاشنی کردن مقداری زعفران، طعم و عطر فوق العاده ای به آن می بخشد. احتمالا این آشپز خوش سلیقه نمی دانست که بعدها این غذا به یکی از بهترین خوراک های ایرانی تبدیل می شود.

 

باورهای قدیمی در مورد ته دیگ

 

حتما به یاد دارید که هنگام خوردن ته دیگ، قدیمی ها به یک باور عامیانه اشاره می کنند که «اگر ته دیگ خور هستید، شب عروسی تان حتما باران یا برف می بارد.» ریشه این باور به طور دقیق مشخص نیست اما نقل است که اهالی شمال کشور بیشتر به آن باور دارند و حتی این موضوع را با گویش شیرین خود مطرح می کنند. بعضی هم معتقدند که این باور به یک سنت هندو ربط دارد و از آنجا به کشور ما کشیده شده است. هندوها معتقدند که بارش باران در روز عروسی برای زوج شانس می آورد و در باورهای عامیانه ما این موضوع را به خوردن یا دوست داشتن ته دیگ ربط داده اند.

 

این خواستنی خطرناک

 

فرقی نمی کند برنج آبکش شده است یا شما آن را به شکل کته طبخ می کنید. در نهایت ساده ترین نوع ته دیگ، با حرارت ملایم ته قابلمه تان به جا می ماند. این ته دیگ پرطرفدار مضرات فراوانی دارد. پزشکان تغذیه می گویند مواد غذایی در معرض حرارت بالا، ارزش و فواید خود را از دست می دهند. سرطان معده، سوزش و نفخ هم دیگر مشکلاتی هستند که با مصرف این خوراکی هیجان انگیز، احتمال دارد گریبان تان را بگیرد.

 

ضمن آنکه امکان دارد خشکی و سختی ته دیگ باعث زخم شدن دیواره معده، مری و حتی دهان شود. اگر چه نتایج تحقیقات مشخص نیست اما شایدد علت شیوع بیماری سرطان به دلیل علاقه بیشتر از حد به ته دیگ است.

 

پرخاصیت ها را چاشنی کار کنید

 

از مضرات و عوارض ته دیگ کم نگفته اند. با این حال متخصصان تغذیه این روزها دستور به حذف این بشقاب رویایی از سر سفره را نمی دهند اما با کنترل اشتها و کم کردن میزان مصرف می توان از بروز مشکلات جدی آن جلوگیری کرد. ضمن آنکه اضافه کردن بعضی مواد به ارزش غذایی آن می افزاید و ته دیگ را از نقش یک خوراکی بی خاصیت بیرون می آورد. استفاده از مغزهای مختلف مثل آفتابگردان، تخمه کدو، کنجد یا حتی زیره می تواند خواصی به آن بیفزاید.

 

 

به علاوه آنکه بعضی از سبزیجات مثل کاهو، اسفناج، برگ مو یا جعفری هم ته دیگ متفاوت و جذابی دارند. این نکته را فراموش نکنید که میزان حرارت برای تهیه این نوع از ته دیگ ها بسیار ملایم و کم باشد چون احتمال سوختن و به وجود آمدن یک لایه کربن زیاد است. ضمن آنکه سبزیجات میزان بیشتری روغن را به خود جذب می کنند. پس در مقدار چربی مصرفی نهایت دقت را به خرج دهید تا در نهایت ته قابلمه مقدار زیادی روغن باقی نماند.

 

بهترین روغن برای ته دیگ

 

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که برای درست کردن ته دیگ، هر روغنی دم دست تان باشد استفاده می کنید، بهتر است تجدید نظر کنید. از خواص شگفت انگیز روغن کنجد چقدر می دانید؟ روغن کنجد از آن دسته چربی هایی است که برای هر سه گونه مصرف مورد استفاده قرار می گیرد. پس از سرخ کردن خوراکی ها با آن واهمه نداشته باشید. ضمن اینکه این روغن را می توانید چاشنی باقی غذاها و سالاد کنید.

 

روغن کنجد می تواند شما را از بیماری شایع این روزها، سرطان دستگاه گوارش، در امان نگه دارد و شما را از شر یبوست خلاص کند. علاوه برآن، از روغن ذرت هم می توانید استفاده کنید اما این نوع روغن به دلیل داشتن امگا ۶ بیشتر از امگا ۳ کمتر مورد توجه است. ضمن آنکه بعضی از متخصصان تغذیه روغن زیتون را برای سرخ کردن توصیه نمی کنند و بر این باورند که این روغن برای استفاده روی غذاها و انواع سالاد مناسب تر است.

 

راز ته دیگ طلایی

 

قرار نیست بگذارید آنقدر ته قابلمه بماند تا سیاه سوخته شود. از آن طرف هم کسی خاطر ته دیگ بی رنگ و رو را نمی خواهد. نکته اینجاست که زعفران باید به جزء جداناپذیر ته دیگ شما تبدیل شود. کافی است دمکرده زعفران را به همراه کمی آب و روغن ته دیگ به جوش بیاورید و بعد برنج یا مواد ته دیگ تان را روی آن بریزید. این کار باعث می شود پیش از بسته شدن یک لایه قهوه ای تیره یا سیاه روی ته دیگ، به رنگ پرابهت طلایی دست یابید.

 

با زعفران یا حتی کمی زردچوبه می توانید تا حدودی دوز سلامتی ته دیگ را بالا ببرید. ضمن آنکه زعفران عطر و بوی خوشایندی هم به غذای شما می دهد و نشاط آور است. زردچوبه هم معده تان را تقویت می کند و خواص ضدسرطانی دارد. علاوه بر این بعضی از انواع ته دیگ، مثل ته دیگ کدو حلوایی یا لبوی ورقه شده، به طور طبیعی رنگ زیبایی به ته دیگ شما می بخشد و دیگر نیاز نیست به مدت طولانی آن را روی شعله نگه دارید.

 

ارزش غذایی یک سهم از ته چین

 

بدیهی است که ارزش غذایی در دستور پخت های مختلف، متفاوت خواهد بود اما این میزان برای یک سهم ته چین (حدود یک برش ۱۰ در ۱۰، با ارتفاع ۶ تا ۷ سانتی متر) است و با کم و زیاد شدن هر یک از مواد متشکله میزان ارزش غذایی متغیر خواهد بود.

 

 

ته چین را جایگزین کنید

 

باید به جرات گفت که ته چین نسخه اصلاح شده ته دیگ است. میزان خطر و عیب و ایراد در ته چین به مراتب کمتر از ته دیگ است. پایه اصلی همه ته چین ها ماست و تخم مرغ است و مثل همیشه زعفران هم چاشنی کار می شود. شاید ته چین به قدر ته دیگ ترد و پر سرصدا نباشد اما به توصیه متخصصان بهتر است این خوراک جایگزین ته دیگ شود. ارزش غذایی و میزان انرژی در یک قطعه ته چین یا ته دیگ کاملا بستگی به میزان استفاده از مواد دارد اما به طور میانگین و معمول می توان گفت که یک عدد ته دیگ نان به اندازه مربع ۱۰ ۱۰، ۷۵ کالری دارد در حالی که یک قاشق ته چین دارای ۴۰ کالری است.

 

ته چین بافت نرم تری دارد؛ ماست و تخم مرغ خواص خود را به آن بخشیده اند و معمولا ارزش های غذایی مواد در آن حفظ می شوند. ته چین انواع مختلف و متنوعی دارد و بسیاری از شهرهای کشورمان نوع متفاوتی از آن را درست می کنند. کافی است یک بار دست به کار شوید و ته چین همدانی یا ته چین مرغ و بادمجان شیرازی را امتحان کنید. ضمن آنکه شما با روش پخت ته چین می توانید دیگچه مشهدی را درست کنید که یک دسر سنتی و محلی مشهد به حساب می آید

 

ته دیگ با طعم سبزیجات

 

استفاده از برگ گیاهان برای ته دیگ دیگر در حد یک ترفند نیست و بسیاری این روش را به کار می گیرند اما شاید برای تان جالب باشد که می توانید از رنده شده پیاز، سیب زمینی، کدو و بادمجان برای درست کردن ته دیگ استفاده کنید. ضمن آنکه تره فرنگی، باقالی و حتی زیتون سبز و سیاه هم ته دیگ های خوش آب و رنگی به شما تحویل می دهند.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 260 پنجشنبه 07 اسفند 1393 نظرات (1)

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
 
 

 

دوست کسی است که من با او میتوانم صمیمی باشم و جلوی او با صدای بلند فکر کنم.

 

 

 

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/

 

رفاقت به معنی حضور در کنار فردی دیگر نیست بلکه به معنی حضور در درون اوست

 

 

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/


قبل از اینکه اخم کنی، کاملا مطمئن شو که هیچ سوژه ای برای لبخند زدن وجود ندارد

 

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/

 


هرگز برای عاشق شدن، به دنبال باران و بهار و بابونه نباش. گاهی در انتهای خارهای یک کاکتوس به غنچه ای می رسی که ماه را بر لبانت می نشاند
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
یگانه خواهی شد…. و دنیا را در آغوش خواهی گرفت تنها اگر موضوعات گذشته را فراموش کنی و از نو شروع کنی ! فرشته ی کوچک … میلاد دوباره ات مبارک

 

 

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/

 


خوشبختی بر سه ستون استوار است: فراموش کردن گذشته، غنیمت شمردن حال و امیدوار بودن به آینده
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
خداوند اغلب اوقات به دیدن ما می آید ولی اکثر مواقع ما خانه نیستیم
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
برای آنکس که تو را در آئینه می بیند جوابی مناسبی داشته باش

 

 

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/

 


برگ در هنگام زوال می افتدمیوه در هنگام کمال می افتدبنگر که چگونه می افتی چون برگی زردو یا سیبی سرخ
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
آنچه که هستی هدیه خداوند به توست و آنچه که می شوی ، هدیه تو به خداوند. پس بی نظیر باش..
کسی که در زندگی چرایی داشته باشد با هر چگونه ای خواهد ساخت ! (viktor francle)

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/

 

به چشمی اعتماد کن که به جای صورت به سیرت تو می نگرد ، به دلی دل بسپار که جای خالی برایت داشته
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
باشد و دستی را بپذیر که باز شدن را بهتر از مشت شدن بلد است

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/

 

عشق، افسر زندگی و سعادت جاودانی است. (گوته

مایوس نباش زیرا ممکن است آخرین کلیدی که در جیب داری،در را باز کند.
چیزی را که می خواهید با تهدید به دست بیاورید با تبسم زودتر به آن میرسید.
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
به هر کاری که اراده کنیم،توانا هستیم،اگرآنگونه که سزاوار است،پیگیر آن باشیم

 

 

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/

 


سلام تنها هدیه ای است که هزینه نداره
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
در هر ملت چراغی است که به عموم افراد نور می دهد و آن معلم است
از دست دادن امیدی پوچ و آرزویی محال خود موفقیت و پیشرفت بزرگی است
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
گاه یک لبخند، یک جمله کوتاه، یک خط و یا یک نگاه می تواند بهترین هدیه باشد

 

 

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/

 


سرنوشت سه دفعه بهت دروغ میگه؟ اولین بار وقتی به دنیات میاره دومین بار وقتی عاشقت میکنه سومین بار هم زندگی رو ازت میگیره تا بفهمی همش خواب بود و بس
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
آدم‌ها مثل یه کتاب میمونن که تا وقتی تموم نشدن، برای دیگران با ارزش هستند، پس مواظب باش که خودت رو تند تند برای دیگران ورق
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
عشق مانند جنگ است……آسان شروع می شود…….سخت پایان می یابد………و فراموش کردنش محال است.
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
فاصله تابش خود را بر دیگران تنظیم کن خداوند خورشید را در جایی نهاد که گرم کند ولی نسوزاند
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
هیچ گاه چشمانت را برای کسی که مفهموم نگاهت را نمی فهمد گریان نکن
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
همیشه سقوط آدم از وقتی شروع می شود که فکر می کند دارد پرواز می کند
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
چرا ما تنها زمانی به خدا رو می کنیم که بخواهیم از غیر ممکن ،ممکن بسازیم؟
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
زیبایی زندگی در آنچه بدست آوردیم نیست…زیبایی زندگی به راهیست که رفته ایم. 2- ما در هیچ سرزمینی زندگی نمی کنیم، ما حتی بر کر? زمین هم زندگی نمی کنیم، منزل حقیقی ما قلب کسانی است که دوستشان داریم

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/

 

ما همیشه صداهای بلند را میشنویم، پررنگ ها را میبینیم، سخت ها را میخواهیم. غافل ازینکه خوبها آسان میآیند، بی رنگ می مانند و بی صدا می روند
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
دوست کسی است که من با او میتوانم صمیمی باشم و جلوی او با صدای بلند فکر کنم. امرسون
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
تقدیر چیزی جز علل دانسته نشده نیست
http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
عشق رو میشه تو دستای خسته پدر دید …. و توی نگاه نگران مادر … نه تو دستای منتظر یه غریبه

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/

 

همیشه وقتی داری گریه میکنی اونی که آرومت میکنه دوستت داره ولی اونی که بات گریه میکنه عاشقته

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/
هرگاه احساس کردی که گناه کسی آنقدر بزرگ است که نمی توانی او را ببخشی بدان که اشکال در کوچکی قلب توست نه در بزرگی گناه

 

 

 

 

http://ozviat-dar-group.blogsky.com/

 

مانند پرنده ای باش که روی شاخه سست وضعیف لحظه ای می نشیند
و آواز می خواند
و احساس سرما می کند شاخه می لرزد
به آواز خواندن خود ادامه می دهد ولی با این حال
زیرا مطمئن است
که بال و پر دارد

عليرضااكبرآبادي بازدید : 81 شنبه 02 اسفند 1393 نظرات (0)

 

"خاورمیانه در دنیا از نظر مفهوم کشور-ملت (nation-state) ضعیف‌ترین منطقه است و اینکه اکثر درگیری‌های نظامی و قومی و جریانات افراطی در این منطقه رخ می‌دهد به این خاطر است که هنوز در بخش‌های مهمی از خاورمیانه حکومت‌های ملی شکل نگرفته است."
بقيه در ادامه مطلب 
عليرضااكبرآبادي بازدید : 86 شنبه 02 اسفند 1393 نظرات (1)
دکتر محمود سریع القلم
عصرایران - یک سیاستمدار خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟‌ این سوالی است که بسیاری از سیاستمداران ایرانی ،‌بی پاسخ به آن ، وارد گود سیاست شده اند و بسیاری از مردم نیز بی توجه بدان ،‌ به سیاستمداران رأی داده اند.
دکتر محمود سریع القلم، فوق دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه اوهایو و استاد دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سوال ، 30 ویژگی سیاستمدار را برای انتشار در عصرایران نوشته است که می خوانید:


1- اول تحصیلات خود را تکمیل کرده باشد و بعد کار اجرایی قبول کند و نه بالعکس.

2- تا آنجا که مقدور باشد، از روی متن سخنرانی کند.

3- کانون انرژی خود را در مدیریت، در بخش های فکری، تولیدی و فن آوری کشور متمرکز کند.

4- به طور دائمی، همه را متوجه "آینده" و "تحقق افق ها" نماید.

5- عصبانیت او با محاسبه قبلی باشد.

6- ظرفیت صبر و خویشتن داری تا سه سال برای پاسخ به مخالفان خود را داشته باشد.

7- جلسات را در راس ثانیه آغاز کند.

8- ارتباط خود را با تمامی اقشار جامعه به صورت مستمر و سازمان یافته حفظ کند.

9- از کوچک ترین تا استراتژیک ترین اقدامات در روابط خارجی را صرفا برای افزایش قدرت کشور بداند.

10- وقتی اشتباه کرد، عذرخواهی کند.

11- همه را متوجه "کشور"، "مصالح کشور" و "قدرت کشور" کند.

12- قبل از رسیدن به قدرت، حداقل به چهل کشور سفر کرده باشد.

13- یک روز درمیان، دو ساعت ورزش کند.

14- با دست خط خود، یادداشت های تقدیرآمیز برای افرادی که برای کشور زحمت می کشند ارسال، کند.

15- به طور واقعی و با رفتارهای تقویت کننده، به "اصل مقدس رقابت" معتقد باشد.

16- به یک زبان روز خارجی مسلط باشد.

17- پدر و مادر اصیلی داشته باشد.

18- برنامه ریزی و مدیریت او، با واقعیت ها و مقدورات سنخیت داشته باشد.

19- حداقل دو کار مهم عمرانی و دو چرخش بزرگ فکری که به نفع زندگی مردم باشد، از خود به جا گذارد.

20- در بحبوحه جدی ترین مذاکرات، نخی که از دگمه پیراهن طرف مقابل آویزان است را گوشزد کند: به جزئیات توجه کند.

21- زیرمجموعه او از هوش ذهنی، هوش عاطفی و هوش اجتماعی برخوردار باشد.

22- در هر شرایطی و با هر کسی، مودب باشد.

23- از اسلحه "سکوت" نهایت بهره برداری را کند.

24- در سخنرانی و اقناع مخاطبان، تا می تواند از آمار و ارقام استفاده کند.

25- توجه به زیبایی ها اعم از طبیعت، رنگ های شاد، لبخند، محبت، جزئی از زندگی روزانه او باشد.

26- اخلاق و مدنیت او قبل از مواضع سیاسی اش نمود داشته باشد.

27- قبل از آنکه به قدرت برسد، در حد معمول، خوب زندگی کرده باشد.

28- حداقل 200 بیوگرافی خوانده باشد.

29- از یک نظام فکری منسجمی برخوردار باشد ولی با داده های جدید، آمادگی تعدیل و اصلاح فکر خود را پیدا کند.

30- مسئولیت قدرت را بپذیرد و پاسخگویی به مردم را، جدی، حقوقی و مقدس بشمارد.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 126 سه شنبه 28 بهمن 1393 نظرات (1)

افزایش شدید گرد و خاک در کشور باعث کاهش آمار چشم چرانی می‌شود و اخلاقیات رشد چشمگیری می‌یابد .
با وجود گردوخاک شدید در هوا و این‌که مردم همه جوره خودشان را می‌پوشانند و حتی به دهانشان ماسک می‌زنند به نظر می‌رسد حضور گشت ارشاد هم دیگر موضوعیت ندارد.

به نوشته این طنز نویس: از آن‌جا که گرد و خاک خودش به اندازه کافی بر کلیه امواج مغناطیسی و الکتریکی و... تأثیر می‌گذارد دیگر نیازی به ارسال پارازیت نیست و بدین‌ترتیب با خاموش کردن دستگاه‌های ارسال پارازیت هزینه‌های جاری کشور نیز کاهش می‌یابد.
طنزنویس شهروند معتقد است: افزایش عدالت دیگر نکته مثبت این گردوخاک است. قبلا عده‌ای در این کشور کیف می‌کردند و عده‌ای یا خاک بر سرشان می‌شد یا چاره‌ای نداشتند اما نمی‌دانستند چه خاکی بر سرشان بریزند؟
اما به یمن حضور شدید گردوخاک در کشور از بلاتکلیفی خارج شدم و می‌بینم که خاک به یک میزان بر سر شهروندان توزیع می‌شود که باعث افزایش عدالت اجتماعی شده است.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 95 پنجشنبه 25 دی 1393 نظرات (0)

وضاع کارخانه هوندا پس از سیل

. در این تصاویر شاهد خسارت وارد شده بر شرکت خودروسازی هوندا کاملا مشهود است. عکس آخر نیز نمایش دهنده عکس این کارخانه بعد از خشک شدن آب و بازگشت به حالت عادی است. هر چند دیگر استفاده از این اتومبیل ها امکان پذیر نخواهد بود.

بقيه در ادامه مطلب

عليرضااكبرآبادي بازدید : 192 سه شنبه 23 دی 1393 نظرات (1)

سالن تئاتر ” ال آتنو گراند” در شهر بوینس آیرس کشور آرژانتین، به عنوان یکی از زیباترین و بزرگترین کتابخانه های آمریکا لاتین به شمار می رود.این کتابخانه در سال ۱۹۲۰ به عنوان ساختمان سالن تئاتر تاسیس شده و بعد ها به سینما بدل شده بود.این ساختمان در سال ۱۹۹۰ تغییر کاربرد داده و هم اکنون به عنوان کتابخانه شناخته می شود.

بقيه در ادامه

عليرضااكبرآبادي بازدید : 111 سه شنبه 23 دی 1393 نظرات (0)

اولین انیمیشن دنیا در ایران با بیش از 5000 سال قدمت!

این بز زیبا، 5000 سال پیش در "شهر سوخته‏" سیستان به حرکت درآمد تا عنوان نخستین انیمیشن دنیا را به خود اختصاص دهد.
بسیاری از باستان‌شناسان تصویر روی این جام سفالین را «اولین تصاویر متحرک، انیمیشن» در دنیا می‌دانند. تصویر روی این جام، بزی را در حال حركت و پرش به سمت درخت برای خوردن برگ نشان می‌دهد. ظرافت حرکات بز برای پریدن به سمت درخت باعث حیرت باستان‌شناسان است.
شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی است که در ۵۶ کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. ایرانیان حدود ۶۰۰۰ سال پیش در این شهر زندگی می‌کرده‌اند.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 78 یکشنبه 07 دی 1393 نظرات (1)

طرف تو ایران بی ام و ۲۰۱۲ دزدیده بود، حالا به یه طریقی گرفتنش، صاحب ماشین گفت خدا وکیلی ازت شکایت نمیکنم فقط بگو چطور این ماشینو با اینهمه سیستم امنیتی دزدی؟گفت گاز نیتروژن و از اگزوز زدم تو ماشین یه فندک گرفتم، موتور که حین خاموشی داغ میکنه سیستم امنیتی فک میکنه ماشین دچار حریق شده در های ماشینو وا میکنه و پروتوکل های امنیتی رو ور میداره.واقعاً دزدای ما بر خلاف بعضی(فقط بعضی) از مسئولینمون نابغه ان:::

عليرضااكبرآبادي بازدید : 118 یکشنبه 07 دی 1393 نظرات (1)

برنج، هزاران سال است که برای انسانها،‌ نماد نعمت و برکت است. اما در کنار این تصویر زیبای نمادین از برکت، مزارع برنج نیز، مناظری شگفت انگیز و به یادماندنی خلق می‌کنند.

بخشی از این زیبایی، ناشی از درخشش بستری از آب است که این گیاه در آن ریشه دارد. با هم به تماشای برخی از این مزارع برنج زیبا می‌نشینیم.

عليرضااكبرآبادي بازدید : 142 چهارشنبه 03 دی 1393 نظرات (0)

اگر این روزها به بیلبوردهای هشداری که در محدوده مراکز ترک اعتیاد نصب شده اند دقت کرده باشید، عبارت «ترامادول، اعتیاد خاموش» را بارها و بارها دیده اید اما برای پاسخ به این سوال که ترامادول چیست و چگونه وابستگی به آن می تواند اعتیادآور باشد، گفتگو با دکتر سعید کفراشی، درمانگر اعتیاد را بخوانید.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • صندوق سرمایه گذاری پارس گستر
  • محسن رناني
  • شركت تعاوني سپهر اقتصاد مهرانديشان نيشابور(سامان فرهنگيان نيشابور)
  • استفاده از اینترنت جهت پیش بینی آب هوا در ورزشهای طبیعت
  • شركت سرمايه گذاري توسعه عمران فرهنگيان نيشابور
  • بازار فرهنگيان
  • وبسايت فروش چيني
  • آرمان شهرفرهنگ وادب
  • نمايش پروازهاي چارتري
  • روبوخلاق
  • يزرگترين مرجع دانلود رايگان تحقيق،پروژه ومقالات دانشجويي
  • وبلاگ قدیمی فنا.ری آموزشی (علیرضااکبرآبادی)
  • ساخت بنر آنلاين
  • اسكين فا
  • سبزوارنگار(مجله اينترنتي)
  • آموزش پاورپوينت
  • ثروت يار(راهنماي سرمايه گذاري در بورس)
  • تبدیل pdf به word
  • سهام و سهامداری آری بورس بازی هرگز
  • تالار بورس ايران
  • تالارمجازي برس ايران(شبيه سازي معاملات)
  • اداره آموزش دوره متوسطه نظری (خراسان رضوی)
  • هزارويك آهنگ
  • مریم بورس (سیگنال خرید - فروش - نگهداری)
  • سهام پدیده شاندیز
  • دانلود اطلاعات(علی حشمتی)
  • نرم افزار
  • ترفندهای کامپیوتری(بیتوته)
  • یادداشتهای پراکنده آقا معلم
  • سايت تخصصي دانلوددرايور
  • مرکزآموزش مجازی دانشگاهیان
  • متمم(محل توسعه مهارت هاي من)
  • بازاريابي
  • وبسايت رسمي محمدرضاشعبانعلي(بازاريابي)
  • الزامات مديريت كارگاه كامپيوتر مدارس
  • كلينيك مجازي مديريت ومديريت وبازاريابي ايرانيان(دكترعليرضاحداديان)
  • سايت جالب ومتنوع
  • دبیرستان پسرانه تیزهوشان دبیرستان هاشمی نژاد
  • دبيرستان دخترانه تیزهوشان فرانگان 5(فاتح)
  • آموزش كلاس اول ♥خانم هلالي♥(معلم صابر)
  • سامانه معرفي وبلاگهاي معلمين كشور
  • سایت نقاشی
  • حکیمانه (ادبیات ایران وجهان )
  • خانه خلاقیت
  • وبسایت رسمی عرفان نظرآهاری
  • انجمن قاریان شهرستان نیشابور
  • وبلاگ تخصصی اکسل \"مدرسه اكسل\" (محمدگلچين حق)
  • گروه دانشجويان كامپيوتر(دانشگاه صنعتي بيرجند)
  • لحظه هاي فيروزه اي
  • سواد اموز مهر_نغمه ی مهر2
  • نغمه مهر
  • به كلاس دوم خوش آمديد(عبدالله قرونه اي)
  • وبلاگ صالح
  • سامانه ثبت نام دانش آموزی وزارت آموزش وپرورش(سناد)
  • پايگاه اطلاع رساني ويژه ي مدارس هوشمند
  • بزرگترین وب بانک نمونه سوالات امتحانی مدارس ایران
  • اداره كل آموزش وپرورش خراسان رضوي
  • پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش
  • دبیرستان شاهد ابوذر غفاری نیشابور(متوسطه دوم)
  • بزرگترین کامیونیتی ایرانیان مقیم استرالیا
  • قیمت روز خودروی شما
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    كدام موضوعات سايت را بيشتر مي پسنديد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 251
  • کل نظرات : 110
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 162
  • بازدید ماه : 446
  • بازدید سال : 8,451
  • بازدید کلی : 130,482